טוויטר - ערוץ תקשורת חיוני בעת מלחמה גם במבצע "צוק איתן"
מאת:
חיים חביב, 1.12.14, 18:01
מערכת, שפותחה במח' לרפואת חירום בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, תאפשר לנתח ולעקוב אחר תבניות שימוש במדיה החברתית במהלך אירועי חירום.
המערכת, טוויטרמייט (
TwitterMate), שפיתח
תומר סיימון, (בתמונה), דוקטורנט במחלקה לרפואת חירום בפקולטה למדעי הבריאות, בהנחיית פרופ'
אבישי גולדברג וד"ר
ברוריה עדיני, מאפשרת איסוף, שמירה וניתוח ציוצים בטוויטר ומאפשרת לעקוב אחר תגיות (
Hashtags) ראשיות, שמייצר הציבור, תוך התמקדות בחשבונות של יחידים, ארגוני חירום וארגונים לא ממשלתיים.
המחקר המרכזי של
סיימון התמקד במתקפת הטרור בקניון ווסטגייט בבירת קנייה, ניירובי, בספטמבר 2013. במהלך 4 ימי המצור על הקניון נהרגו 67 בני אדם ונפצעו 175.
סיימון הפעיל את המערכת באירוע ומצא, שארגונים רבים פרסמו מידע בו-זמנית לרבות בחשבונו הפרטי של מפקד הארגון ובחשבון הרשמי של הארגון עצמו.
המחקר מצא, שטוויטר הפך לערוץ תקשורת חיוני בין הממשלה, המגיבים הראשונים והציבור.
המחקר, שפורסם לאחרונה ב-
PLOS One, מציג את הפעילויות העיקריות ואת תבניות השימוש במדיה חברתית במענה לאירוע חירום ואת הפקת הלקחים משימוש זה.
בין ממצאי המחקר: במהלך מתקפת הטרור בקניון ווסטגייט התרחשו מספר מקרים של פגיעה בביטחון הכוחות בשל חשיפת מידע רגיש בצורה מקוונת. עובדה זו תרמה, ככל הנראה, להתארכות המצור, שכן גם המחבלים השתמשו בטוויטר וקיבלו בזמן-אמת מידע בדבר היערכות כוחות החירום מולם.
מבצע "צוק איתן" כמקרה מבחן
סיימון חקר גם את השימוש, שעשו צה"ל והחמאס במדיה החברתית במהלך המבצע: "2 הארגונים היו פעילים מאוד ופרסמו מידע דרך מספר חשבונות בטוויטר. אולם, בעוד צה"ל השתמש בחשבונות שונים עבור שפות שונות, נאלץ החמאס להשתמש במספר חשבונות מפני שלעתים אחד מהחשבונות נחסם ע"י טוויטר בגלל הפרת תנאי השימוש ובעיקר בשל קריאות לשימוש באלימות".
לפי ממצאי המחקר פרסם דובר צה"ל למעלה מ-1,000 ציוצים במהלך 50 ימי הלחימה, כלומר כ-20 ציוצים ליום, שכללו מידע בזמן אמת על המתרחש בשטח. החמאס פרסם רק כ-450 ציוצים. עם זאת, צה"ל עשה שימוש מוגבל בתקשורת דו-כיוונית האופיינית למדיה החברתית והתייחס לכ-10 ציוצים בלבד.
מנגד, החמאס ניצל את היכולת לתקשורת דו-כיוונית וצייץ מחדש (
retweet) כ-250 פעמים, והגיב כ- 500 פעמים לציוצים, שמשתמשים הפנו אליו.
סיימון: "בעזרת השימוש בטוויטר יכול דובר צה"ל להעביר את מסריו ולבנות את הנרטיב אל מול קהלים עצומים במהירות גבוהה מאוד".
צה"ל החל את השימוש בכלים אלה עוד במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ומאז נראה, שישנה השקעה לשיפור יכולות ולהרחבת מספר הערוצים בזירת המדיה החברתית".