עמדה: "פיגוע המוני", זה השם המתאים להצעת האוצר לחוק ההסדרים במשק לשנים 2013-14. "נערי האוצר" הכינו לשרים הטירונים בתפקידם החדש (יאיר לפיד וגלעד ארדן) דייסה עכורה, שנותנת את הפתרונות הלא נכונים לשאלות הלא נכונות. כך ייפגע המעמד היצרני בישראל ותעשיית ההיי-טק, למשך שנים.
מאת:
אבי וייס, 7.5.13, 23:30
מי שיעיין בהצעת משרד האוצר, שנעשתה בשיתוף חלקי של שאר משרדי הממשלה המצויה להורדה
כאן, יקבל מייד
חלחלה. לא רק בגלל האורך והכובד של המסמך, אלא משפע המלל המלווה אותו, שמבוסס בעיקרו על הנחות שגויות, חלומות ליל-קיץ, פתרונות מופרכים וסתם עיקשות, חוסר הבנה ואטימות מוחלטים, מצד מחברי המסמך.
ה"פיגוע רב-הממדים", שהכין האוצר הוא אנטי-תזה לכל עבודת מטה נכונה, אנטי-תזה ל"ממשל זמין" ואנטי-תזה להגיון הבריא. ככה זה יוצא כשלא
מקשיבים לציבור. לא ברור למה "נערי האוצר" הגיעו לתוצאה האומללה הזו ולמה שר האוצר הטרי וחף עדיין מהשפעות הלוביסטים ושאר היחצ"נים ובעלי האינטרסים, שיכולים לעוות כל תמונה (
יאיר לפיד, בתמונה משמאל), לא זרק ל"נערי האוצר" את המסמך הזה בחזרה, או
היישר לפח. שם מקומו
הראוי.
אתעלם מכל הפרקים הנגעים לכלכלה, שכן, "החורים" שבהם נותחו היטב בעיתונים הכלכליים. א
תייחס רק לפרקים הנוגעים לעולם ההיי-טק ובמרכזו עולם התקשורת. ואלו הם השגיאות העיקריות שמצאתי במסמך:
1. פתרון לבעיית ה- LTE
איננו מצוי בפינוי תדרים ע"י הצבא. גם אם הצבא יפנה את כל התדרים
מחר בבוקר (חלום ליל קיץ), עדיין יהיו חסרים תדרים. למה? כי מחפשים אותם במקום הלא נכון. כבר
כתבתי שלא יהיה LTE מסחרי בישראל לפני 2015. בקרוב אעדכן את המסמך ואציג כמה זמן ייגרר הסיפור של ה- LTE. זאת, בעקבות ההחלטות (אם תאושרנה בכנסת) כפי "שרוקח" כאן משרד האוצר, בהשפעת כמה אינטרסנטים במשרד התקשורת, שמזה שנים "תוקעים" את ה- LTE, בשירות שמועיל לחברה אחת.
אגב, בדברי ההסבר להחלטה מצויים ומפורטים כל "הפשלות" של הקצאות התדרים, עליהן אני כותב
שנים (ומשרד התקשורת מכחיש את קיומן - במשך אותן שנים, בעזות מצח ויהירות). אך פרסום "הפשלות" הללו, הוביל את האוצר (בהשפעת כמה אינטרסנטים), להחלטות
הלא נכונות, לגבי איך יש לתקן את "הפשלות" הללו, שהיטיבו עם קבוצה מצומצמת של בעלי אינטרסים והון.
2. כדי לפתור את בעיות התדרים בישראל צריך קודם כל להוציא את הצבא והמשטרה מוועדת התדרים. חובה להחליף אותם בנציגי ציבור מקצועיים. לא ייתכן "לתת לחתול לשמור על השמנת" במשך שנים. יש לדרוש ממשרד התקשורת להכין תכנית לאומית להקצאת תדרים לטובת הציבור, בלוח זמנים מהיר. יש לבצע מהלך של "פתיחות ושקיפות" בכל דיוני ועדת התדרים (למעט דיונים בענייני התדרים הבטחוניים) וש"סדין התדרים" יהיה גלוי לציבור, לפחות לבעלי סיווג בטחוני מתאים. יש לחסל את עניין החשאיות של עולם הכאוס, שמכונה "ספקטרום" (תדרים) בישראל. גם את "פקודת הטלגרף" מהמאה ה- 19, שעל פיה התחום הזה מתנהל, הגיעה העת להחליף בחוק המתאים למאה ה- 21.
מלבד זאת, הצעת האוצר כלל אינה כוללת פתרונות לתחום
פריסת האנטנות לפי סוגים (גדולות וקטנות). זו הבעיה
הכי דחופה על סדר היום. למה אין כאן פתרון? תשאלו אותם, לא אותי. ככה זה כשמתעסקים עם הפתרונות הלא נכונים לבעיות הלא נכונות.
3. מהמסמך של האוצר
הוצא הפרק שנוגע לאיחוד מועצת הכבלים והלוויין עם הרשות השנייה. הנושא הזה פשוט נעלם. התוצאה: לא יהיה איחוד. לא בטווח הזמן הנראה לעין. כך, נישאר עוד כמה שנים עם
שלושה רגולטורים מקבילים לעולם המדיה: רשות השידור, הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין. כמה גאוני המהלך הזה.
3. הרעיון של "חבילה צרה" בטלוויזיה אווילי יותר מהרעיונות בעניין ה- LTE. כבר
ניתחתי זאת בהרחבה. זה ברור שהרעיונות הללו נולדו מאותו מוח יצירתי, הרוצה להיטב עם חברה אחת, ולא עם הציבור.
4. הרעיון של גביית תשלום ממשתמשי "עידן +" עבור ערוצים מסויימים, הוא אולי הכי אווילי והזוי שיש בנייר של האוצר. המשמעות שלו: לזרוק את כל הממירים, שהאזרחים רכשו בשנים האחרונות בעידוד הממשלה,
לפח ולקנות ממירים חדשים ויקרים פי כמה, עם מערכת לפענוח הצפנות והרשאות. פשוט גאוני.
5. הרעיון של הרחבת סמכויות שר התקשורת לעניין "שוק סיטונאי" היא המשך הטפשות, שיצרה מצב כאוטי בשוק הקווי ותקעה את המודל הכלכלי של מיזם חברת החשמל לפריסת סיבים לכל הבתים. אין מדינה בעולם (וגם לא תהיה) שבה פורסים 3 מערכות סיבים לכל בית (של בזק, הוט וחברת הבת של חח"י שטרם קמה). אבל, בדימיון של "נערי האוצר" זה נראה
הגיוני. לא צריך לקבל החלטות גבי פריסת סיבים עד הבית. שהשר יאמר את דברו... והם עוד מתכננים "כלים" לכפות על השוק הקווי "כללי משחק" שעברו מן העולם.
לא די שהמשרד כשל כישלון קולוסאלי בכל תחום האכיפה של החוק, התקנות והרישיונות על חברות התקשורת, בכל הקדנציה הקודמת, למרות כל הכלים לאכיפה שניתנו לו, כעת - עוד מוסיפים כלים שכאלו. "נותנים אגוזים למי שאין שיניים"... זאת, במקום לקבוע מדיניות ציבורית לתחום ה- IPTV\OTT, ולקדם את הטכנולוגיה בתחום הזה למאה ה- 21. כך, משחקים ב"נדמה לי" ו"טמינת הראש בחול" כמו בת יענה...
6. הנפקת רפא"ל והתעשייה האווירית. נתחיל כאן עם התעשייה האווירית. קודם לכל, צריך לנקות ממנה את השחיתות ולתקן את אבדן הדרך המדהים, לפני שמנסים למכור מניות של התעשייה האווירית לציבור המשקיעים. למה? אפשר לקרא על כך בהרחבה
כאן.
7. ייעול הרגולציה. צריך להתחיל ברפורמה של המבנה של הרגולטור. במשרד התקשורת יש "יותר צ'יפים מאנדיאניים". לכן, הם לא מספיקים שום דבר לעשות בזמן, או בכלל. שום תכנית שנתית לא יצאה לפועל בקדנציה האחרונה. זה לא ישתנה אם לא ישנו את מבנה המשרד ושיטות העבודה שלו. בלי זה, כל הסיסמאות, שיש בהצעת האוצר, הן הבל הבלים. חובה לכפות על משרד התקשורת תהליכי "הקשבה לציבור", כמו שנעשה בכל מדינות העולם המתוקנות. זה לא נעשה ולא הוצע. למה? כמו שכבר אמרתי: נותנים פתרונות לא נכונים לבעיות הלא נכונות. בסעיף 10 תכף נכיר איך פותרים את הבעיות הללו בתכנית הגאונית של "נערי האוצר" (פשוט: ע"י הרס מוחלט של המשרד)... כמו שנאמר במקורותינו:
אָבִי יִיסַּר אֶתְכֶם בַּשּׁוֹטִים, וַאֲנִי אֲיַסֵּר אֶתְכֶם בָּעַקְרַבִּים [מְלָכִים א, יב יד].
8. מערכת קשר רדיו לאומית לחרום. מדובר באיוולת שנוספת על אטימות וכאוס בירוקרטי. במקום לזרוק את ההחלטה השגוייה של רשת חרום לאומית בתקן מיושן, שנועד להיטיב עם כמה אינטרסנטים, מציעים
שלא יינתן לפרוייקט הלאומי הזה תקציב מיוחד וכל משרד ייקח את התקציב הנדרש לרשת המוצעת מתוך מקורות פנימיים. נו באמת. זה רציני? הרי כל התקציבים של כל המשרדים מקוצצים בשנתיים הקרובות. כך, פשוט
הרגו את התכנית בהבל פה ולא יצרו לה את החלופה המתאימה (שנותחה
כאן): הקמת רשת חרום לאומית על LTE. זה מה שהיה צריך להחליט. אבל מה נערי האוצר מבינים בזה? כלום. ככה זה בדיוק נראה ונכתב.
9. צמצום דרסטי של תקציב המל"ל (המועצה לביטחון לאומי). כאן כבר נעלמו לי המילים. פשוט אי אפשר להבין את דבר הזה. איפה "נערי האוצר" חיים? בשוויץ?
10. איחוד משרד התקשורת עם המשרד להגנת העורף וצמצום תקנים ותקציב למשרד המאוחד (הפחתת 12 תקנים ו- 5 מיליוני ש"ח מבסיס התקציב המאוחד). נגמרו לי המילים. פשוט נגמרו ואזלו. אי אפשר להאמין מה האוצר מסוגל להציע, בחוסר ראותו את התחומים השונים הללו, שפשוט
ייהרסו באיחוד המוצע. איך אחר כך אפשר יהיה להקים "רשות לאומית לתקשורת"? שוב יפרידו את המשרדים? מה עם האנשים שייעלמו והפעילויות שתיהרסנה?. קשה להאמין. המציאות עולה על כל דימיון.
למה לא מיזגו את המשרד להגנת העורף לתוך משרד הדתות? לפחות יש בזה הגיון: אפשר יהיה להתפלל להצלת העורף בשעת חרום.... עוד פחות ברור למה המשרד להגנת העורף לא מוזג למשרד הממשלתי הנכון: המשרד לבט"פ (ביטחון פנים). שם מקומו (אם לא רוצים אותו במשרד הביטחון). די ברור שההחלטה הזו (אם תאושר) תהיה הבסיס לוועדת החקירה הבאה, שתחקור: למה העורף לא תיפקד בשעת חרום...
הסעיף החמור הזה מביא את כל החוליים של המשרד המיותר והחולה, שהוקם בחופזה תחת השם "המשרד להגנת העורף" היישר מתוך משרד הביטחון, וש"שק החוליים שלו" נחשף בהרחבה
כאן (ע"י הכנסת עצמה), וכעת יחברו, על פי הרעיון הגאוני של "נערי האוצר", אותו
ביחד עם החוליים של משרד התקשורת. כך, יעמידו (אולי) את
גבי אופיר (מנכ"ל המשרד להגנת העורף, שלא ידוע מה הוא עשה או עושה, מהיום שמונה לתפקידו), כמנכ"ל של המשרד
המאוחד. כמה גאוני. כך, מחסלים בשקט ו
במכה אחת, את הרעיון של הקמת "רשות לתקשורת" במדינת ישראל (אחרי
שאיחוד הרגולטורים לתחום המדיה
חוסל, כאמור בסעיף 3 דלעיל), והופכים את משרד התקשורת למשרד נכה, מסורס וחסר כל כיוון. איך לא חשבתי על זה קודם?
שורה תחתונה: הבאתי בקצרה רק את הכשלים העיקריים בהצעת האוצר. המסמך הזה הוא פשוט
אסון למדינת ישראל, אסון למעמד היצרני במדינה ואסון להתפתחות הטכנולוגית, שמגיעה לאזרחי המדינה. חובה לעצור את המהלך המסוכן הזה לכל מי שאכפת לו מהמדינה בה הוא חי.