בלעדי: רמי לוי עדיין לא מוביל למהפכה בתחום הקווי. לכל היותר יצטרף ליוזמה של מנכ"ל טריפל סי (רמי נחום), אם בכלל. ההכרזות על המהפכה בתחום הקווי היו מוקדמות מדי. מתחרים, שניסו מזלם בתחום זה בעבר, נכשלו והקשיים שעורם משרד התקשורת בדרך גדולים מדי.
מאת: אבי וייס, 22.6.13, 22:00
בעקבות החשיפה של גלובס ושלנו כאן, על תכנית שמוביל רמי לוי עם כמה שותפים להציג יוזמה חדשה של "שירותים משולבים" גם בתחום הקווי (עם שילוב של כל שירותי התקשורת לפרט: מקומי, בינלאומי, נייח ונייד), התברר לי, שהפרסום הזה הוא "ביצה שטרם נולדה". מדובר בהרבה דיבורים, "משאלות לב" ושום דבר מעשי וממשי, בוודאי לא בטווח הזמן הקרוב הנראה לעין.
גם ההרכב של היזמים של "השירות המשולב" החדש, כפי שפורסם, אינו נכון. את היומה מוביל דווקא מנכ"ל טריפל סי, רמי נחום (בתמונה), היחיד מבין כל המוזכרים, שיש לו את התשתיות, האנשים, הרישיונות (ממשרד התקשורת) והניסיון הנדרש לספק בישראל שירותי תקשורת קווית ומשולבת בענן. לכל השאר אין.
גם הרכב השותפים ליוזמה החדשה טרם ברור. לכל היותר, רמי לוי עם השותף משה מאיר בחברת הלו-015 יצטרפו במקטע של שירותי מב"ל (מפעיל בינלאומי לחיוג לחו"ל ובחו"ל), בגלל הניסיון והרישיון שיש להם כבר בתחום המב"ל, ויתכן ויצרפו ליוזמה את השימוש בשירותי ה- MVNO של רמי לוי (שלא מצליחים להמריא). כרגע הקטע הזה הוא בבחינת "הכל דיבורים".
לדברי רמי נחום, מדובר ביוזמה שלו שהוא עובד עליה זה מכבר, ויש עוד הרבה מה לעשות. לדבריו, הרעיון אינו חדש, ויש בו הרבה פרטים שטרם נפתרו. את תגובת רמי לוי לא הצלחתי להשיג. שותפו להלו-015 משה מאיר מסר לי, שפרטי היוזמה, שפורסמו בגלובס הם הפתעה מצידו, כי הם לא היו מוכרים לו טרם הפרסום בגלובס.... דהיינו: אין בזה כרגע ממש.
השאלה הגדולה יותר היא: האם יש סיכויים למיזם חדש כזה להצליח, בעת הזו? התשובה שלי די ברורה: אין לזה כרגע שום סיכוי.
הסיבות העיקריות לאי יכולת להצליח בעת הזו ביוזמה ל"שירותים משולבים":
הרישיון המשולב. מדובר ב"ביצה שטרם נולדה". משרד התקשורת פרסם אמנם "מסמך מדיניות" בחתימת השר הקודם (משה כחלון) המצוי כאן, אך זה לא יותר מ"נייר עבודה" לצוות, שהיה אמור לקום ולהכין את כל הנדרש למעבר למתכונת של "רישיון אחוד", כולל כל תהליכי החקיקה (שיכולים לקחת זמן רב) ושינויים מנהליים וטכניים רבים. זה טרם קרה. דהיינו: בלי "רישיון אחוד", על היזמים המעוניינים לספק "שירותי תקשורת משולבים" בישראל, להוציא רישיונות לכל שירות בנפרד, כשהרישיון הכבד ביותר הוא רישיון מפ"א. מדובר בתהליכים יקרים, כבדים, מלאי בירוקרטיה איטית, אין סוף דרישות מהמפעיל ואולי אף בלתי אפשריים ליזמים הנזכרים לעיל.
משרד התקשורת טרם החליט על המתכונת של "השוק הסיטונאי". רוב הפרטים מצויים כעת בשימועים, שלא ברור מתי יסתיימו, אם בכלל. ההחלטות של שיטת הקמת "שוק סיטונאי" יכולות "לטרוף את הקלפים" לכל יוזמה מתחרה בעולם "השירותים המשולבים". אגב, אקספון-018 חתמה (כפי שחשפנו כאן) הסכם "שוק סיטונאי" עם בזק. אך הוא, כצפוי, נשאר על הנייר. בינתיים יש הרבה דיבורים בסגנון של "פול גז בניוטרל".
טרם ברור לאן הולכת יוזמת החברה החדשה של חח"י (חברת החשמל לישראל), חברה שזה עתה נולדה (עם סיום הליכי המכרז), שתעסוק בתחום פריסת סיבים עד הבית - FTTH. לא ברור, כיצד יוזמה זו של חח"י מתיישבת עם הקמת "השוק הסיטונאי" המוזכר בסעיף הקודם. רוב האנליסטים והמומחים סבורים שיש סתירה בין שתי המגמות הטכנולוגיות והרגולטוריות הללו. להחלטות במקטע זה (של פריסת ה- FTTH) יש השלכות ברורות על כל יוזמה חדשה לספק "שירותי משולבים" לתושבי ישראל. האדם היחיד שהאמין (ודי בהסתייגויות, יש לומר) "בשוק הסיטונאי" (המנכ"ל: עדן בר טל) כבר פרש בבושת פנים ממשרד התקשורת. לא ברור אם יש עוד כאלו, שמאמינים שהשוק הסיטונאי יכול לצאת לדרך במתכונת המוצעת (שהוצעה ע"י השר והמנכ"ל, שניהם לשעבר).
נושא השילוב של שירותי סלולר ביוזמה חדשה ל"שירותים משולבים" תיתקל בכל הקשיים, שיש כבר בעולם הסלולר ושיגברו מאוד עם כל תכניות שר התקשורת החדש (גלעד ארדן) ייצאו לפועל.
המחשבה, שניתן יהיה "לרכב" על רשת בזק כדי לספק "שירותי תקשורת משולבים" ללקוחות הקצה, תהפוך לבלתי אפשרית, אם בזק תחליט לשדרג את הרשת שלה לטכנולוגיית ה- Vectoring, כפי שנותח בהרחבה כאן. ממילא הוט מתנגדת לכל "רכיבה" על הרשת שלה ע"י מתחרים ואין כל סיכוי להזיז אותה מעמדתה הנחרצת. מכאן, שהיכולת של כל יוזמה עצמאית חדשה לספק שירותים מלאים, משולבים ועצמאיים ללקוחות הקצה, תלויה בתשתיות של בזק והוט, שלא תאפשרנה ליוזמה החדשה לבצע את המהלך החדש הזה כפי שהיא מתוכננת.
התכניות לאפשר שירותי טלוויזיה מתחרים על הרשתות של בזק והוט (מה שיהיה חלק מ"השירותים המשולבים" של היוזמה החדשה), אינם אלא בבחינת "מסע בעולם הדימיון", כפי שנותח בהרחבה כאן וכאן. המחשבה ש"חוק ההסדרים במשק" לשנים 2013-14 יפתור את הבעיות בתחום הטלוויזיה אינם אלא אשליה, כפי שכבר נותח בהרחבה כאן.
הדבר הכי חשוב: השוק ל"שירותים משולבים" אינו גדול (מכאן, שפוטנציאל הרווח ממנו ממש לא גדול) מהסיבות הבאות:
"המרווחים" בתחום הקווי לא גדולים (לעומת מה שהיה בשוק הסלולרי עד לפני כשנתיים). רק אם דמי הקש"ג (קישורי הגומלין) ירדו ל- 1 אג' לדקה או שיבוטלו כליל, יש מקום לרווח כלשהו בתחום זה. הורדת הקש"ג הקווי לא צפויה להתרחש מחר או מחרתיים.
יש בתחום "שירותי התקשורת המשולבים \ חלופיים" כמה וכמה שחקנים, שכבר פועלים (מזה כמה שנים) בשני השווקים המרכזיים שיש בישראל: 1) VoB משולב אינטרנט לפרטיים. כאן פועלים כל ה- ISP הגדולים (המובילים: נטוויז'ן-013, 012-סמייל ובזק בינלאומי ולצידם עוד כמה קטנים), עם הצלחה די מינורית (יחסית) ובמחירים מאוד זולים ואטרקטיביים. יהיה קשה מאוד להתחרות בהם ולתפוס נתחי שוק חדשים על חשבונם. 2) שירותי VoIP משולבים בענן וגם לא בענן, עבור המגזר העסקי והארגוני. כאן ההצלחות יחסית די יפות (לחלק מהשחקנים). המתחרים המובילים בתחום זה הם: א) הגדולים: קבוצת בזק, קבוצת שטרודל, תדיראן טלקום וטריפל סי, ב) לצידם הרבה מתחרים קטנים דוגמת: וויספין, טיקל-רשתות, בינת סמך, אומניטלקום, וויפלי ועוד. המחירים שלהם מאוד זולים ואטרקטיביים, כך שיהיה קשה מאוד לספק חדש הנכנס לשוק זה להתחרות בהם ולתפוס נתחי שוק משמעותיים, על חשבונם.
שורה תחתונה: על התחום הקווי מטלת רגולציה כבדה מדי, מסובכת מדי (שהביאה עד כה לנזקים אדירים למשק הישראלי, בעיקר בגלל התנהלות כושלת של משרד התקשורת, כמנותח בהרחבה כאן), רגולציה שטרם נפתרה. בתחום הקווי יש כבר תחרות ויש מתחרים טובים, שמספקים שירותים במחירים מאוד נמוכים, עם אין סוף חסמים ומחסומים טכנולוגיים. מכאן, שלכל יוזמה חדשה בתחום הקווי והמשולב אין מספיק מרווחים כדי להצליח, להרוויח ולהציג ROI בפרק זמן קצר, אם בכלל.