במשרד התקשורת אושרו הוראות למאבק ב'עוקץ הקשישים׳
מאת:
מערכת Telecom News, 12.9.24, 14:00
דוגמא לניסיון "עוקץ קשישים" מ-10.9.24 והפעם כביכול משירותי בריאות כללית.
שר התקשורת ד"ר
שלמה קרעי חתם היום על הוראות האסדרה, שתגן על קשישים מניצול והונאה באמצעות חסימת שיחות המגיעות מחו"ל שמטרתן לגנוב כספים מקשישים ומעולים חדשים.
לאחר פרסום טיוטת תיקון תקנות, במסגרתן נבחנו ההוראות למיגור תופעת ההתחזות לגופי אכיפת החוק ולחברות באמצעות שימוש במספר הטלפון שלהן, חתם השר על התקנות שיכנסו לתוקף באופן מיידי.
מתחילת המלחמה נרשמה עלייה בניסיונות לבצע עבירות הונאה טלפוניות המכוונות בעיקר כלפי אוכלוסיית הגיל השלישי ונפוצה בעיקר בקרב עולים דוברי רוסית. הונאות אלו נעשות תוך התחזות לגופים מסחריים וציבוריים באמצעות שימוש במספרי הטלפון שלהם כמזהה כך ששיחה המתקבלת אצל המנוי מופיעה על צג הטלפון כשיחה מגורם מהימן.
מטרת המתחזים היא לגנוב מידע אישי ופרטי אשראי מהקורבנות או להניע אותם לבצע העברות כספיות שונות בטענות בדויות. הפעולה מתרחשת בדרך כלל כאשר הגורמים המתחזים טוענים כי חשבונות הבנק או כרטיסי האשראי של הקורבנות נפרצו ודורשים מהם למשוך את כספם ולהעבירו לכאורה לחשבונות מאובטחים של המשטרה או לספק סיסמאות ומידע סודי. במקביל לטיפול המשטרתי בעבריינים העומדים מאחורי תופעה זו, משרד התקשורת פועל כדי למנוע את התופעה של הצגת מספרים בדויים.
בעקבות עלייה בניסיונות עוקץ, הפוגעים בעיקר באוכלוסיית הגיל השלישי, ובהמשך לפעילויות מניעה המבוצעות ע"י הגורמים הנוגעים בדבר, שר התקשורת אישר היום את ההוראות למיגור תופעת ההתחזות לגופי אכיפת החוק ולחברות באמצעות שימוש במספר הטלפון שלהן. תופעה זו כבר פגעה באלפי צרכנים והביאה לפגיעה כלכלית קשה בקרב רבים מהם.
בין ההוראות שפורסמו:
* ספק שירות בינלאומי יחסום שיחות טלפון שמקורן מחוץ לישראל אם מזהה מספר הטלפון של המנוי הקורא הוא מספר טלפון ישראלי נייח.
* ספק שירותי טלפוניה ניידת יחסום ללקוחותיו שיחות טלפון שמקורן מחוץ למדינת ישראל אם מזהה מספר הטלפון של המנוי הקורא הוא מספר טלפון נייד, למעט ללקוח שלו הנמצא בנדידה.
* ספק שירות לא יאפשר למנוייו לעשות שימוש במספרים שלא הוקצו לשימושו של המנוי.
דוגמא לניסיון "עוקץ קשישים" שלא צלח בסופו של דבר.
ביום 10.9.24 קיבלה קשישה (השם שמור במערכת) שיחת טלפון ממספר
XXXXXXX - 077 (המספר שמור במערכת) כביכול, משירותי בריאות כללית - סיעוד, האישה שצלצלה:
אמרה שהשיחה מוקלטת,
אמרה שיש לקשישה ולבעלה תכנית פלטינום,
אמרה את השמות, הכתובת, מספרי תעודות זהות ותאריכי לידה.
אמרה ששירותי בריאות כללית רוצה להוזיל את הביטוח הסיעודי במסגרת הרפורמה בשוק הביטוח, בכ-230 ₪ לאדם בתשלום החודשי.
אמרה שההנחה תתבצע רק אם אין שינוי במצב הרפואי בשנה האחרונה.
שאלה אם זוג הקשישים חולה במחלות לב, סרטן או סוכרת.
שאלה אם יש החמרה ב-3 המצבים הללו בשנה האחרונה. תשובת הקשישה הייתה שלילית.
ואז אמרה שכדי לקבל את ההנחה יש צורך למסור מספר כרטיס אשראי ולחתום על טפסים שישלחו לבני הזוג מיד לאחר מכן ב
SMS- כדי שההנחה תיכנס לתוקף.
הקשישה ניתקה את השיחה לאחר הדרישה למסור מספר כרטיס אשראי. זאת מהסיבות הבאות:
1) לא סביר והגיוני שפרמיית הביטוח סיעודי תוזל (במיוחד כאשר במכרז האחרון של שירותי כללית לגבי סיעוד אף חברה לא הגישה הצעה).
2) למה עליה לדווח על שינוי במצב הרפואי אם כל המידע נמצא במחשבים של שירותי בריאות כללית?
3) למה יש צורך לשלוח טפסים לחתימה לאחר מתן מספר כרטיס האשראי ולא להפך?
4) למה יש בכלל צורך לתת מספר כרטיס אשראי כאשר הוא מצוי בידי שירותי בריאות כללית לשימוש תשלומים בהוראת קבע? למה ההנחה לא ניתנת באופן אוטומטי?
ברגע שנדרשה לספק את מספר כרטיס אשראי כבר ידעה הקשישה בוודאות שזה עוקץ וניתקה את השיחה.
אולם, לא כל הקשישים רגישים כמוה להיבטים השונים. ולכן דרושה אכיפה נחושה כדי למנוע הונאות כאלו.