הטלפוניה של בזק – שימוע נכון וצודק בגישה הכלכלית הנכונה

דף הבית >> הטלפוניה של בזק – שימוע נכון וצודק בגישה הכלכלית הנכונה
הטלפוניה של בזק – שימוע נכון וצודק בגישה הכלכלית הנכונה
מאת: אבי וייס, 11.12.15, 18:30בנימין נתניהו
 
משרד התקשורת עשה אתמול את הצעד הנכון, שנוגע למחירי הטלפוניה של בזק: פרסם שימוע בגישת ה-Retail Minus של הנחה של 40% מהמחיר הקמעונאי. מומלץ להתעלם לחלוטין מהמתנגדים למהלך הזה.
 
השימוע (שפרטיו מצויים בהמשך הכתבה), שפרסם משרד התקשורת בנוגע לתעריפי הטלפוניה של בזק בשוק הסיטונאי, הוא צעד נכון (הגם שבא באיחור של כ-10 שנים) ובכיוון הנכון. אני סבור, שעל שר התקשורת (בנימין נתניהו, בתמונה) ומנכ"ל המשרד (שלמה פילבר), להתעלם לגמרי מכותרות העיתונים, שאומרות דברי הבל חסרי בסיס דוגמת: "חיזוק המונופול", "ויתור למונופול", או "מכירת סוף העונה".
 
את הכותרות הללו כותבים אנשים, שאין להם צל של מושג איך נראית הטלפוניה של בזק (או כל שירות תקשורת אחרת הקיים בעולם) ומהן הטכנולוגיות והרגולציות הקיימות בעולם התקשורת, במסגרת מה שמכונה "השוק הסיטונאי". הידע של כותבי המאמרים הללו מסתכם בידע שיש לכל אזרח בהקשה על מקשי הטלפון כדי לחייג...
 
אתר זה, שלא חוסך את שבטו ממשרד התקשורת, לא יהסס לתמוך במהלכים, שאולי לא נראים פופולריים, אבל הם נכונים וצודקים. הבחירה של משרד התקשורת בשימוע זה בעקרון המכונה כאן בשם "מכירה חוזרת", היא הדרך הנכונה ללכת בה ברגולציית השוק הסיטונאי.
 
אם היו מקשיבים לי (ולעוד מומחים), שכבר לפני כעשור המלצנו למשרד התקשורת ללכת במתכונת הרגולטורית הזו, לא היינו מגיעים למצב, שבו מצוי שוק התקשורת היום: ברמה של העולם השלישי ומתחת לזה, עם טכנולוגיות של המאות הקודמות ורגולציה של המאה הקודמת.
 
כבר בוועדת חייק לפני כ-5 שנים ציינתי, שהרעיונות והנתיב שמשרד התקשורת הולכים בו – שגויים. הנתיב הנכון נבחר לאור הלקחים, שנלמדו בש-3 העשורים שעברו במדינות העולם המערבי, וקרוי בשם הרגולטורי הגנרי: WLR (ר"ת: Wholesale Line Rental), או בקיצור: Wholesale. בעולם המינוחים של משרד התקשורת בשימוע החדש, השם של השיטה הזו הוא: "מכירה חוזרת".
 
לגישה הגנרית הזו, שמכונה WLR, יש כמה שיטות חישוב כלכלי-חשבונאי של מחירים סיטונאיים, והשיטה שתפסה הכי הרבה הצלחה בעולם היא שיטת ה-Retail Minus, שהיא השיטה הכי פשוטה לחישוב ולהבנה בין יצרן (של כל מוצר או שירות) לביו המפיצים \ משווקים של המוצרים והשירותים של אותו יצרן. השיטה הזו גם מבטיחה, שהיצרן (של המוצר או השירות הנמכר בסיטונאות), ימשיך לפתח, לעדכן ולקדם את המוצר או השירות וישקיע בו כל הזמן, כדי לשמור על נאמנות לקוחות, קדימות טכנולוגית ונתח שוק.
 
 
למי שמעוניין לצלול לפרטי שיטת ה-WLR ולמה היא כה מוצלחת, מוזמן להריץ את המילה WLR בכלי החיפוש באתר. יש בעשרות המאמרים, שעוסקים בנושא, מידע רב למתעניינים בתחום, לרבות מחקרים ומסמכים מאוד מפורטים של הרגולטור לתקשורת האירופאי שהתמחה ברגולציית השוק הסיטונאי, שמרכזה באירופה. בארה"ב ובמדינות מערביות רבות אחרות, שיטת ה-WLR היא השיטה היחידה שקיימת מזה יותר מעשור בשווקי התקשורת השונים, הקוויים והסלולריים.  
 
ברגע שנבחר הנתיב  הרגולטורי של Retail Minus במסגרת תפיסת ה-WLR, מה שנשאר לקבוע הוא מה אחוז ההנחה מהמחיר הקמעונאי בו הספק הסיטונאי רוכש את המוצר או השירות מהיצרן. משרד התקשורת מציע בשימוע הנחה של 40% מהמחיר הקמעונאי (המחיר שבו היצרן מוכר את המוצר או השירות לצרכן הסופי). 40% זו בהחלט הנחה בגבולות הסביר ומאוד הגיונית בתנאים של שוק התקשורת הישראלי.
 
יש מדינות, שבהן ההנחה של ה-Retail Minus היא בגבולות של 25% עד 35%. כך, שמשרד התקשורת בהחלט מציע כאן תעריף סיטונאי באחוז הנחה הוגן וסביר, שמאפשר מצב של Win-Win לכל הצדדים ומבטיח את היכולת להמשיך ולפתח את הרשת של בזק ושירותי לציבור, שנתקעה בעשורים האחרונים בגלל שוק סיטונאי עקום ושגוי.
 
אני מציע לראשי משרד התקשורת להתעלם לחלוטין ממחאת שחקנים דוגמת הקבוצות סלקום ופרטנר ולהתעלם לחלוטין מהתגובות שלהן לשימוע המוצע, מהסיבות הבאות:
  1. שוק סיטונאי נועד לספקי תקשורת חסרי תשתית כדי שיוכלו לספק שירות מלא לפלחי שוק, שהספק המונופוליסטי אינו יכול או אינו מעוניין לספק פתרונות. לכן, הקבוצות פרטנר וסלקום כלל לא צריכות להיות בשוק הסיטונאי. אם הן רוצות לספק שירותים על הגב של בזק או הוט, הן צריכות לקנות את הגישה ללקוחות קצה במו"מ בין ספקים, ואם המחיר לא מתאים להן, שתפרוסנה תשתיות משלהן ישירות ללקוחות. בשביל זה יש להן תשתיות.
  2. לקבוצות סלקום ופרטנר יש מוצרים חלופיים לשירותי הטלפוניה של בזק, לפחות ב-4 חלופות: 1) שירותי VoB. שירות ותיק בשתי החברות. 2) שירותי סלולר (ע"י התקנת נתב סלולר בבית הלקוח). 3) שירותים בשיטות גישה אלחוטיות אחרות דוגמת מיקרוגל, לייזר, WiFi ושיטות חדישות נוספות שהחלו בעולם. 4) חיבור לרשת הסיבים הארצית של סלקום או פרטנר. לכן, אין כל סיבה לספק מוצר טלפוניה של בזק לחברות תקשורת בעלות חלופות מתחרות לא פחות טובות. שסלקום ופרטנר תשקענה מאמץ טכנולוגי ושיווקי, שישכנע את הלקוחות, שהמוצרים שלהן טובים יותר מהמוצר של בזק. זו המשמעות האמתית של תחרות בין בעלי תשתיות.  
  3. סלקום ופרטנר מתנהגות כאן בגישה של "טובל ושרץ בידו". דהיינו: מי שמפרק תשתיות סלולר בכמויות, לא מכין את תשתיות הסלולר שלו לשעת חירום, לאסונות ולפגעי טבע, מי שמכפיל ויותר את רמת הקרינה הסלולרית לתושבי ישראל, מי שלא פורס תשתיות בכל הארץ (כולל לא ביו"ש) ומי שמוריד את רמת האיכות של השירות הסלולרי לרמה של מתחת לעולם השלישי (ואחרי רוב מדינות ערב כולל החלשות ביותר דוגמת לוב ולבנון), לא יכול לבוא בדרישות כלשהן, לקבל הטבות על רשת של מישהו אחר (בזק או הוט) שהשקיע בבניית הרשת הזו. קבוצות פרטנר וסלקום לא יכולות להרוויח רק מהמאמץ של מישהו אחר ועל הגב של מישהו אחר, שהוא מתחרה. מומלץ, שסלקום ופרטנר תתרכזנה במשימה החשובה ביותר שלהן: לעבור מיידית ל-LTE-A וכבר להיות מוכנות למעבר לדור חמישי 5G. בכל הארץ. 
  4. בכלל, הפתרון לסלקום ולפרטנר להגיע ללקוחות הקצה עם תשתיות מודרניות טמון במקום אחר וממש לא על הרשתות של בזק והוט. הבדיחה, ששמה Unlimited, הרי תסתיים די בקרוב. זו בדיחה, שעלתה לכולנו כבר כ-150 מיליון ₪ מכספנו דרך מערכת המיסים ועוד סכום לא ידוע דרך תעריפי החשמל. הממשלה חייבת להלאים את הבדיחה הזו, שהיא בור ללא תחתית ולהעביר את המיזם הזה. כך, שלפחות קבוצת סלולר אחת (או שתיהן: סלקום ופרטנר) תהיינה שותפות למיזם הסיבים לכל בית בישראל. כך צריכה להיראות התחרות.
שורה תחתונה: משרד התקשורת יצא בשימוע נכון, בגישה הנכונה ובשיטה הנכונה לגבי הטלפוניה של בזק. נקווה, שזה צעד ראשון חיובי בדרך להעלות את שוק התקשורת על הנתיב הנכון של רגולציה מתקדמת.  
 
פרטי השימוע כפי שהופץ ע"י משרד התקשורת ב-10.12.15:
משרד התקשורת מפרסם שימוע: אספקת שירות נוסף של טלפוניה במתכונת "מכירה חוזרת" ברשת בזק, לתקופה מוגבלת, שתאפשר גם לחברות אחרות להציע את שירותי הטלפוניה של בזק. בכך מסיר המשרד חסם מעבר של מנויים המעוניינים לקבל שרותי אינטרנט מספק אחר, ולא מוכנים לוותר על שרותי הטלפוניה של בזק.
 
במסגרת השימוע פועל המשרד התקשורת על מנת לספק פתרון מיידי וזמני שיאפשר לספקי האינטרנט להבטיח למנויים שלהם שירותי טלפוניה של בזק, במסגרת חבילת השירותים.
 
כפי שדיווח המשרד לבג"ץ ובהמשך לפגישות שקיים משרד התקשורת עם ספקיות השירות בעניין זה, המשרד רואה חשיבות רבה ביכולתן של ספקיות השירות להציע חבילת שירותים הכוללת שירות טלפוניה, אשר הופכת אותן לאטרקטיבית יותר, וביישום מיידי של השירות.
 
במסגרת ישיבות שקיים המשרד עם בזק, הציעה החברה לספק שירות טלפוניה במתכונת מכירה חוזרת באופן מיידי, על חבילות העיקריות שהיא מוכרת ללקוחותיה.
 
המשרד הפחית משמעותית את התעריפים שהוצעו ומפרסמם כשימוע לחברות.

התעריף המוצע מהווה הנחה של 40% על המחירים הקמעונאיים (ממוצע של מחירי השנה הראשונה והמחיר שלאחר מכן) של חבילות הדקות העיקריות שמוכרת בזק.
 
בהתאם לכך מוצעים תעריפי השירות בשימוע כמפורט להלן:     
 
חבילה (בדקות) תשלום סיטונאי (הנגזר ממחיר קמעונאי מנוכה מע"מ)*
מדברים 100 ₪   23.03
מדברים 300 ₪   28.15
מדברים 600 ₪   35.85
מדברים 750 ₪   38.41
מדברים 1000 ₪   46.10
 
 
 * על תעריפים אלה מתווספות עלויות הנוגעות לתעריפי קישור גומלין (קש"ג).

עדכון 13.12.15: תגובה ראשונה של בזק לשימוע מצויה כאן בהודעתה לבורסה

עדכון 15.12.15: נוסח השימוע המלא עלה לאתר משרד התקשורת וזמין להערות הציבור (עד 10.1.16) - כאן
 
שימוע נכון!



 
 
Bookmark and Share


 

לוח מודעות
מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים עדכניים מהשנה האחרונה מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקיםתוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקיםתוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.


 




לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.

16-19/9/19 - DLD Tel Aviv Digital Conference 2019 

23/9/19 - FoodTech IL 2019  

28-29/10/19 - Smart Mobility Summit 2019 

17-24/11/19 - שבוע היזמות העולמי 2019  

11/12/19 - Next Case  

12/2/20 - Teleco 2020

 

הכי ניצפים 

דירוג הסמאטרפונים הטובים ביותר בעולם למאי 2019 עפ"י Business Insider - כאן

תאגיד השידור - "עלינו". איך עשו עלינו סיבוב והשאירו את אגרת הטלוויזיה - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק ג' - ההפסד הצרכני - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

למה מבלבלים את המוח לציבור בנושא המכונה "שוק סיטונאי"? - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת המחדל המדהים המוסתר מהציבור של הרס רשתות הסלולר - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

איך רבע מיליון לקוחות נפלו בפח ועברו להסדר המכונה בטעות "שוק סיטונאי" - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

מבחן דרך: חיבור VPN - האם זו ההגנה המושלמת על הגלישה ועל הפרטיות? - כאן

המשך חשיפת הבלוף ששמו "מהפיכת הסלולר" ואיך מסרסים את הנתונים לציבור - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בנוגע לחקירת "פרשת בזק-YES" ולמה ביבי לא בעניין - כאן

סיכום ביקור בסיליקון ואלי - למה 3 הגדולות משקיעות ומפתחות באותם תחומים - כאן

שלמה פילבר (עד לאחרונה מנכ"ל משרד התקשורת) - עד מדינה? הצחקתם אותי! - כאן

"יש אפליה בחקירה"? חשיפה: למה השר משה כחלון לא נחקר עד היום? - כאן

חשיפת חשד לשחיתות הדומה לזו של "תיק 4000" אך בתחום הסלולר - כאן

חשיפת ההונאה הגדולה שהובילה לכך שמוצרי התקשורת יקרים יותר בישראל - כאן

בלעדי לקוראי האתר: 1 ש"ח ליום שיחות וגלישה ללא הגבלה בחו"ל... - כאן

חשיפת מה שלא רוצים  שתדעו בעניין פריסת אנלימיטד (בניחוח בלתי נסבל) - כאן

חשיפה: איוב קרא אישר לקבוצת סלקום בדיוק מה שביבי אישר ל-Yes ולבזק - כאן

האם השר איוב קרא היה צריך בכלל לחתום על האישור, שנתן לקבוצת סלקום? - כאן

האם ביבי וקרא קבלו בכלל תמורה עבור ההטבות הרגולטוריות שנתנו לסלקום? - כאן

המסמכים בנושא בזק-Yes (תיק 4000) מוכיחים "תפירת תיק" לאיש הלא נכון! - כאן

עובדות ומסמכים המוסתרים מהציבור: האם ביבי כשר תקשורת עזר לקב' בזק? - כאן

מה מקור ה-Fake News שהביא לתפירת תיק לביבי והעלמת החשודים הנכונים - כאן

אחת הרגליים של "תיק 4000 התפור" התמוטטה היום בניצחון (כפול) של בזק - כאן

איך כתבות מפנקות הפכו לפתע לטובת הנאה שהיא מיסודות עבירת השוחד? - כאן

שערוריית הקנס הענק על בזק וחשיפת "תעודת הביטוח" של נתניהו בתיק 4000 - כאן

תיק 5000: סלקום - IBC לא תפרוס סיבים ותרכב על גב הרכוש הפרטי של בזק - כאן

ערוץ 20: "תיק תפור": אבי וייס חושף את מחדלי "תיק 4000" - כאן

התבלבלתם: גיא פלד הפך את כחלון, גבאי ואילת לחשודים המרכזיים בתיק 4000 - כאן

פצצות בתיק 4000: האם היו בכלל התנגדויות למיזוג בזק-יס? - כאן

נמצא מסמר נוסף בארון הקבורה של תיק 4000 התפור - כאן

נחשפה עוד עובדה חשובה בדרך אל ההלוויה של תיק 4000 - כאן

תיק 4000 לא הושלם: האם היועמ"ש קיבל את כל המידע הנחוץ לחקר האמת? - כאן

תיק 4000: גם תקנות התקשורת התומכות בגרסת נתניהו לא נכללו בחקירה - כאן

חשיפת שקרים נוספים בתיק 4000: הטעיית הציבור נמשכת ללא הרף - כאן

תיק 4000: נחוצה ועדת חקירה ממלכתית לגבי "אישום" שר התקשורת - נתניהו - כאן

תיק 4000: חשיפת "דבר ראשון" בעניין היועמ"ש - היבטים חמורים חדשים - כאן

תיק 4000: היועמ"ש לממשלה אישר "מיזוג" בזק-יס. צריך ועדת חקירה ממלכתית - כאן

אוסף הטעויות בתיק 4000: "אני מאשים" - לא חתרו כלל לגילוי המאת - כאן

שערוריית תיק 4000: איך יש 2 גרסאות שונות של כתב החשדות של היועמ"ש? - כאן

ערוץ 20: אבי וייס חשף טענות שגויות בכתב החשדות נגד רוה"מ בתיק 4000 - כאן

תיק 4000: חשיפת מסמך נוסף שיסייע גם הוא לחיסול תיק 4000 התפור - כאן

ערוץ 20: אבי וייס ואלי ציפורי חשפו שקרי הפרקליטות לגבי ההדלפות בתיק 4000 - כאן

תיק 4000: מתי מדוע ואיך הוא הפך מ"תיק בזק" ל"תיק תפור" ומחורר? - כאן

הספינים והשקרים בתיק 4000 חזרו. הם חלק מניסיון הפיכה שלטונית שיש לחקור - כאן

סודות ושקרים בפרקליטות והיועמ"ש: מי היה ב"ניגוד עיניינים" בתיק 4000? - כאן

תיק 4000 יושלך לפח האשפה של ההיסטוריה עקב חקירה רשלנית ללא מסמכים - כאן

תיק 4000: מסמר נוסף ענק לארון הקבורה שלו (פרי חשיפה של אלי ציפורי) - כאן

תיק 4000: בעיות זיכרון, חקירה משובשת ושקרים המכוונים להפיכה שלטונית! - כאן

חשיפות חדשות בעקבות הדלפת עדויות שלמה פילבר - "עד המדינה" בתיק 4000 - כאן






 
זרקור חברות
 
פורטינט
 
NORDVPN
 
Telecom Expert
 
טלקום אקספרטס
 
NordVPN
 
עדן אימון עסקי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
PIXABAY
 
Telecom Experts
 
טלי וייס
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live Zappix
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
 מפת הביטקוין   מהירות גלישה Your IP שירותנט
לייבסיטי - בניית אתרים