מה חסר ל-AI כדי לייתר אותנו סופית?
מאת:
מיכאל זולוטוב, 28.5.24, 16:11
למרות הקפיצה הדרמטית בבינה המלאכותית, יש לה עדיין מגבלות עמוקות וצווארי בקבוק כדי להגיע לרמת אינטליגנציה אנושית. אולם, אם התפקיד שלכם כולל סוג מסוים של משימות, נראה שיש לכם סיבה טובה לדאגה.
שנה וחצי לאחר ש-
ChatGPT פרץ לחיינו, הבינה המלאכותית כבר נמצאת גבוה במודעות של כל אחת ואחד. מאות מיליוני בני אדם השתמשו באפליקציית
AI פעם אחת לפחות, והנושא נמצא בליבת העיסוק של חברות, תאגידי ענק ומדינות.
לאן הוא עוד צפוי להתקדם בשנים הקרובות? אילו פסגות חדשות, ככל שניתן לחזות, הוא עתיד לכבוש? והאם (והיכן) הוא מסכן אותנו, כמי שאמורים להתפרנס בפלנטה הזאת?
מגבלות הכלי
תחילה, חשוב להכיר בכך, שלמרות שנראה, כאילו הבינה המלאכותית ראתה ויודעת הכול, זה לא בדיוק המצב. הגרסאות האחרונות של
ChatGPT ומודלים דומים מכירים בערך 70% מכל התוכן הכתוב הקיים באינטרנט, מה שמאתגר את היכולת להמשיך לאמן ולשפר אותם. עם זאת, הם מתבססים רק על מידע ציבורי - מה שפורסם ונחשף לציבור. משמעות הדבר היא, שהמאגר שלהם חסר כמויות עצומות של מידע לא ציבורי, כמו ידע ארגוני פרטי של חברות. כתוצאה מכך, ההשפעה שלהם בתוך ארגונים מוגבלת כיום.
ChatGPT ודומיו הובילו מהפכה אמיתית, והפכו מידע עצום לנגיש בקלות. עם זאת, חשוב לזכור, שהם עדיין נחותים לעומת האינטליגנציה האנושית. בניגוד ל-
ChatGPT, שמעבד בעיקר טקסט, בני האדם רואים ושומעים את הסביבה שלהם, מה שמקנה לנו הבנה עמוקה יותר של העולם.
לדוגמה,
ChatGPT יכול לסכם מסמכים מדעיים מורכבים בקלות, אך חסר לו ידע בסיסי שנחשב לנו כאלמנטרי. לדוגמה, אדם יכול ללמוד נהיגה אחרי 30-40 שעות למידה, בעוד של-
Tesla דרושים מיליוני קילומטרים, ועדיין הנהיגה שלה אינה מושלמת. המבנה של
ChatGPT ודומיו לא מאפשר להם "לחשוב לעומק" או לתכנן את התשובה מראש, מה שמגביל באופן אינהרנטי את מורכבות המשימות שהם מסוגלים לבצע.
להערכתי, ייקח לפחות עשור כדי לפתור את המגבלות ולאפשר לכלים להגיע ליכולות שמתחילות להתקרב לאינטליגנציה אנושית. לאור זאת, אני חוזה, שבתקופה הקרובה נראה התפכחות מסוימת והיכרות טובה יותר עם מגבלות הכלים.
עתיד ה-AI: מודל כל יכול, התמחות בנישות ספציפיות, וטייס אוטומטי
יש מגוון עצום של סנסורים ויכולות שאנו מצפים מה-
AI שלנו לסגל. וכאן עולה שאלה גדולה: האם אנו בדרך למודל על, כזה שיודע "לעשות הכול" - רופא, עורך דין, רואה חשבון, מתמטיקאי וכו'? או שמא פנינו למודל ייעודי של
AI, שנתפר עבור משימה ספציפית? הגישה השנייה טוענת שאם אני זקוק לרופא עור, פחות קריטי לי שיהיה לו גם ידע בנהיגה אוטונומית או בזיהוי ויירוט כטב"מים, שעושים דרכם מאיראן לישראל. בעיקר כש"הכול מהכול" מצריך כמות עצומה של אנרגיה - לא משהו שנכנס לשבב קטן על גבי טיל (והטיל הזה, נזכיר, לא בדיוק מחובר לאינטרנט).
נראה, ש-2 הגישות, הן מודל העל והן ה-
AI המתמחה, תתקיימנה בעת ובעונה אחת כתלות באפליקציה. תהיינה אפליקציות של "טייס אוטומטי" כללי, כמו
ChatGPT, שאמור לדעת הכול על הכול ועם הזמן, יכיר אותנו טוב יותר ויותר. הוא יידע לא רק מהו סגנון הכתיבה שלנו, אלא גם מי אנחנו ומהם החלומות שלנו. הוא יוכל לסייע לנו בכתיבת האימייל הבא בסגנון המדויק והייחודי שלנו, ללמד אותנו תחום חדש, ואף לייעץ לנו בצמתים מרכזיים בחיים שלנו תוך דאגה שלא נחזור על טעויות שביצענו בעבר.
מצד שני, יהיו מודלים עם מטרה קונקרטית, שיתמחו רק בה. ניהוג טיל מיירט הוא דוגמה מעולה, אך גם סיוע לרופאים בדיאגנוזה של מחלה ספציפית. בנישת ההתמחות הפרטנית, כל מודל כזה יהיה מוצלח יותר מהמודל הכללי המכיר "הכול מהכול".
כיוון עתידי נוסף, שלמעשה, כבר החל להתממש בחלק מהמקומות: ה"טייס האוטומטי" הארגוני. פונקציית
AI, שמבצעת פעולות על סמך הדאטה הארגוני וחשופה לכלל הנתונים שברשות הארגון - מה-
CRM ותכני שיחות השירות ועד לקוד עצמו. כלי כזה יכול לשדרג לאין שיעור את עבודת הארגון בכל שדרותיו - ייעול מכירות, שירות לקוחות אוטומטי, הכשרת כוח אדם, פיתוח ועוד.
האם ה-AI יחליף אותנו?
התשובה הקצרה היא "לא", לפחות לא עם הטכנולוגיה הנוכחית. אבל זה מעט מורכב יותר.
דרך נכונה יותר לבחון את הסוגייה היא לאו דווקא בהחלפה שלנו במשרות, כי אם במשימות קונקרטיות. בחלוקה גסה, ישנן משימות שאורכות 3 שניות או 3 דקות (למשל, כתיבת דוא"ל), ויש כאלו שמצריכות 3 שעות או 3 ימים (תכנון אסטרטגי קדימה, חשיבה על תוכניות עבודה חדשניות וכדומה). כיום יודע ה-
AI לסייע במשימות מהסוג הראשון, אך לא באסטרטגיות יותר. המשמעות היא, שביכולתו לסייע כמעט לכל משרה, אך ספציפית במשימות ה-
Low Level הרפטטיביות, שדורשות מחשבה רדודה יותר. משימות ה-
High Level, שמצריכות יצירתיות ותכנון, תישארנה אצל בני האדם.
מכאן, שה-
AI מאפשר לנו עבודה ברמת אבסטרקציה גבוהה יותר. הוא נותן לנו הזדמנות להשקיע את זמננו ומרצנו יותר בתכנון ובאסטרטגיה, ופחות בניסוח המדויק של האימייל הבא. וככל שבמשרה קיים מרכיב גדול יותר מ"הקטגוריה האסטרטגית", כך למי שמחזיק בה יש פחות סיבות לחשוש מה-
AI.
בנוסף לכך, עבור משרות הכוללות אינטראקציה בין-אישית פיזית משמעותית, כמו מכירות או רופאים הנדרשים לתת יחס אישי לחולים, ה-
AI יסייע לאדם אבל לא יחליף אותו.
אם אתה לא יכול לנצח אותם...
הפיתוחים האחרונים בבינה מלאכותית הם בגדר מהפכה של ממש. יש להם פוטנציאל לשפר את הפריון שלנו ולהגדיל את התמ"ג של אומות ברמה הגלובלית.
ההמלצה שלי היא למנף את הכלים החדשניים הללו - תוך מודעות למגבלותיהם - כדי להתמקד בהיבטים המורכבים, היצירתיים והאסטרטגיים של התפקיד שלכם. הבינה המלאכותית יכולה להפוך אותנו לחכמים יותר, כמו סופרמנים המוקפים במומחים יודעי כל. ע"י שילוב יעיל של הכלים הללו, נוכל לצמצם את הסיכון, שנוחלף על ידי הבינה המלאכותית. וכבר נאמר:
If you can't beat them, join them
מאת: מיכאל זולוטוב, מומחה
AI, בעל תואר שני בהנדסת חשמל,
מייסד שותף ו-CTO של קבוצת חברות AI מובילות, בהן רייזור לאבס הציבורית, המפתחת טכנולוגיות בינה מלאכותית לעולם התעשיה הכבדה,
Axon Vision המפתחת
AI לשוק הבטחוני ועוד. מייסד בית הספר
Future Learning הראשון בישראל לתחום ה-
AI.