זה כנראה יקרה אחרי שתוחלף ראשות משרד התקשורת, באנשים, שטובת הציבור היא העומדת בראש מעיניהם (!). מדוע משרד התקשורת ממשיך לשקר ולהטעות את הציבור בעניין האפשרות למעבר (התניידות) בין חברות עם אותו סים? החוק בישראל מאוד ברור! מלבד זאת, העובדה היא, שבישראל מאות לקוחות חברות הסלולר מתניידים מידי חודש בין החברות "מתחת לשולחן" עם אותו סים! עדכון בסוף הכתבה.
מאת:
אבי וייס, 30.7.18, 06:30
ביום 26.7.18 פרסמנו את המאמר: "
למה אי אפשר להתנייד בין חברות הסלולר עם אותו SIM?", שמומלץ לקריאה למי שפספס אותו, כי כאן, במאמר ההמשך, נחשוף את מה שקרה
לאחר פרסום המאמר הזה ושהוביל אותנו לתגליות מרתקות ביותר בתחום זה.
לאור תגובת משרד התקשורת, שהבאנו
במאמר הקודם, לפיה המשרד יתמוך בניוד בין חברות עם אותו סים,
רק אם החברות תפננה למשרד לבקש זאת (כלומר: מה שהציבור צריך או מבקש -
אין לו כל חשיבות), ולאור פרסום הידיעה, פנה שוב האזרח, שאכפת לו, למשרד התקשורת בשאלות ההמשך הברורות הבאות:
"איזה סיבה יהיה לבעלי הרישיון להשתמש באפשרות בניוד סים לטובת הציבור הרחב?
ולא מובן מדוע לא חשוב למשרד התקשורת בטובת הציבור הרחב, שהוא לא מעודד את בעלי הרישיון לניוד הסים?"
כדי שלא תחשבו, שאני ממציא משהו, אז הנה צילום התגובה הרשמית של משרד התקשורת הישראלי, מאותו
אמיר בירן ה"מככב"
בכתבה הקודמת, תגובה, שנשלחה ביום 26.7.18 (לחיצה על התמונה מגדילה אותה):
החצי הראשון של התשובה של משרד התקשורת הוא מענה שגוי ושקרי לשאלה,
שלא נשאלה ע"י הפונה (ועוסקת בעניין
עלות הסים), מענה מטעה, שנועד להסתיר את העובדה, שמשרד התקשורת ממשיך "
לעבוד בשירות של סלקום", כפי שחשפנו
במאמר הקודם. כלומר: סלקום
ממשיכה (למרות תיקוני הרישיון שלה), ללא כל מעצור, ב"תעלול הסים" וגובה 100 ש"ח מלקוחותיה הנוטשים אותה, עבור סים משומש מקרטון, ששווה בקושי חצי שקל, קרטון שלא החזירו לה בזמן, אחרי שהלקוח עבר אל מי ממתחרותיה (או מכל סיבה אחרת, דוגמת החלפת מסלול בסלקום עצמה, למשל במעבר ל"טוקמן", כפי שחשפנו
בכתבה הקודמת).
החצי השני של התשובה הוא פשוט
הבעיה הכי חמורה של משרד התקשורת הישראלי והתשובה
השקרית והמטעה הזו, מסבירה וממחישה היטב מדוע הדרך היחידה
לקדם את שוק התקשורת הישראלי היא:
להחליף בדחיפות את הנהלת המשרד הקיימת ובראשה המנכ"ל הטרי יחסית,
נתי כהן (בתמונה למעלה משמאל).
אך ב-14.6.18 השר
איוב קרא והמנכ"ל
נתי כהן,
נפגשו עם יו"ר ה-FCC בארה"ב וחתמו עימו על "
מזכר הבנות של הקמת קבוצות עבודה משותפת". אם הם היו שואלים את יו"ר ה-FCC מה החקיקה והרגולציה הקיימת בארה"ב בנושא ניוד בין חברות סלולר
ללא החלפת סים, הם היו מגלים, שבתחילת הקדנציה של הנשיא לשעבר
אובמה, הוא חתם על צו נשיאותי המחייב זאת ומאוחר יותר, במחצית הקדנציה של הנשיא
אובמה, הקונגרס על שני בתיו
חוקק חוק קבוע המחייב זאת.
כנראה השר והמנכ"ל נסעו לטייל ולכייף לארה"ב, על חשבון הכסף של כולנו, ולא כדי ללמוד איך רגולטורים אחרים בעולם המערבי,
מנהלים את הרגולציה לטובת האינטרסים הציבוריים (
בלבד). הם פשוט לא התעניינו בנושא וגם לא קראו, שבאותו זמן
גם ב-EU חוקקו חוק דומה מאוד וכך עשו בעוד עשרות מדינות בעולם,
וגם בישראל (מייד נגיע לחוק הישראלי).
מי שמתעניין
בהתפתחות טכנולוגיות ה-SIM בעולם, פיתוחים בתחום הנדידה בעולם עם אותו סים, והתפתחות ה-e-SIM, יוכל לקרוא על כך בהרחבה למשל:
כאן,
כאן,
כאן,
כאן,
כאן ו
כאן. אפילו היו וישנם סטארטאפים ישראליים במשבצת הספציפית הזו, למשל: אחד מהם
סקרנו בהרחבה כאן,
עוד אחד כאן,
עוד אחד כאן, ו
עוד אחת כאן. זה קרה כבר
לפני כ-5 שנים. במשרד התקשורת הישראלי כנראה האינטרנט לא עובד בעשור הנוכחי ולכן
לא שמעו על זה בכלל.
היעדר חיבור לאינטרנט, כנראה, זו גם הסיבה, שצמרת משרד התקשורת לא עשתה חיפוש הכי פשוט בגוגל עם המילים SIM ו-USA, כי אז היו מוצאים בגוגל את
מאות המאמרים והפרשנויות שנכתבו (
הנה כאן מאמר אחד לדוגמה), על
החקירה שמשרד המשפטים האמריקאי החל באפריל 2018, כנגד חברות הסלולר AT&T ו-Verizon, על כך, שהן לא מקיימות את החוק, שנחקק באמצע הקדנציה של הנשיא
אובמה (החוק, שהזכרתי 3 פסקאות כאן מעל) ו
לא מאפשרות ניוד בין חברות סלולר ללא החלפת סים. החקירה נפתחה לאחר תלונות של כמה גורמים, ארגונים וחברות, ובראשן חברת אפל. אגב, שאר חברות הסלולר בארה"ב, כן מבצעות את החוק כלשונו (בעניין ניוד בין חברות, ללא צורך בהחלפה הפיזית של הסים).
למה צמרת משרד התקשורת לא מכירה את החוק הישראלי?
גם אם האינטרנט והטלפונים לחיוג ל-FCC לשאול אותם מה קורה בתחום זה בארה"ב -
לא פועלים במשרדי משרד התקשורת הישראלי, זה עדיין לא יכול להסביר מדוע לא מכירים שם את
החוק הישראלי.
חוק התקשורת מאוד ברור בנושא זה וכדי שלא תחשבו שהמצאתי משהו, אז הנה תצלום החוק:
כלומר: כל ספק תקשורת בעל רישיון ממשרד התקשורת, מאז תיקון החוק ב-2014, אסור לו למנוע, להגביל או לחסום שום דבר בציוד המצוי אצל הלקוחות, שעושים שימוש בציוד שלהם, שמתאים לאותה רשת תקשורת כדי לקבל ממנה שירותים, עם אותו ציוד בדיוק,
בכל רשת, כרצונו של המשתמש. ולמי שלא יודע, כל רשתות התקשורת הסלולריות בישראל הן על בסיס טכנולוגי זהה (GSM) והסימים של כל הלקוחות
זהים ומתאימים לכל הרשתות.
אם לא הבנתם נכון, אז הנה הסבר יותר פשוט להבנה:
משרד התקשורת הישראלי ממשיך להתנהל, גם תחת המנכ"ל החדש (יחסית) נתי כהן, שכבר זיהינו, שכמעט מיומו הראשון, הוא הפך ל"שפוט" של מנהלי חברות התקשורת ואת הציבור (ונציגיו המוסמכים) הוא לא רוצה (או לא מעוניין) לשמוע ולפגוש. למרות הגדרת תפקידי משרד התקשורת, בישראל - משרד התקשורת "עובד בשירות הטייקונים, 'המקורבים לצלחת', המנכ"לים של הגופים המפוקחים והלוביסטים".
זו בדיוק הסיבה מדוע הידרדרנו שוב בתלילות במדד
UN E-Government Survey 2018 ממקום 20
למקום 31, ומדוע
אין אצלנו עדיין (וגם לא תהיינה בקרוב)
רשתות סלולר 5G. מהדו"ח הטרי מארגון
GSA, נכון ל-27.7.18 (
הדו"ח המלא כאן, למתעניינים) עולה, שלא פחות מ-
154 מפעילי סלולר בעולם
ב-66 מדינות החלו בהתנסות והפעלת רשת 5G. לא פחות
מ-66 מפעילי סלולר מ-37 מדינות כבר
החלו במתן שירותים מסחריים לציבור ברשתות של 5G. החלק הכי מעניין בדו"ח הטרי הזה, זו הרשימה של 6 מפעילי סלולר,
שנוספו אך בחודשיים האחרונים לרשימה של החברות,
שהחלו במתן שירותים מסחריים של 5G, לאחר שסיימו כבר את שלב הבטא. הנה הצילום של השמות של החברות הללו, רשימה
המהווה עלבון צורב למדינת ישראל,
אומת ה-Startup-Nation:
האם אפשר להתנייד בישראל בין חברות סלולר עם אותו סים פיזי (עוד לפני הטמעת ה-e-SIM)?
התשובה לשאלה הזו היא
כן. מזה מספר שנים, מידי חודש מתניידים מאות בעלי מכשירי סלולר בין חברות הסלולר (ובידיעת חברות הסלולר), ללא החלפת סים. בלי שום בעיה, כי אין שום בעיה מלבד בעיה רגולטורית, מבית היוצר של צמרת משרד התקשורת בכלל ו
אמיר בירן ששולח את התשובות בשמם - בפרט, שמתעלמים מחוקי מדינת ישראל ומהאינטרסים הברורים של הציבור.
העניין הזה (של ניוד לקוחות בין חברות הסלולר ללא החלפת סים), לא אמור להיות
הפתעה למשרד התקשורת, שכפי שאני חושף פעם אחרי פעם, רגיל להשיב תשובות "מצוצות מהאצבע" ומטעות לפניות אזרחים. זו לא אמורה להיות הפתעה, בין היתר, משום שאני עצמי העברתי את הפרטים המלאים של המערכת, שמבצעת את ההעברות הללו, בין כל חברות הסלולר בישראל, ללא החלפת הסים. מערכת ממוסדת מאוד ומאוד יעילה.
בנוסף, המשרד
ערך בתחילת 2018 שימוע ו
קיבל החלטה בדבר אחת הפרקטיקות להעברת לקוחות בין חברות ללא החלפת סים (בשיטת ה-IVR), וגם קיבל החלטה לכאורה ברורה בנושא. אולם, תיקון הרישיונות והנהלים ופעילות אכיפה (ככל הידוע לנו)
לא בוצעו, בתחום הספציפי הזה.
אני אמתין עוד פרק זמן מסוים, לראות מה משרד התקשורת עושה (או לא עושה) בעניין זה, לפני שאני אחשוף את העוסקים "במלאכה" הזו, שכרגע נראית קצת מחוץ לאיזו מסגרת חוקית מוכרת.
לא אתפלא, שזה מהלך בלתי חוקי נוסף, המופעל בשוק התקשורת
בחסות משרד התקשורת הישראלי (גם אם זה "כסף קטן", ליד שאר
הפרות החוק בהסכמת, גיבוי וחיפוי, משרד התקשורת הישראלי).
המשך יבוא ודי בקרוב.
עדכון 3.8.18 05:00: בעקבות התשובה השקרית (והשקר הכפול) שקיבל האזרח שאכפת לו (כמופיע בתחילת הכתבה, האזרח פנה
שוב ב-26.7.18 למשרד התקשורת (לאותו
אמיר בירן), בזו הלשון:
"שלום רב,
בתשובתך הארוכה
לא הצלחת להוכיח שמשרד התקשורת
פועל לטובת הציבור, אלא לטובת בעלי הרישיון, בזה שציינת: "שדמי הכרטיס החכם זניחים"..
אך האמת - העלות של הסים לבעלי הרישיון יותר זולה ממה שהצרכנים משלמים עליו וזה לא בעיה טכנולוגית כמו שאתה מנסה להציג, אלא
חוסר רצון לפעול לטובת הציבור הרחב.
ובנושא " טכנולוגיית ה-
eSIM " - זה יקח שנים להיות בישראל זה כמו
דור 5 [שאין בנמצא בישראל], אז איין לזה שום ערך כיום, ולא כל מה שקיים בעולם מיושם בישראל ולהפך
אם האזרח צריך להוכיח לעובד מדינה שהוא טועה, זה מלמד שמצבנו כל כך גרוע!
זה דומה לנושא של "שוק הסיטונאי" על תשתית הכבלים, שלא קרה בפועל [במשך שנים], למרות הכרזות של משרד התקשורת וכמו כך
לא קוימה הדדיות בשימוש בתשתיות הפסיביות בשוק התקשורת הנייחת
בברכה
".
תגובת אמיר בירן, מרכז בכיר פניות הציבור במשרד התקשורת, שנשלחה ביום 30.7.18 לאזרח הפונה:
"שלום רב,
אין לנו מה להוסיף מעבר לתשובתנו הקודמת.
בברכה, אמיר בירן"
שורה תחתונה: משרד התקשורת ממשיך "לא לראות את הציבור ממטר".