Telecom News - המכרז הכי מטומטם שהיה אי פעם בעולם לתדרים - עלה שלב במשרד התקשרות

המכרז הכי מטומטם שהיה אי פעם בעולם לתדרים - עלה שלב במשרד התקשרות

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> המכרז הכי מטומטם שהיה אי פעם בעולם לתדרים - עלה שלב במשרד התקשרות
מעולם לא היה מכרז כזה מטומטם וחסר אחריות כמו המכרז ל-5G המתנהל ממש כעת במשרד התקשורת, בראשות אנשים, שלא ניהלו שום עסק בימי חייהם ואין להם צל של מושג מה זה תדרים ולמה בכלל צריך מכרז לתדרים (לא צריך). השלב הראשון במכרז ההזוי הזה הסתיים וכעת עוברים לשלב השני, שהוא עוד יותר הזוי. אמנם, 5G יהיה בקרוב לתושבי ישראל (בפיגור של כשנה עד שנתיים אחרי שאר העולם הנאור), אבל מכרז זה הוא לא בדיוק מה שתושבי ישראל זקוקים לו היום ומחר. מה פגום ולקוי במכרז האידיוטי ביותר הזה ל-5G?
עדכונים חשובים בסוף הכתבה.
מאת: אבי וייס, 8.8.20, 20:11ועדת המכרזים לדור 5

שאלה בחשבון בסיסי לקוראים: קטפנו 30 תפוחים בפרדס ויש לנו 3 ילדים רעבים בבית. כמה תפוחים יקבל כל ילד?

שאלתי ילדה בת 6 והיא ענתה: כל ילד יקבל 10 תפוחים. יפה!

כעת, תשאלו את ראשי המכרז הכי מטומטם, שהיה אי פעם בעולם (וכנראה גם לא יהיה מכרז מטומטם מזה אי פעם בעולם), אלה ראשי המכרז המצולמים כאן משמאל (לחיצה על התמונה מגדילה אותה): יש לנו 30 מגהרץ לחלק ל-3 רשתות סלולר, כמה תקבל כל רשת?

אז בסיום הסבב הראשון של המכרז, אחרי כמעט 3 שנים (ועדת המכרזים הוקמה ב-15.10.17), ועדת המכרזים קבעה, שכל רשת תקבל 10 מגהרץ.

גם הם למדו, אחרי כ-3 שנים, ש-30 לחלק ל-3 זה 10.

בדרך, כל רשת מה-3 הללו (פלאפון, סלקום ופרטנר-הוט-מובייל), תשלם מס של מאות מיליוני ש"ח (שחלק יוחזר לה בצורת הנחות ומענקים), כשאת המס המיותר הזה אתם תשלמו, דרך חשבונות הסלולר שלכם. לא נראה לכם רעיון גאוני? 

לי לא. ולא רק לי. 

כבר לפני תחילת גל הקורונה הראשון, הצעתי (ולא רק אני, כמעט כל המומחים הציעו זאת, לרבות חברות הסלולר עצמן, שעתרו לבג"ץ ו"נזרקו מכל המדרגות" ע"י "הקליקה"), שיש לבטל את המכרז המטומטם הזה ולעבור לשיטה לגמרי אחרת.

השיטה, שאני הצעתי (ועוד מומחים אחרים הציעו), היא מאוד פשוטה: לחלק את התדרים, יש מספיק. פשוט לוקחים את הכמות שיש ומחלקים ל-3. חשבון בסיסי של גן ילדים/כיתה א'. 

זאת, תמורת כמה התחייבויות חשובות של החברות ובכלל זה: פריסה בפריפריה, סתימת חורי הכיסוי בכל רחבי הארץ, מחירים זולים למשתמשי הקצה ויישום טכנולוגיות חדשות (בעיקר של פס רחב לבתים ולמשרדים. מייד אתייחס בהרחבה לעניין חשוב זה).

אפשר ללמוד, למשל, ממה שעשתה ממשלת ניו-זילנד (כאן), שמייד אחרי תחילת גל הקורונה הראשון, החליטה לבטל את המכרז המתוכנן ל-5G ולחלק את התדרים לכל דורש, במחיר של 250 אלף דולרים ניו-זילנדים (כחצי מיליון ש"ח) לכל 10 מגהרץ.

ככה פועלת ממשלה נורמלית, שחושבת על צרכי הציבור, במשבר הכלכלי והבריאותי, שבו העולם כולו נמצא. 

עוד לפני פרוץ מגפת הקורונה, מדינות רבות בעולם חילקו תדרים ל-5G במתנה או במחירים סמליים (בעיקר בדרום מזרח אסיה דוגמת: יפן, הונג-קונג, סין, הפיליפינים, וכיו"ב). המטרה ברורה: לקדם את השוק והציבור. לא לסחוט מיסים נוספים על הכיס של הציבור דרך עלויות התדרים במכרז. לא היה בהצעתי בעניין זה (של חלוקת תדרים ללא כל מכרז) שום דבר חדש או יוצא דופן.

פירוט חלוקת תדרי 5G בעולם לפני הקורונה יש כאן וממש עם תחילת תקופת הקורונה יש כאן - למתעניינים. 

בכל מקרה, גם אחרי שהתדרים יחולקו לזוכים במכרז (כולם יזכו, אל חשש) ויתחיל השירות של 5G בישראל, אנו עדיין נמצא בפיגור של בין שנה עד שנתיים אחרי רוב עולם הנאור, כמפורט כאן.

כרגע, ישראל ממוקמת במקום ה-92 בעולם בביצועי רשתות הסלולר. המכרז ל-5G ותחילת השירות לא יקדם אותנו הרבה בדירוג העולמי הזה, כי העולם רץ קדימה - הרבה לפנינו. 

אגב, בעולם כבר נמצאים בתחילת ההכנות לטכנולוגיית 6G - פירוט במאמר: "מתי יחלו בישראל לעסוק ב-6G (הדור השישי בסלולר)? רק אחרי סילוק הצמרת!" בעולם רצים מהר קדימה בטכנולוגיות, דוגמאות אפשר לראות כאן (בארה"ב) וכאן (לגבי טכנולוגיות 5G NR Release 15\16). אין את זה בישראל, ולא במקרה. 

הפיגור הוא לא רק בפריסת 5G, אלא בכך, שאין בישראל טכנולוגיות סלולר מאוד נפוצות בעולם, במיוחד בתחום של החיבור של פס רחב סלולרי לתוך הבתים ולתוך המשרדים, כתחליף לפריסת סיבים לבתים ולמשרדים, בטכנולוגיות FWA ו- CBRS (מכונה OnGo בארה"ב. תחזית יישום ופריסת שירותי הסלולר בטכנולוגיית CBRS בארה"ב יש כאן, למתעניינים).

למשל בתחום ה-FWA, שמופעל בעולם כבר מדור 4 - LTE, יש 405 מפעילות סלולר, כמעט בכל מדינות העולם, שמפעילות שירותי FWA מסחריים. אצלנו - לא שמעו על דבר כזה. 

בנוסף, איש לא מקדם בישראל את החידושים הטכנולוגיים, שמוזילים מאוד את עלויות פריסת רשתות סלולר, על בסיס טכנולוגיית Open-Run (מה זה? יש כאן בארגון O-Run). כאשר אחת החברות שמובילה בפתרונות כאלו בעולם, Mavenir, כבר מיישמת דור 5 בארה"ב (כמפורט כאן), על בסיס הרשתות הווירטואליות הסלולריות הללו, המבוססות על O-Run. באירופה, כמעט כל הספקים הגדולים (לדוגמה כאן - וודאפון), מתנסים כבר בהתקנת רשתות סלולר מתקדמות על בסיס O-Run. בישראל, לא שמעו על זה. די ברור למה. הכל מתחיל ונגמר במטומטמים שמנהלים את שוק התקשורת ומכרז מטומטם לדור 5. די ברור שתשובות לא קיבלתי לשום שאלה ששאלתי ולשום הצעה ששלחתי. ככה זה מתנהל. פשוט מזעזע. 

אם תסתכלו שוב על התמונה העליונה משמאל, של ראשי המכרז הזה ל-5G, תצליחו להבחין ולאתר די בקלות את המאפיינים המרכזיים של כל המצולמים שם:
  • איש מהם לא ניהל בחייו שום עסק ואין לו צל של מושג איך עסק מתנהל (לא רק בתקשורת, שום עסק). אפילו דוכן למכירת אביזרים לסלולר הם לא ניהלו. גם לא דוכן פלאפל. השיא של אי ההתאמה לתפקיד היא יו"ר המכרז, מנכ"לית משרד התקשורת (שלישית משמאל בתמונה) לירן אבישר בן-חורין. שום כישורים רלוונטיים לתפקיד. ממש כלום. לא פלא, שד"ר ברוך לשם, שמכיר את משרד התקשורת (והוא גם במקרה הבעל של תמי לשם, לשעבר בכירה מאוד במשרד), כתב ממש לאחרונה ב-YNET מאמר מאוד נוקב (כאן), על הטעות, שעשה השר יועז הנדל כשבחר בה כמנכ"לית המשרד. 
  • לאיש מהם אין "מושג ירוק" מה זה ספקטרום (תדרים) ומה עושים איתם. הם מבינים בתקשורת סלולרית כמו שאני מבין בהטסת חלליות למאדים. ניתן היה להתגבר על החסרון הזה, אם השר היה מקים לידו מטה מקצועי ומקים "ועדה מייעצת" של נציגי ציבור מוסמכים לצד הצמרת המשרד. זה לא קרה. למה? כי זה הכי קל לפזר ספינים בכלי התקשורת וברשתות חברתיות. 
  • לאיש מהם אין צל של מושג למה בכלל יש מכרז. אין שום חוק בישראל המחייב מכרז לתדרים ("חוק חובת המכרזים" לא חל על תדרים). החוקים הנוגעים לתדרים: חוק התקשורת ופקודת הטלגרף האלחוטי, לא מחייבים מכרז. זו רק אופציה. 
  • לאיש מהם אין צל של מושג למה בחרו בשיטה כל כך מטומטמת לעריכת המכרז, עד, שלמעשה, המכרז הזה מנוהל ע"י יועץ חיצוני (היחיד, שמבין באמת את כל המנגנונים של המכרז הזה ואיך הם פועלים). תזכורת: כך הוגדר המכרז הזה: "המכרז יהיה ממשפחת "מכרזי השעון הקומבינטוריים" (CCA), הסכום לתשלום של הזוכים יהיה מבוסס על מחירי פיתרון ויקרי (VCC)". לא הבנתם כלום? אתם לא לבד. גם אלה, שמצולמים בתמונה למעלה משמאל, לא הבינו. אני ממש לא המצאתי את זה וזו לא בדיחה ל-1 באפריל. זה בדיוק מה שיש כאן במכרז לתדרי ה-5G. חוץ מלתת פרנסה לעורכי דין, כלכלנים, רואי חשבון ושאר יועצים ובעלי מקצוע משועממים - אין שום תועלת לשוק התקשורת, או בכלל, בקיומו של המכרז ההזוי הזה. 
יודגש, שאין לשר תקשורת, יועז הנדל, ולמנכ"לית הנוכחית שום קשר למכרז הזה, מלבד הפרחת ספינים וייחוס לעצמם איזה השגים מדומים בנושא, שאין להם צל של מושג מה הוא. המכרז הזה תוכנן ויצא לדרך ע"י שרי התקשורת הקודם והקודם לו (איוב קרא ודודי אמסלם), ביוזמת המנכ"ל הקודם (נתי כהן) וכמה פקידים משועממים וחסרי כל הבנה (כמו המנכ"ל) במשרד האוצר, שהחליטו לשגע את חברות הסלולר במכרז מסובך ביותר, הזוי ומיותר לחלוטין. עוד פרטים - כאןכאן וכאן

מה עוד פגום ולקוי במכרז האידיוטי ביותר הזה ל-5G?
הכל. ופרטנו את זה בעשרות כתבות. כאן אזכיר ואחדד כמה נקודות הכי חשובות:
  • המכרז הזה פורסם בלי מסמך מדיניות שר \ ממשלה לתחום התדרים. המסמך האחרון, שפורסם בעניין זה, היה של השר אריאל אטיאס ב-2009 (כאן), לאחר כמה וכמה תהליכי שימועים ציבוריים (כמפורט כאן). לאחר מכן, השר גלעד ארדן הוסיף למסמך המדיניות הזה נדבך אחד חדש: "שת"פ אנטנות", והשר צחי הנגבי שינה אחריו תת סעיף אחד במסמך של גלעד ארדן, מה שהפך את "שת"פ האנטנות" לישראבלוף, שמומש על הרשת, כביכול, המשותפת של סלקום (עם גולן טלקום ו-We4G. מה שיצר מצב, שלא קיים בשום מקום בעולם, של שחקניות MVNO עם רישיון סלולרי מלא, שיכולות לרכוש ולהחזיק בתדרים, בלי להפעיל אותם בעצמן. מאז, שום דבר לא התקדם ולא הוכן שום מסמך מדיניות מעודכן. למה לא הוכן מסמך מדיניות שר חדש ל-5G המלווה במסמך רגולטורי הנקרא RIA? התשובה ברורה: כדי שה-Deep State ("שלטון הפקידים") יוכל לשלוט בשר כמו "בובה על חוט". כך יוצא, ששר התקשורת הנוכחי (כמו 2 קודמיו), לא קובע מאומה ואין לו מטה מקצועי לידו ואין לו "ועדה מייעצת" עצמאית לידו. הוא עיוור לחלוטין למה שקורה בשוק התקשורת ותלוי לחלוטין בפקידים. Deep State במיטבו. 
  • אם היו מכינים מסמכים כאלה (מדיניות שר ו-RIA), היו מגלים את הצרכים של הציבור. כך, המכרז הזה הוכן ללא שום נתון של צד הביקוש (צרכי הציבור), רק ניתוחים של צד ההיצע (תדרים זמינים למכירה במכרז). הצרכים של הציבור כוללים כמה מאפיינים, שכלל לא נענו ולא טופלו (בגלל שלא נעשה ניתוח כזה) ובכלל זה: 1) הצורך בכיסוי סלולרי בפריפריה וסתימת חורי כיסוי קיימים, בכל הארץ. 2) הצורך להחליט אם בכלל צריך מכרז לתדרים (השר אריאל אטיאס החליט שכן, אבל השאיר במסמך המדיניות, שהוא חתום עליו, פתח לקבל החלטה הפוכה). 3) הצורך לפתור חסמים רגולטוריים ואחרים בתחום הקמת האנטנות ברחבי הארץ וטיפול נכון בבעית "הפוביה מקרינה סלולרית". 4) הצורך האקוטי לשנות את מדיניות ה-VoC הישנה. 5) הצורך להכניס טכנולוגיות חדשות לתחום ה-IoT והשירותים רחבי הפס לסנסורים ומכשור קצה חדשני ומתקדם, מה שמכונה בשם MEC (ר"ת:Multi-access Edge Computing או Mobile Edge Computing), מה שכבר מיושם בכל רחבי העולם (יש כאן דוגמה מחברת ורייזון בארה"ב). 6) הצורך לספק חיבורים רחבי פס בסלולר לבתים ולעסקים (תחליף לחיבורי סיבים היקרים). יש כמה פתרונות בעולם לתחום הזה הנקראים: FWA ו-CBRS. אין דברים כאלה אצלנו, כי לא דנו בהם ולא קבעו לגביהם שום מדיניות וכמובן שום החלטות והקצאות. כלום. 
  • אם היו מכינים מסמכים כאלה (מדיניות שר ו-RIA), היו יכולים לגלות, שאת הצורך של הציבור ל-FWA ו-CBRS פותרים (על פי התקנים של ITU) ב-2 דרכים עיקריות: 1) חלוקת תדרים בתחום הנקרא Shared Spectrum ובו התדרים מחולקים במחיר סמלי, עם רישיון במחיר סמלי. 2) חלוקת תדרים ללא כל רישיון או עלות, בתחום הנקרא Unlicensed Spectrum (בדומה לתדרים שיש ב-WiFi ובגלים מילימטריים). אפשר לראות במחקר כאן (שנכון לתחילת 2020) איך נוהגות המדינות ברחבי העולם בתחומים הללו. אפשר לקחת 2 דוגמאות להדגמה: בבריטניה, תחום ה-FWA מסופק בתחום ה-5.8 גיגהרץ, בגישת ה-Shared Spectrum וכל ספק תקשורת יכול לרכוש באתר Ofcom (הרגולטור לתקשורת בבריטניה) רישיונות לספק שירות כזה, ללא כל הגבלה, בעלות של 1 ליש"ט (!) לכל חיבור קצה. בהחלט ראוי היה לשקול דבר דומה לזה אצלנו. בגרמניה החליטו, שהתחום הזה יוקצה לצרכי FWA ללא עלות, למטרה של רשתות פרטיות לעולם העסקי ול-IIoT (שירותי IoT תעשייתי). 
  • אם היו מכינים מסמכים כאלה (מסמך מדיניות ו-RIA), היו מגלים, שכבר במסמך המדיניות של השר אריאל אטיאס (סעיף 17) הוחלט, שיהיה בישראל FWA. אבל זה לא מומש. איש לא הסביר למה, כי לא נעשה שום ניתוח של צרכי הציבור לקראת מכרז ה-5G. זה לא עניין תיאורטי, או אקדמי. השר הקודם דוד אמסלם החליט בעקבות המלצות "הוועדה המייעצת" (כאן), שהוט תספק טלוויזיה לכ-220 יישובים ברחבי הארץ באמצעות חיבור FWA של הוט-מובייל. אולם, הוט-מובייל לא קיבלה שום כלים (כלומר ספקטרום בחינם, או במחיר סמלי), כדי לממש זאת והיא נדרשת לממש זאת בתדרים העמוסים ממילא שיש לה. זה הוביל לכך, שההחלטה הזו נשארה "על הקרח". ככה זה כשעובדים עקום, בלי לנתח בכלל את צד הביקוש.
  • יודגש, שאין שום בסיס נתונים, ממש כלום, לכל התחזיות הוורודות הנמצאות במסמכי השימוע ובמצגות של ראשי המשרד, שמתייחסים בכלי התקשורת למכרז הזה. הכל נשלף מ"קצה האצבע". אין שום נתון. כלום. כל הסיסמאות של ראשי המשרד על: "רפואה מרחוק", IoT, בתים חכמים, ערים חכמות, רכבים אוטונומיים, חינוך מתקדם, "מציאות רבודה" וכיו"ב, הכל סיסמאות נבובות ריקות מתוכן, ללא כל בסיס מחקרי וללא כל נתוני ביקוש מול צרכים, כדי "להרשים" אנשים (כולל פוליטיקאים, פרשנים ועיתונאים), שאין להם צל של מושג בתחומים הללו. ספינולוגיה במיטבה. 
  • כל תהליכי קבלת ההחלטות בוועדת התדרים ובוועדת התדרים העליונה (שלא ברור אם אי פעם התכנסה), נעשים בשיטת החסמב"ה (ר"ת: חברות סוד מוחלט בהחלט). שקיפות - אפס
ממשיכים בגיבוי וחיפוי להפרות חוק, תקנות ורישיון:
לא מספיקה מערכת הכזבים והרמאות, שנבנתה סביב נושא "שת"פ האנטנות", שאיננו, ברשת סלקום (מפורט כאן וכאן למתעניינים), מה שהוביל לאין ספור של עבירות, הטבות רגולטוריות "מתחת לשולחן", שקרים וצפצוף על צרכי הציבור, מה שנעשה יום יום (ראה כאן דוגמה טרייה וחריפה מהשבוע שחלף, שנחשפה בבית המשפט), נוסף על זה ממש כעת הצפצוף בצורך ברישיונות לניסויים מוקדמים של 5G. 

לכן, מיד אחרי פרסום ההודעות של פרטנר והוט-מובייל על ניסוייים, שנערכו על ידן בתחום ה-5G (אח"כ פלאפון "הצטרפה לחגיגה"), שלחתי ביום 3.8.20 את השאלה הבאה לשר התקשורת, לצמרת משרד התקשורת ולחברות פרטנר והוט-מובייל:
"הנדון: רישיונות לניסוי טכנולוגי ב-5G לפרטנר והוט-מובייל.
שלום רב,
בשבוע החולף גם פרטנר וגם הוט-מובייל פרסמו הודעות על ניסוי טכנולוגי, שהן ערכו בטכנולוגיות 5G!
באתר משרד התקשורת (כאן) אין כל זכר לרישיונות לניסוי בתחום הזה לחברות הללו.
האם הניסויים בוצעו ללא רישיון?"

תגובה טרם קיבלתי. לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה בנספח א' כאן).

לצפצף על עוד כמה חוקים באי מענה לשאלותיי - זה כבר דבר פעוט ערך, מול הצטברות העבירות, שיש סביב הסתרת מסמכים רשמיים בעניינים המוסדרים היטב בחוקי מדינת ישראל, בתקנות, ברישיונות חברות התקשורת, בפסיקה ובהנחיות היועמ"ש, מלווה בצפצוף על חוקי התקשורת, תקנות התקשורת והרישיונות של החברות.

"ככה לא בונים חומה". 

שורה תחתונה:

השר יועז הנדל ממשיך ליישם כל מה שה-Deep State מכתיב לו. השר ממשיך להיות מובל - במקום להוביל.

כך גם המנכ"לית שלו. 


חוק, תקנות, נהלים, רישיונות, הנחיות היועמ"ש, ממשלה, טובת הציבור, כספי הציבור - זה לא מעניין את השר יועז הנדל - בכלל. 

לא פלא, שאני מפנה את הקוראים שוב לכתבה הנוקבת והחשובה ביותר, במיוחד אחרי החשיפה המצויה כאן למעלה: 
"מה יגרום לך להצטרף לקריאה לפטר ובדחיפות את שר התקשורת יועז הנדל?".

5G FREE
עדכון 10.8.20: התקבלו נתוני חודש אוגוסט 2020 לגבי יישום רשתות 5G בעולם. מדובר בהתקדמות מהירה ביותר שיש בכל רחבי העולם, עם קרוב ל-400 מפעילי סלולר במעל ל-100 מדינות ברחבי העולם, כמפורט כאן, למתעניינים. 
אין כל סיכוי שישראל תוכל להדביק את הפער הזה, במיוחד כאשר טכנולוגיות חשובות דוגמת FWA - כלל לא הגיעו לישראל.

עדכון 12.8.20
א. התקבלה הודעה מדובר שר התקשורת יועז הנדל:
*הודעה לתקשורת*
*הסתיים מכרז דור 5*
*ועדת המכרזים פרסמה זה עתה את תוצאות מכרז התדרים לדור 5, אשר יוביל את מדינת ישראל לחזית הטכנולוגיה העולמית לצד המדינות המתקדמות בעולם*
*מדברי שר התקשורת, חה״כ יועז הנדל:*
בשעה טובה הסתיים מכרז הדור החמישי. אנחנו נמצאים בפתחו של עידן חדש. אני מברך את החברות הזוכות.
פרישת דור 5 במדינת ישראל תאפשר בין היתר לייצר מנועי צמיחה ותוביל לקידום התעשייה, ההייטק ויפתח אופקים חדשים בתחום האינטרנט של הדברים (IOT) שפותח אפשרויות חדשות לאזרחי מדינת ישראל.״
=====================
לפני מספר דקות פורסמו תוצאות הליך התיחור הכספי במכרז התדרים לדור 5. ועדת המכרזים, בראשותה של מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין, השלימה בהצלחה את הליך התיחור באופן המבטיח פרישת רשתות סלולריות איכותיות ומתקדמות לכלל אזרחי ישראל.
• מצורף וידאו מהודעת השר, אין צורך בקרדיט."


ב. מיד לאחר פרסום הסרטון הזה של שר התקשורת יועז הנדל, שלחתי לשר התקשורת ולצמרת משרד התקשורת את השאלות הדחופות הבאות:
"הנדון: מי זו GMG עליה הכריז שר התקשורת?
שלום רב,
1. בהודעה מצולמת מפיו של שר התקשורת יועז הנדל (הסרטון הופץ ע"י דובר השר וגם הועלה לפייסבוק של השר – כאן) מודיע השר על 3 זוכים והזוכה הראשונה הוא (השר) אומר בסרטון – CMG.
2. האם השר לא יודע שאין דבר כזה שנקרא CMG?
מה שיש זה 2 חברות שת"פ אנטנות [על הרשת של סלקום] שהיו אמורות לקום על פי הרישיון של סלקום והרישיון של גולן טלקום (וזה של We4G) והן נקראות בשמות  CMG Network ו- CG Network. הסבר נוסף יש כאן.
3. מצ"ב תמונה של הכניסה לחברות הפיקטיביות הללו בראש העין והשר יכול לנסוע (בלי התראה מראש כמובן), בעצמו או לשלוח מישהו מטעמו, למשל את נהג השר, בהפתעה, לראש העין ולראות במו עיניו, שאלו חברות פיקטיביות ואין איש במשרדים, בשום שעה ובשום יום.

4. לכן, מי שזכה לפי דברי השר – CMG (השם המלא הנכון של החברה הוא "סי.אמ.ג'י. נטוורק שותפות מוגבלת") היא זוכה לא ידועה ולא קיימת במציאות, שכן לא ברור כיצד חברה פיקטיבית יכולה לזכות במכרז התדרים.
5. אודה להתייחסותך."

תגובה טרם קיבלתי. לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה בנספח א' כאן). 

לסיכום המכרז הזה: משרד התקשורת גבה עבור אוצר המדינה 265.638 מיליון ש"ח עבור התדרים, במכרז ה-5G שנמשך כמעט 3 שנים. למרות שהייתה אופציה כזו במכרז והוכן נוסח חדש של רישיון לספק סלולר 5G (כאן), שום ספק חדש ל-5G לא ניגש למכרז הדפוק הזה.
כך, כל ההבטחות לספקים חדשים לשירותים מתקדמים ב-5G התנדפו להם בחלל החיצון, במציאות של המכרז המיותר הזה. 

כעת, צריכים לבקש מהממשלה ומהאוצר לאשר את ההבטחה שכ-200 מיליון ש"ח מתוך הסכום הזה יוחזרו לחברות, בתנאים שיש במכרז (דוגמת היקף פריסהת האנטנות והיקף שירותים המסופקים על הרשת). דהיינו: אם זה יאושר בממשלה ובכנסת, בסיומו של החשבון, מתברר שכ-65 מיליון ש"ח ייצא מהכיס של החברות, כלומר מכיס שלכם, בתור מס מיותר לחלוטין על תדרים, במצב הכלכלי הלא פשוט של המשק בישראל.

ככה זה מתנהל, ולא מהבוקר.

הכל ספינים, שקרים, רמאות, התעמרות בכיסו של הציבור ו"עבודה בעיניים" על הציבור, שלא מבין בכלל במה מדובר.

עדכון 13.8.20: פורסמה הודעת משרד התקשורת (כאן): "שר התקשורת, חבר הכנסת יועז הנדל אישר היום את עסקת המיזוג בין חברת סלקום לגולן טלקום בכפוף לתנאים.
לאחר בחינה יסודית ומעמיקה של הבקשה למיזוג החברות, ולאחר שהדרג המקצועי במשרד מסר את המלצתו לשר, החליט היום שר התקשורת, חבר הכנסת יועז הנדל, לאשר את עסקת המיזוג בין חברת סלקום לחברת גולן.
 במסגרת התנאים לאישור המיזוג פעל המשרד להבטיח, בין היתר, כי תנאי השירות הסלולארי ללקוחות גולן ישמרו.
 המשרד סבור כי המהלך לא יפגע ברמת התחרותיות בשוק התקשורת וימשיך לפעול על מנת לשמור על "מגרש משחקים" מאוזן המאפשר תחרות הוגנת בין השחקניות השונות בשוק."

יודגש שעדיין כל הפרטים של העסקה האפלה והמושחתת (לכאורה) הזו מוסתרים היטב מהציבור כמפורט בכתבה: "למה שר התקשורת ממשיך להסתיר את החלטות משרד התקשורת מהציבור?".

הסבר למה יש כאן שחיתות מסתתר בהודעה שיש כאן לבורסה. 

בטוב זה לא יכול להיגמר. פרטים נוספים אפשר למצוא בתיק 4000 (או בתיק 5000 שטרם נחקר)...  

עדכון 14.8.20
: גד פרץ מגלובס פרסם כאן מאמר תחת הכותרת: "המכרז עבר בשלום אבל הדם הרע בין המפעילים יישאר עוד הרבה זמן. מכרז הדור החמישי הסתיים בתוצאה סבירה בהחלט, אך סלקום שמשלמת הרבה יותר יקר מכולם יודעת בדיוק מי שיחק נגדה מלוכלך בעוד היא, שיכלה לפעול בצורה דומה, נמנעה מכך".
מאמר מומלץ לקריאה. 

עדכון 18.8.20: ארגון GSA פרסם את נתוני פריסת 5G בעולם, נכון לתחילת אוגוסט 2020. המסמך המלא נמצא כאן - למתעניינים. הפיגור שלנו מול העולם, לא רק בתדרים, אנטנות ופריסה, אלא גם בטכנולוגיות (דוגמת FWA - שלא קיים בישראל) - הולך וגדל.

למה חשוב לקבל החלטות רק על בסיס מידע מוצק, ובמיוחד בעולם התקשורת - ראה כאן

עדכון 24.8.20: פורסם מאמר מומלץ לקריאה של ארז רביב ב-Davar1 (כאן) שכותרתו: ""אומת הסטארט-אפ הולכת יחפה". כיצד התדרדרה הרשת הסלולרית של ישראל לרמה של מדינת עולם שלישי? בעשור הקודם החלה להיפרס בעולם טכנולוגיית הדור ה-4 בסלולר - לישראל היא נכנסה רק ב-2016 | כך גורם מבנה שוק הסלולר בישראל לפיגור של מעל עשור במענה לצרכי האוכלוסייה, בשם הדילים הזולים ובגיבוי מלא של משרד התקשורת."

עדכון 28.8.20: פורסם כאן באתר "בחדרי חרדים": "מכרז משרד התקשורת לפריסת 5G פורסם ללא הקמת ועדת בדיקה. בעוד ישראל דוהרת לעבר ה-5G הדור החמישי ברשתות הסלולריות תחת משרד התקשורת שבנמצא בידי השר יועז הנדל, דו"ח שהזמין ח"כ מ'יש עתיד', מגלה כי לא הוקמה וועדה שתבחן את התקנים והסטנדרטים הקיימים כפי שסוכם".

עדכון 1.9.20: גד פרץ מגלובס פרסם כאן ידיעה נוספת בנושא השלכות מכרז ה-5G: "חברות הסלולר נגד פלאפון: הגב מבזק סייע לה במכרז דור 5. פלאפון כבר עומדת בתנאים לקבל מענק על הקמת אתרים של דור 5, אך המתחרות מאיימות להשוות את המספרים עוד הרבעון".

עדכון 15.10.20: הוקמה התאגדות בשם Next G Alliance, לקידום דור שישי בסלולר - 6G. בין מייסדי הארגון הזה יש את כל השמות הגדולים בתחום התקשורת בעולם, החל מ-AT&T וכלה בסמסונג. קבוצות העבודה שתוקמנה על בסיס ההתארגנות הזו תחלנה לפעול בתחילת 2021, כדי לקדם את התקינה והסטנדרטים לקראת המעבר ל-6G בעשור הקרוב, עם מטרה מוצהרת שארה"ב תהיה בין המובילות של 6G. 

עדכון 18.10.20ארז רביב מ-Davar1 פרסם כאן מאמר מעניין תחת הכותרת: "העלות האנרגטית של המעבר ל-5G. המעבר לרשתות הדור החמישי יביא לעליה משמעותית בצריכת האנרגיה. כך המעבר ל-5G מביא לעליה בצריכת החשמל: הטכנולוגיה של רשתות ה-5G, הפעלת הרשת החדשה במקביל לרשתות הישנות והדרישה האנרגטית המוגברת של המכשירים הניידים."

עדכון 19.10.20גד פרץ פרסם כאן בגלובס: "משרד התקשורת יעניק בקרוב רישיון הפעלה לסלקום ואקספון בדור 5.
לאחר שלפני שלושה שבועות העניק לפלאפון פרטנר והוט מובייל, כעת מגיע תורן של שתי הנותרות • סלקום ואקספון מקבלות את הרישיון באיחור קל על רקע הוויתור שלהן בתחרות למענק מוגדל מהמדינה."

עדכון 19.10.20: ככה המכרז ההזוי ביותר שהיה אי פעם בישראל התנהל: גד פרץ בגלובס חושף כאן (כותרת בלבד): "בשל כשל בירוקרטי של משרד התקשורת והאוצר: חברות הסלולר קיבלו חשבון ע"ס מיליונים. זאת מאחר שמשרדי התקשורת והאוצר לא השלימו התקנת תקנות להפחתת אגרות תדרים לחברות הסלולריות • על אף שהמשרד התקשורת הקפיד לאורך כל הדרך להדגיש כי ההקלות מותנות באישור משרד האוצר ואולם אף גורם לא צפה שהמדינה תעכב את הבטחתה להקלות • התוצאה היא שהחברות קיבלו דרישת תשלום מלאה שהכתה אותם בתדהמה."

עדכון 20.10.20: משרד התקשורת פרסם (כותרת בלבד): "שר התקשורת, חה״כ יועז הנדל, העניק היום רישיון להפעלת תדרים בטכנולוגיית דור 5 בישראל לחברת סלקום.
האירוע התקיים במעמד השר ובהשתתפות מנכ״לית המשרד, לירן אבישר בן-חורין וחברי ועדת המכרזים, בשיחת וידאו, מלשכת שר התקשורת בירושלים ובנוכחות מנכ"ל חברת סלקום, אבי גבאי שקיבל לידיו את רישיון ההפעלה.
מדברי שר התקשורת, חה"כ יועז הנדל: "רשת הדור החמישי מביאה בשורה אמיתית לכל אזרח במדינת ישראל ותאפשר להנות מהטכנולוגיה המתקדמת בעולם. טכנולוגיית זו תוביל את ישראל לחזית הטכנולוגיה העולמית לצד המדינות המתקדמות בעולם".

עדכון 15.11.20: ההחלטה לאשר את הרכישה של גולן טלקום ע"י סלקום הסתמכה בעיקר על כך שיש "מחוללת תחרות" בשוק - We4G (קבוצת אקספון). אולם, זה היה ועודנו מידע שגוי (שלא לומר: כוזב). 
שתי סיבות חשובות נחשפות כעת לשגיאה המכוונת הזו, שנועדה להצדיק את הרכישה וחיסול גולן טלקום, בחיפוי של של הרשות לתחרות, האוצר וצמרת משרד התקשורת: 
א. חברת אקספון - We4G - היחידה שטרם לקחה את הרישיון לדור החמישי - כאן
ב. חברת אקספון נמצאת בצרות כספיות חמורות ביותר ולא משלמת את חובותיה לחברות אחרות דוגמת: בזק וסלקום, בהיקפים ניכרים - כאן

עדכון 31.1.21: פורסם כאן בכלכליסט ע"י אביאור אבו (כותרת בלבד): "אקספון עולה מדרגה בסכסוך עם סלקום ומטילה פצצה: החברה הודיעה הערב על ביטול הסכם שיתוף הרשתות הסלולרי בין החברות, לאור מחלוקות שנתגלעו בין הצדדים מאז רכשה סלקום את גולן טלקום. אקספון שבבעלות חזי בצלאל במשא ומתן מתקדם מול פלאפון בעניין שיתוף רשתות."
המפולת הזו הייתה צפויה וחזיתי אותה כבר בתחילת הדרך ב-2018 - כאן

עדכון 11.3.21גד פרץ מ"גלובס" פרסם כאן (כותרת בלבד): "קמפיינים מבטיחים, מהירות גלישה מדשדשת: למה "מהפכת הדור החמישי" לא באמת מצליחה?
ההתלהבות שנראתה אחרי המכרזים על תדרי הדור החמישי שככה, ונראה כי הקמת המערכת מתנהלת לאט, והצרכנים עצמם כמעט שאינם רוכשים חבילות • בחברות הסלולר מפנים אצבע מאשימה לעלויות הכבדות ולרווחיות הקטנה שלהן, אבל זו רק חלק מהתמונה."
 



 
 
Bookmark and Share


 

LIVECITY

לוח מודעות

למה צריך אתר עיתונות עצמאי וחופשי בתחום ההיי-טק? - כאן

שאלות ותשובות לגבי האתר - כאן

מי אנחנו? - כאן.

מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקיםתוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקיםתוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.

שימרו על עצמכם והישמעו להוראות פיקוד העורף!!!!
 




21.5.24 - Axis Tel Aviv 2024

19.3.24 - Europe Days 2024 Conference

7.4.24 -  ועידת ישראל לטכנולוגיות המידע

7-8.5.24 - ChipEx2024 

7.5.24 - Data Driven Factories - Industry 4.0 

לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.
 

 

הכי ניצפים 

המחדל הגדול: איך המתקפה נעלמה מעיני המודיעין והטכנולוגיות שלו?- כאן 

תאגיד השידור - "עלינו". איך עשו עלינו סיבוב והשאירו את אגרת הטלוויזיה - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

המשך חשיפת הבלוף ששמו "מהפיכת הסלולר" ואיך מסרסים את הנתונים לציבור - כאן

סיכום ביקור בסיליקון ואלי - למה 3 הגדולות משקיעות ומפתחות באותם תחומים - כאן

שלמה פילבר (עד לאחרונה מנכ"ל משרד התקשורת) - עד מדינה? הצחקתם אותי! - כאן

"יש אפליה בחקירה"? חשיפה: למה השר משה כחלון לא נחקר עד היום? - כאן

חשיפת חשד לשחיתות הדומה לזו של "תיק 4000" אך בתחום הסלולר - כאן

חשיפת מה שלא רוצים  שתדעו בעניין פריסת אנלימיטד (בניחוח בלתי נסבל) - כאן

חשיפה: איוב קרא אישר לקבוצת סלקום בדיוק מה שביבי אישר ל-Yes ולבזק - כאן

האם השר איוב קרא היה צריך בכלל לחתום על האישור, שנתן לקבוצת סלקום? - כאן

האם ביבי וקרא קבלו בכלל תמורה עבור ההטבות הרגולטוריות שנתנו לסלקום? - כאן

המסמכים בנושא בזק-Yes (תיק 4000) מוכיחים "תפירת תיק" לאיש הלא נכון! - כאן

עובדות ומסמכים המוסתרים מהציבור: האם ביבי כשר תקשורת עזר לקב' בזק? - כאן

מה מקור ה-Fake News שהביא לתפירת תיק לביבי והעלמת החשודים הנכונים - כאן

אחת הרגליים של "תיק 4000 התפור" התמוטטה היום בניצחון (כפול) של בזק - כאן

איך כתבות מפנקות הפכו לפתע לטובת הנאה שהיא מיסודות עבירת השוחד? - כאן

שערוריית הקנס הענק על בזק וחשיפת "תעודת הביטוח" של נתניהו בתיק 4000 - כאן

תיק 5000: סלקום - IBC לא תפרוס סיבים ותרכב על גב הרכוש הפרטי של בזק - כאן

ערוץ 20: "תיק תפור": אבי וייס חושף את מחדלי "תיק 4000" - כאן

התבלבלתם: גיא פלד הפך את כחלון, גבאי ואילת לחשודים המרכזיים בתיק 4000 - כאן

פצצות בתיק 4000: האם היו בכלל התנגדויות למיזוג בזק-יס? - כאן

נמצא מסמר נוסף בארון הקבורה של תיק 4000 התפור - כאן

נחשפה עוד עובדה חשובה בדרך אל ההלוויה של תיק 4000 - כאן

תיק 4000 לא הושלם: האם היועמ"ש קיבל את כל המידע הנחוץ לחקר האמת? - כאן

תיק 4000: גם תקנות התקשורת התומכות בגרסת נתניהו לא נכללו בחקירה - כאן

חשיפת שקרים נוספים בתיק 4000: הטעיית הציבור נמשכת ללא הרף - כאן

תיק 4000: נחוצה ועדת חקירה ממלכתית לגבי "אישום" שר התקשורת - נתניהו - כאן

תיק 4000: היועמ"ש לממשלה אישר "מיזוג" בזק-יס. צריך ועדת חקירה ממלכתית - כאן

אוסף הטעויות בתיק 4000: "אני מאשים" - לא חתרו כלל לגילוי האמת - כאן

שערוריית תיק 4000: איך יש 2 גרסאות שונות של כתב החשדות של היועמ"ש? - כאן

ערוץ 20: אבי וייס חשף טענות שגויות בכתב החשדות נגד רוה"מ בתיק 4000 - כאן

תיק 4000: חשיפת מסמך נוסף שיסייע גם הוא לחיסול תיק 4000 התפור - כאן

ערוץ 20: אבי וייס ואלי ציפורי חשפו שקרי הפרקליטות לגבי ההדלפות בתיק 4000 - כאן

תיק 4000: מתי מדוע ואיך הוא הפך מ"תיק בזק" ל"תיק תפור" ומחורר? - כאן

הספינים והשקרים בתיק 4000 חזרו. הם חלק מניסיון הפיכה שלטונית שיש לחקור - כאן

סודות ושקרים בפרקליטות והיועמ"ש: מי היה ב"ניגוד עיניינים" בתיק 4000? - כאן

תיק 4000 יושלך לפח האשפה של ההיסטוריה עקב חקירה רשלנית ללא מסמכים - כאן

תיק 4000: מסמר נוסף ענק לארון הקבורה שלו (פרי חשיפה של אלי ציפורי) - כאן

תיק 4000: בעיות זיכרון, חקירה משובשת ושקרים המכוונים להפיכה שלטונית! - כאן

חשיפות חדשות בעקבות הדלפת עדויות שלמה פילבר - "עד המדינה" בתיק 4000 - כאן

האם "תיק 4000" התפור אכן בדרכו ל"פח האשפה של ההסטוריה"? - כאן

חשיפת הכזבים של היועמ"ש מול האמת המוכחת לגבי ההדלפות בתיק 4000 - כאן

פוטש בשידור חי: את מי שהיה צריך לעצור ולחקור זה את "עד המדינה" פילבר! - כאן

תיק 4000: האם נוכל לנחש שהחשיפה כאן תהיה הגרזן הסופי שיפרק את התיק? - כאן

תיק 4000: הביזיון של כתב האישום הבדיוני דורש ועדת חקירה ממלכתית - כאן

האמת המוסתרת מהציבור בתיק 4000: פירוט 20 שקרים / אלי ציפורי ואבי וייס - כאן

איך זה שהיחיד שדיווח אמת בפרשה שהתפתחה לתיק 4000 - קיבל כתב אישום? - כאן

תיק 4000: ההדלפות לכלכליסט כביכול נגד רוה"מ דווקא מצביעות על חפותו - כאן

"נקודת האפס" - Ground Zero  שבו החלה תפירת תיק 4000 נחשף - כאן

למה לא נפתחה חקירה ב"תיק 5000" ומתבצע שימוע נוסף של הטבות ל-IBC? - כאן

החלטות של מש' התקשורת בעניין "ההדדיות" ממוטטות עוד לבנה בתיק 4000! - כאן

חשיפת הסיבה לתפירת תיק 4000 ב"נקודת האפס": "פרשת עורכי הדין"! - כאן

חשיפה בלעדית: מסתירים עוד מסמכים ש"מפוצצים" את תיק 4000 לרסיסים! - כאן

פירוט 60 שקרים בתיק 4000 (ויש עוד) שמסתירים בכוונה מהציבור! - כאן

"הנדסת התודעה" בתיק 4000 לא מסתיימת ותימשך בחודשים הבאים! - כאן

השקרים,הרמאויות, הצנזורות,העיוותים והסילופים של רביב דרוקר בתיק 4000 - כאן

חשיפת הפברוק של דרוקר שמחסלת את הראייה הישירה היחידה כנגד נתניהו - כאן

חשיפה דרמטית בתיק 4000: האם כעת התיק התפור ייפול? - כאן

איך ספינולוגים שוטפים את מוח הציבור פעם 3 בתכנית "המקור" על תיק 4000? - כאן

איך שינוי מילה אחת גם ע"י דרוקר "הפיל בפח" עדים רבים בתיק 4000? - כאן

התרגיל של שלמה (מומי) למברגר שסוגר כל חקירה שיכולה להוביל למנדלבליט! - כאן

הסתעפות תיק 4000: תיק 5000 - הטיוח הגדול כדי שהחקירה לא תגיע למנדלבליט - כאן

פשוט מדהים: התגלו כעת 2 מסמכים התומכים בגרסת נתניהו בתיק 4000 - כאן

זה לא נגמר: נחשפו כעת עוד מסמכים המסייעים לגרסת נתניהו בתיק 4000 - כאן

הטיוח של שלמה (מומי) למברגר, שלא קורא מסמכים, כדי להגן על מנדלבליט! - כאן

תעלולים חדשים של למברגר שגם ממציא וסוגר תלונה כדי להגן על מנדלבליט! - כאן

"אני מאשים": על היועמ"ש מנדלבליט לבטל היום את תיק 4000 ולהתפטר! - כאן

התמוטטות "תיק בזק" הייתה אמורה להוביל לביטול "תיק 4000": "אני מאשים!" - כאן

7 "ראיות זהב" מרכזיות בתיק 4000 שאפשר להשליך מיידת היישר לפח הזבל - כאן

עדכונים שוטפים על הסודות המסתתרים בעדות אילן ישועה בתיק 4000 - כאן

האם הגיע הזמן להעמיד לדין את תופרי התיקים ומיוחד את תופרי "תיק 4000"? - כאן

פירמידת השקרים שנבנתה ע"י היועמ"ש וגלובס סביב אילן ישועה כדי "להלבינו" - כאן

חשיפה דרמטית: אילן ישועה היה כנראה מוכן להעיד גם תחת אזהרה בתיק 4000 - כאן

האם אילן ישועה ייחקר ברשות ניירות הערך בחשדות החמורים שהתעוררו נגדו? - כאן

משפט שערוריית תיק 4000: עדכונים שוטפים ביחס למשפט נתניהו שחשוב לדעת- כאן

תיק 4000 המופרך: עדכונים שוטפים במשפט נתניהו שהציבור חייב לדעת! - כאן

חשיפת הסודות הכמוסים של ראשי הפרקליטות שמנהלים את "תיקי האלפים" - כאן

בכירים בפרקליטות ובלשכת היועמ"ש: הפרקליטות עשתה טעות בתיק 4000! - כאן

משפט "תיקי האלפים" המפוברקים נמשך: עדכונים שוטפים שהציבור אמור לדעת - כאן

גם על פי היומן של בנימין נתניהו מ-2015 - אין בסיס לכתב האישום בתיק 4000 - כאן

חשיפה: עוד ראיה מזכה לנתניהו בתיק 4000 מסתתרת בהחלטת מש' התקשורת - כאן

הסודות של ניר חפץ ואילן ישועה נחשפו באמצעות מוטי גילת שלא הבין אותם - כאן

עדכונים מהחקירה הנגדית של ניר חפץ שממשיך לפורר את תיק 4000 התפור - כאן

תפירת תיק 4000: חשיפת פרטי המפלצת של תוכנת הריגול המשטרתית אחריכם - כאן

השלכות תיק 4000: איך הלבינו את המפעל המפלצתי של הפריצות לסמארטפונים - כאן

ממצאי ועדת מררי - שקרים, טיוח ענק וזריית חול בעיני הציבור - כאן

השלכות דו"ח מררי: איך העיזה המשטרה לרמות במצח נחושה שופטים בכירים? - כאן

חשיפת מסמך מאגר המידע המשטרתי הסודי והמפלצתי על ראשי ערים ורשוית - כאן

2 הדלפות מהפרקליטות לאחר היום הראשון של החקירה הנגדית של שלמה פילבר כשאחת מהן מפילה את תיק פגסוס על המשטרה ובעקיפין על השב"כ - כאן

למה הוטל צו איסור פרסום על החשיפות בתיק 1000? כדי לחסום האמת! - כאן
 
מפלצת הפגסוס לא מסתתרת בחוק האזנות הסתר. היכן היא כן מתחבאת? - כאן

 
זרקור חברות
 
PRnews
 
NORDVPN
 
X
 
פרי הדמיון
 
טלגרם
 
לייבסיטי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
Amiel
 
PRNEWS
 
טלי וייס
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
  מהירות גלישה Your IP
לייבסיטי - בניית אתרים