למה הפרטת "עידן +" נועדה לכישלון מהדהד? ואיך זה קשור לשמילה מימון?

דף הבית >> חדשות >> חדשות עולם הטלוויזיה >> למה הפרטת "עידן +" נועדה לכישלון מהדהד? ואיך זה קשור לשמילה מימון?
שר האוצר (משה כחלון) רוצה לתקן את הכישלונות, שהיו בתקופה בה הוא כיהן כשר התקשורת וברח בכלל מהתפקיד ומהארץ, והחליט ליצור כעת עוד פלטפורמה של שידורי טלוויזיה מתחרים בהוט ו-yes על בסיס "עידן +", שתופרט, תוך הענקת תקנים, תקציבים וסמכויות לשמילה מימון (איך זה קשור? תשאלו את השר משה כחלון). גם "אילוף ערוצי הספורט" הוא מהלך שייכשל. 
מאת: אבי וייס, 5.9.16, 13:02משה כחלון

בעיון בהחלטות הממשלה הסופיות (לפני העברת הצעות חוק ההסדרים במשק במסגרת התקציב הדו-שנתי, לחקיקה בכנסת) כמפורט כאן, נשארו כמעט ללא כל שינוי הסעיפים הנוגעים להפרטת "עידן +" ול"ריסון" ערוצי הספורט.

האוצר עשה כאן תרגיל ענק על הציבור בישראל: הכריז שהוא מבצע "שימוע" להצעות החקיקה. אחר כך כל אלפי התגובות שהתקבלו נזרקו היישר לפח (במשרד התקשורת קוראים לתהליך הזה "המגרסה של שמילה", על שם ממציא השיטה. כלומר: נותנים לאזרחים הרגשה טובה, שיש להם כתובת שמקשיבה להם בממשלה, ומצד שני לא מפריעים את "מנוחת הפקידים", בכך שמייד גורסים את כל הפניות הללו בלי לקרא אותן. המרוויח היחיד מהתעלול הזה הוא ספק מגרסות הנייר למשרדי הממשלה). במציאות, רוב המגזר הציבורי לא נמצא ברשת והוא מנותק לחלוטין מרחשי הלב וצרכי הציבור.

כבר ציינתי כמה פעמים (למשל כאן), שהתכנית החדשה של האוצר נדונה לכשלון. צפויות לנו עוד שנתיים של פיגור בתחום התקשורת וניתחתי באופן ספציפי את ההצעה של האוצר הנוגעת לפריסת סיבים אופטיים בתשתיות הפיזיות של בזק (כאן וכאן). 

כאן אתייחס רק לתחום הטלוויזיה. הבעיה המרכזית של כל הפרק, שעוסק בטלוויזיה בהצעת האוצר, שאין להצעות שר האוצר שום בסיס נתונים, שעל פיו התקבלות ההחלטות והצעות החקיקה.

למשל, בתחום "עידן +" מדובר במיחזור (עם עדכונים מינוריים) של אותן הצעות חוק מלפני 4 שנים בהצעת החקיקה לשנים 2013-14 (בהצעת החקיקה לשנים 2015-16 כל הנושאים הללו של "עידן +" נפלו במהלך החקיקה לפח, כמנותח כאן), כאילו שוק התקשורת בעולם ובארץ קפא במקומו.

לא נעשה שום סקר שוק, שום בחינה כלכלית, שום בחינה מקצועית, שום חוות דעת של מומחים. פשוט, שליפה מהמותן (למעשה מקצה האצבע הקטנה) של השר משה כחלון (בתמונה למעלה משמאל) ועושי דברו באוצר. 

הסיבה לשליפה חסרת האחריות הציבורית הזו היא מאוד ברורה: בדיוק על הנושא הזה משה כחלון ברח מתפקיד שר התקשורת והסתתר בארה"ב כחצי שנה בלימודים, עד שישכחו למה הוא הסתלק מהתפקיד. מדובר בפרשות מורכבות ונפתלות, שחשפתי לא אחת באתר (למשל כאן וכאן). לכן, כעת משה כחלון כשר האוצר, מנסה לתקן את הכישלון המהדהד האישי שלו, מהקדנציה הקודמת שלו כשר. הבעיה: גם הפעם זה ייכשל.

למה גם הפעם זה ייכשל?
כי כל דבר לא הגיוני, שלא מבוסס על נתונים, מחקרים, חוות דעת, ונולד מתוך רגשות אישיים, שלא מחוברים לשום מקום, שיש בו טובת הציבור ואינטרס ציבורי, סופו להיכשל. מדובר ב"תיקון אגו" חסר כל קשר לאיזו מציאות.

אתייחס בנפרד לשני הכיוונים החדשים המוצעים ברפורמה הנוכחית של שר האוצר:

א. הפרטת "עידן +":
ההפרטה הזו תיכשל, משום שאין שום מודל עסקי ל"עידן +". גם לא הוצג שום מודל כלכלי - עסקי בהצעת האוצר. גם לא יכול להיות כזה. כי אין, לא היה ולא יהיה

אם לא די בכך, איש מלקוחות "עידן +" לא נשאל (לא בסקר ולא בכלל), אם הוא יסכים לרכוש ממיר חדש, כדי שהזכיין במכרז של הפרטת "עידן +" יוכל לגבות ממנו כסף דרך הממיר החדש, על שידורי "עידן +". זה גם לא נראה הגיוני. תושבי ישראל לא כל כך מטומטמים (תיקון: כנראה, שיהיו כמה מטומטמים שייעשו זאת, אבל אי אפשר לבנות עליהם תכנית עסקית...).

הרי כתוב בהצעת החוק, שבאינטרנט הערוצים הללו יהיו בחינם. אז למה לשלם עליהם דרך רכישת ממיר חדש? זה רעיון פשוט הזוי לחלוטין. זה עוד לפני שדיברנו על בעלי הערוצים עצמם, שיעשו הכל במהלך החקיקה בכנסת, כדי שהערוצים שלהם לא יועברו בחינם באינטרנט. 

יתרה מכך. למה להקים עוד פלטפורמה מתחרה בתחום הטלוויזיה, כשעל השולחן מונחת הצעת "ועדת פילבר", שמקימה פלטפורמה תחרותית מקיפה על רשת האינטרנט -OTT?

לא מספיק שכמעט כל מי שעוסק בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית בישראל מפסיד כסף (מזה שנים)?

מעבר מהיר מ-2 פלטפורמות עיקריות של שידורי טלוויזיה (הוט ו-yes) ל-4 פלטפורמות (תוספת של האינטרנט ו"עידן +") בו זמנית, היא ניסוי רגולטורי, שלא נערך בשום מקום בעולם. למה משרד האוצר חושב, שזה יצליח דווקא בישראל? 

"עוגת הפרסום" בטלוויזיה הולכת ופוחתת (וחלק ממנה עובר לאינטרנט הפתוח ולמובייל). כך, שאין מקורות כספיים, שמקורם בעולם הפרסום, שיכולים להחזיק ערוצים גם ב"עידן +" וגם בתשתיות השידור האחרות הקיימות של HOT ו-YES וגם בתשתיות החדשות באינטרנט. 

בכלל, האוצר לא בדק אם יש איזו מדינה בעולם, שהפריטה את השירות הזה והצליחה בהפרטה. אפילו בארה"ב, מעוז הקפיטליזם, מערך הפצת השידורים הקרקעי (DTT, שאצלנו מכונה בשם "עידן +") הוא ציבורי בכסף ציבורי. היכן יש ניתוח כלכלי של התהליך הזה?

אם לא די בכך, הפרטת "עידן +" תיצור בעיה חמורה לזוכה במכרז. זאת משום, שהתשתית הפיזית של "עידן +" רובה ככולה לא שייכת לרשות השנייה אלא לבזק (הרוב) ולעוד חברות עסקיות (העיקרית מביניהן היא פרטנר). כלומר: עד היום, בזק והחברות האחרות "התנהגו יפה" כלפי הרשות השניה (כי זה גוף ציבורי ממשלתי) ולקחו מחירים סבירים וזולים מאוד עבור השימוש בתשתיות הללו לצורך הפצת "עידן +". ברגע, שהזוכה במכרז ירצה לממש את זכייתו, הוא ייתקל במחירים ריאליים (ואולי אפילו טורפניים) מבעלי התשתיות. כך, הוא בכלל לא יוכל להתחיל להפעיל את "עידן +".

איך אפשר לצפות, שבזק תעזור לזוכה, שהוא מתחרה בה (כי חברת yes היא חלק מבזק)? לא מספיק צרות ותרגילים יש "בשוק הסיטונאי", שכעת נראה תרגילים דומים ב"עידן +"?

החוק בנושא "עידן +" (כאן), לא מספק שום כלים להתמודד עם המצב הכאוטי הזה וכל תיקוני החקיקה שהוצעו לא מטפלים בעניין הזה בכלל. אין שום התייחסות למחירים, שהזוכה במכרז של "עידן +" ישלם לבעלי התשתיות ובראשון בזק, כדי להפעיל את השידורים.

יתרה מכך: הרשות השנייה רכשה לפני כ-4 שנים ציוד לשדרוג השידורים (ציוד DVB-T2 מחברת תומסון הצרפתית), אולם הציוד הזה מרקיב ומחליד במחסנים, כי אין שום תועלת כלכלית בשדרוג הזה, לפי חישובי הרשות השנייה. למה כשזה יהיה בידיים פרטיות, פתאום השירות יהפוך לכלכלי? 

והחלק הכי מטומטם בהצעה החקיקה של שר האוצר היא שמילה מימוןהקמת "יחידת פקחים" חדשה אצל שמילה מימון (כרגע סמנכ"ל בכיר לפיקוח ואכיפה במשרד התקשורת, בתמונה משמאל), יחידה שתפקח על "עידן +".

בשביל מה מקימים את "ברית המועצות", אם הפיקוח לא יהיה ברשות החדשה הזו? למה צריך כפילות בפיקוח?

ניקח למשל את ערוץ 2, הערוץ הזה יהיה מפוקח גם ב"ברית המועצות" וגם אצל שמילה מימון, כי ערוץ 2 משודר וישודר גם "בעידן +". מי יסנכרן בין גופי הפיקוח הללו? מהיכן צמח הרעיון האווילי הזה?

כך, הפיקוח על עולם שידורי הטלוויזיה בישראל יהיה נתון בעתיד לפיקוח של 2 גורמים במקביל: "ברית המועצות", ואגף הפיקוח והאכיפה במשרד התקשורת. פשוט רעיון חלם, שמתאים למדינת חלם. על פי הצעת החוק, מאחדים את גופי הרגולציה והפיקוח על שידורי הטלוויזיה בישראל, אבל מפרידים את גופי הפיקוח על שידורי הטלוויזיה בפועל. ממש מהלך הגיוני וגאוני, שסופו ברור.

ב. "ריסון ערוצי הספורט":
בניגוד לכל מה שיש בחוק ההסדרים, שנועד להגביר את הליברליזציה בשוק ולהסיר חסמים, דווקא בתחום ערוצי הספורט הולכים הפוך. ממש הפוך. למעשה, מלאימים את ערוצי הספורט.

הצעת האוצר דורשת, שערוצי הספורט יוציאו רישיון (האם זה "ילבין את העבירות" החמורות של ד"ר יפעת בן חי-שגב, שחשפנו כאן? לא בטוח). הערוצים יהיו נתוני למשטר פיקוח מחירים הדוק ביותר, חמור והדוק יותר מזה הקיים על מחיר הלחם האחיד. 

נשאלות כאן כמה שאלות:
  • האם אין תחרות בשוק ערוצי הספורט בישראל? זה לא הוצג נכון בהצעת האוצר. למי שלא יודע, יש 6 ספקים שונים המתחרים ביניהם בתחום ערוצי הספורט המשודרים לצופים בישראל. נכון, שיש 2 גדולים (צ'רלטון ו-RGE), אבל הם לא יחידים במגרש התחרות בתחום שידורי הספורט. . 
  • האם יש קושי לרכוש ערוצי ספורט בישראל ע"י ספק טלוויזיה מתחרה? גם זה לא הוצג נכון בהצעת האוצר. המבצע של סלקוםtv הטרי, שלפיו היא מספקת את ערוצי הפרימיום של "ספורט 5" ללא עלות לחצי שנה, מצביע יותר מכל, שאין שום בעיה ברכש ערוצי ספורט בישראל. הכל עניין של היצע וביקוש.
  • האם פיקוח מחירים על ערוצי טלוויזיה הצליח אי פעם בישראל? גם לזה לא ניתנה תשובה בהצעת האוצר. התשובה למי שלא יודע: כל הנסיונות לקבוע מחירי ערוצים באמצעות "חבילות רזות \ צרות" ושמות דומים, נכשלו בעשור האחרון. גם לא היה כל סיכוי שזה יצליח. הממשלה היא הגורמת לעליות מחירים. לא הערוצים. 
  • ובכלל, למה לא דורשים רישיון מאלה שכן צריכים רישיון כיום על פי חוק, במקום להרחיב את רשימת הגופים הצריכים רישיון? קודם צריך לעשות סדר במה שיש ורק אחר כך להרחיב את הרגולציה (אם היא בכלל נחוצה). 
לכן, אין מה להטיל על התחום הזה פיקוח מחירים, כי הוא נועד לכישלון. הייתה תקלה אחת גדולה בתהליך של התחרות בתחום ערוצי הספורט וזה הנסיון הפתטי והכושל של פרטנר לרכוש את הזכויות על שידורי הכדורגל, בהצעה בגובה של כ-120 מיליון ש"ח לעונה אחת. זה גרר אחריו כמה תוצאות אומללות, ובכלל זה: אי כניסת פרטנר לתחום, מחיר מופקע של הזוכה (צ'רלטון), ניסיון העלאת 2 ערוצים חדשים ע"י צ'רלטון - ניסיון שכשל עד כה, בגלל אין סוף תרגילים של ד"ר יפעת בן-חי-שגב ושלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת (תרגילים שפורטו כאן וכאן).

לתקלה הנקודתית הזו צריך למצוא פתרון הוגן ומעשי. מנכ"ל משרד התקשורת הוא זה שדחף את פרטנר להרפתקאה הטפשית הזו (כמו שדחף את סלקום להרפתקאה של רכישת גולן טלקום). מי שמקשיב למנכ"ל משרד התקשורת, אמור לדעת שהוא "שם את כספו על קרן הצבי".
 
הפתרון הנכון הוא לא הטלת חובה של רישיון לערוצי הספורט והטלת משטר פיקוח מחירים הדוק עליהם. עוד רגולציה ממשלתית מעולם לא פתרה איזו בעיה, בוודאי לא בעולם שירותי הטלוויזיה בישראל. יותר ליברליזציה היא הפתרון הנכון. גם בשידורי הספורט. אין שום צורך או הצדקה, שהממשלה תהיה מעורבת בעסקים הללו. 


להפסיק ההפרטה
עדכון 27.9.18: המכרז של המדינה להפרטת "עידן +" ככל הנראה כיום (2018) - נכשל.  כך, חברות תקשורת גדולות (דוגמת סלקום ופרטנר ועוד כמה קטנות) יכולות לשדוד את משאבי המדינה (בשווי של כ-25 מיליון ש"ח לשנה, שזו עלות תפעול התשתית הזו ע"י המדינה), משאבים הנמצאים בבעלות הרשות השנייה, והן אכן שודדות את המשאבים הללו - באופן חופשי. לא להתבלבל בין משאבי החברות המפיקות והמשדרות מעל תשתיות "עידן +" לבין התשתיות הציבוריות של "עידן+", שממומנות מהכסף של משלמי המיסים בישראל. בנוסף, הרשות השנייה מתעלמת מכך, שלכל השודדים הללו גם אין רישיונות לספק שירותי OTT על בסיס משאבי "עידן +" ללקוחותיהם (עבירה פעוטת ערך של 3 שנות מאסר ועוד סנקציות כלכליות כבדות). 



 
 
Bookmark and Share


 

לוח מודעות
מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים עדכניים מהשנה האחרונה מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקיםתוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקיםתוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.


 




לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.

28-29/10/19 - Smart Mobility Summit 2019 

17-24/11/19 - שבוע היזמות העולמי 2019  

17-21/11/19 - Oracle Week 

3/12/19 - ועידת ההייטק החרדי 2019  

4/12/19 -  GO Mobile #8 

11/12/19 - Next Case  

12/2/20 - Teleco 2020

 

הכי ניצפים 

דירוג הסמאטרפונים הטובים ביותר בעולם לספטמבר 2019 עפ"י Business Insider - כאן

תאגיד השידור - "עלינו". איך עשו עלינו סיבוב והשאירו את אגרת הטלוויזיה - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק ג' - ההפסד הצרכני - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

למה מבלבלים את המוח לציבור בנושא המכונה "שוק סיטונאי"? - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת המחדל המדהים המוסתר מהציבור של הרס רשתות הסלולר - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

איך רבע מיליון לקוחות נפלו בפח ועברו להסדר המכונה בטעות "שוק סיטונאי" - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

מבחן דרך: חיבור VPN - האם זו ההגנה המושלמת על הגלישה ועל הפרטיות? - כאן

המשך חשיפת הבלוף ששמו "מהפיכת הסלולר" ואיך מסרסים את הנתונים לציבור - כאן

סיכום ביקור בסיליקון ואלי - למה 3 הגדולות משקיעות ומפתחות באותם תחומים - כאן

שלמה פילבר (עד לאחרונה מנכ"ל משרד התקשורת) - עד מדינה? הצחקתם אותי! - כאן

"יש אפליה בחקירה"? חשיפה: למה השר משה כחלון לא נחקר עד היום? - כאן

חשיפת חשד לשחיתות הדומה לזו של "תיק 4000" אך בתחום הסלולר - כאן

חשיפת ההונאה הגדולה שהובילה לכך שמוצרי התקשורת יקרים יותר בישראל - כאן

בלעדי לקוראי האתר: 1 ש"ח ליום שיחות וגלישה ללא הגבלה בחו"ל... - כאן

חשיפת מה שלא רוצים  שתדעו בעניין פריסת אנלימיטד (בניחוח בלתי נסבל) - כאן

חשיפה: איוב קרא אישר לקבוצת סלקום בדיוק מה שביבי אישר ל-Yes ולבזק - כאן

האם השר איוב קרא היה צריך בכלל לחתום על האישור, שנתן לקבוצת סלקום? - כאן

האם ביבי וקרא קבלו בכלל תמורה עבור ההטבות הרגולטוריות שנתנו לסלקום? - כאן

המסמכים בנושא בזק-Yes (תיק 4000) מוכיחים "תפירת תיק" לאיש הלא נכון! - כאן

עובדות ומסמכים המוסתרים מהציבור: האם ביבי כשר תקשורת עזר לקב' בזק? - כאן

מה מקור ה-Fake News שהביא לתפירת תיק לביבי והעלמת החשודים הנכונים - כאן

אחת הרגליים של "תיק 4000 התפור" התמוטטה היום בניצחון (כפול) של בזק - כאן

איך כתבות מפנקות הפכו לפתע לטובת הנאה שהיא מיסודות עבירת השוחד? - כאן

שערוריית הקנס הענק על בזק וחשיפת "תעודת הביטוח" של נתניהו בתיק 4000 - כאן

תיק 5000: סלקום - IBC לא תפרוס סיבים ותרכב על גב הרכוש הפרטי של בזק - כאן

ערוץ 20: "תיק תפור": אבי וייס חושף את מחדלי "תיק 4000" - כאן

התבלבלתם: גיא פלד הפך את כחלון, גבאי ואילת לחשודים המרכזיים בתיק 4000 - כאן

פצצות בתיק 4000: האם היו בכלל התנגדויות למיזוג בזק-יס? - כאן

נמצא מסמר נוסף בארון הקבורה של תיק 4000 התפור - כאן

נחשפה עוד עובדה חשובה בדרך אל ההלוויה של תיק 4000 - כאן

תיק 4000 לא הושלם: האם היועמ"ש קיבל את כל המידע הנחוץ לחקר האמת? - כאן

תיק 4000: גם תקנות התקשורת התומכות בגרסת נתניהו לא נכללו בחקירה - כאן

חשיפת שקרים נוספים בתיק 4000: הטעיית הציבור נמשכת ללא הרף - כאן

תיק 4000: נחוצה ועדת חקירה ממלכתית לגבי "אישום" שר התקשורת - נתניהו - כאן

תיק 4000: חשיפת "דבר ראשון" בעניין היועמ"ש - היבטים חמורים חדשים - כאן

תיק 4000: היועמ"ש לממשלה אישר "מיזוג" בזק-יס. צריך ועדת חקירה ממלכתית - כאן

אוסף הטעויות בתיק 4000: "אני מאשים" - לא חתרו כלל לגילוי המאת - כאן

שערוריית תיק 4000: איך יש 2 גרסאות שונות של כתב החשדות של היועמ"ש? - כאן

ערוץ 20: אבי וייס חשף טענות שגויות בכתב החשדות נגד רוה"מ בתיק 4000 - כאן

תיק 4000: חשיפת מסמך נוסף שיסייע גם הוא לחיסול תיק 4000 התפור - כאן

ערוץ 20: אבי וייס ואלי ציפורי חשפו שקרי הפרקליטות לגבי ההדלפות בתיק 4000 - כאן

תיק 4000: מתי מדוע ואיך הוא הפך מ"תיק בזק" ל"תיק תפור" ומחורר? - כאן

הספינים והשקרים בתיק 4000 חזרו. הם חלק מניסיון הפיכה שלטונית שיש לחקור - כאן

סודות ושקרים בפרקליטות והיועמ"ש: מי היה ב"ניגוד עיניינים" בתיק 4000? - כאן

תיק 4000 יושלך לפח האשפה של ההיסטוריה עקב חקירה רשלנית ללא מסמכים - כאן

תיק 4000: מסמר נוסף ענק לארון הקבורה שלו (פרי חשיפה של אלי ציפורי) - כאן

תיק 4000: בעיות זיכרון, חקירה משובשת ושקרים המכוונים להפיכה שלטונית! - כאן

חשיפות חדשות בעקבות הדלפת עדויות שלמה פילבר - "עד המדינה" בתיק 4000 - כאן






 
זרקור חברות
 
פורטינט
 
NORDVPN
 
Telecom Expert
 
טלקום אקספרטס
 
NordVPN
 
עדן אימון עסקי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
PIXABAY
 
Telecom Experts
 
טלי וייס
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live Zappix
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
  מהירות גלישה Your IP שירותנט
לייבסיטי - בניית אתרים