העולם הולך ל"שיתוף תדרים" כדי להתגבר על המחסור בתדרים לדור 4 ולדור 5 הבא אחריו. היות ומשרד התקשורת תקוע ברגולציה של המאה ה-19, אין מנוס לחברות הסלולר אלא להמשיך קדימה לדור רביעי, בלי לשאול את משרד התקשורת, כמו שעושה משטרת ישראל.
מאת:
אבי וייס, 10.3.14, 20:30
העולם הולך לכיוון של "שיתוף תדרים". התחום הזה מכונה בלשון המקצועית LSA (ר"ת: Licenced Shared Access).
מצ"ב כאן מחקר, שנחשף לטובת הקוראים המתעניינים, מחקר שנעשה ע"י Dellote עבור ארגון ה-GSMA. מדובר במחקר הסוקר בצורה מעמיקה את נושא "שיתוף התדרים" ב-2 התחומים, שכבר אושרו לשיתוף כזה ע"י כל גופי הרגולציה העולמיים: 3.5 ג'יגהרץ באזור התדרים של ארה"ב ו-2.3 ג'יגהרץ באזור התדרים של אירופה (ישראל שייכת רשמית לאירופה, למעט חריגים מוזרים, שיצר משרד התקשורת ברוב איוולתו). המחקר מנתח את כל המודלים לשיתוף תדרים, החל מהצד הטכני וכלה בצד הרגולטורי, הכלכלי, התפעולי והמסחרי.
בישראל, אין תכנית תדרים לאומית (וגם לא תהיה). ועדת התדרים העליונה לא התכנסה מעולם. למעשה אין כלום. יש רק אוסף של פקידים המבזבזים את כספי משלמי המיסים ולא עושים מאומה לטובת הציבור. אין דור 4 וגם לא יהיה דור 5 (שהוצג לראשונה בברצלונה, אך בסוף פברואר 2014, ויהיה זמין בעוד כמה שנים מעטות ברחבי העולם).
משרד התקשורת עובד בתחום הספקטרום והסלולר עם חוק, שנולד במאה ה-19 (
פקודת הטלגרף האלחוטי, זו לא בדיחה). מזה 8 שנים המשרד לא מצליח לפתור את בעיית הדור הרביעי של הסלולר והפתרונות המונחים אצלו כעת על השולחן נועדו להרוס את התחרות בשוק הישראלי ולספק פתרונות נכים ומסורסים לציבור. טכנולוגיות חדשות דוגמת "שיתוף תדרים" תגענה לישראל בעוד אלף שנה, אולי קצת יותר.
מכאן, שלחברות הסלולר אין דרך להתקדם, אלא פשוט "לצפצף" על משרד התקשורת ולהתקדם קדימה בלי לשאול את המשרד, בדיוק כמו שעושה
משטרת ישראל. לעניות דעתי, על החברות לפרוס כמה שיותר מהר LTE-A (הדור הנכון של ה-LTE, מה
שלא יהיה במכרז של משרד התקשורת לדור רביעי) כמו שמתכוונת לעשות משטרת ישראל. זאת, ע"י שימוש בתדרים, שכבר יש ברשות החברות. אפשר לעטוף זאת גם במעטפת חוקית ע"י בקשה ל"
ניסוי שיווקי", שמאפשר צירוף של אלפי לקוחות משלמים.
דרישת חברת פרטנר (כפי שפורסם
בגלובס), להתחיל לספק שירות בדור רביעי מוצדקת מכל היבט, ועל החברה להמשיך בדרכה ולא להירתע מעימות חזיתי עם המשרד. גם בזק לא נרתעה מעימות שכזה, בעניין פיברוק מסמכי "השוק הסיטונאי" ע"י משרד התקשורת ופנתה לבג"ץ, שטרם אמר את דברו (האמת, בכל מקרה, תצא לאור). כבר לפני יותר מחצי שנה ניתחתי בהרחבה (
כאן) את בעיית הסינכרון של תחילת השירות של הדור הרביעי, בעייה שמקורה בהחלטת שגויות וטפשיות של משרד התקשורת, הן בתדרים, הן בטכנולוגיה והן בשיטת המכרז לדור רביעי. ציינתי במפורש אז כך: "היכולת לסנכרן את המהלכים לבניית רשת LTE, כדי למנוע קדימות של חברה אחת לפני מתחרותיה, הוא
בלתי אפשרי. אי אפשר לנחש לפני המכרז מי תקבל איזה תדרים ובאיזה תחומים. גם אם קובעים כללים המכסים את כל קשת האפשרויות לזכייה בתדרים, אין סיכוי שזה יתממש בשטח. כל חברה תרצה להיותר ראשונה. זה ברור כשמש. לא נראה, שיש טכניקה חוקית היכולה למנוע זאת". למותר לציין, שמשרד התקשורת סרב להגיב בזמנו על שאלותי בנושא וגם לא התייחס להן. כעת, זה "מוטח בפרצופו" של המשרד, בדיוק כמו שצפיתי.
מה קורה בהקצאת תדרים בארה"ב?
משרד ההגנה של ארה"ב הודיע לפני שבוע, שהוא ממשיך בתכנית של שחרור תדרים לטובת השוק הפרטי, כפי שהורה נשיא ארה"ב ואושר בקונגרס. המטרה, כפי שהציב הנשיא
ברק אובמה: לשחרר עד 2020 כ-500 מגהרץ של ספקטרום מידי משרד ההגנה, שיהיה זמין לשימוש מסחרי אזרחי. משרד ההגנה מדווח, שהוא נערך לביצוע והחל במהלך של שחרור התדרים.
ה- FCC (הרגולטור לתקשורת בארה"ב) ציין, שהצורך של חברות הסלולר לצורכי ה-LTE-A עד סוף 2014 יסתכם בכ-275 מגהרץ. 18% מכלל הספקטרום הקיים בתחום בין 300 מגהרץ ל-3 ג'יגהרץ תפוס בארה"ב ע"י גופי הממשל למיניהם. לכן, גובר הלחץ על גופי הממשל לשחרר תדרים לשימוש אזרחי, בין בשחרור מלא ובין בשיטת "שיתוף תדרים" המוזכרת בתחילת הכתבה. משרד ההגנה הבטיח לנשיא, שהוא יעמוד בכל היעדים, שהוצבו בפני המשרד כדי לענות לביקושים לתדרים לצרכים מסחריים אזרחיים. התדרים ל"שיתוף תדרים" כבר הועמדו לבדיקות ראשוניות ביחד עם החברות המסחריות.
למותר לציין, שבישראל לא שוחרר אפילו מגהרץ אחד לטובת הציבור בעשור האחרון. יחידה שלמה במשרד התקשורת (אגף הספקטרום), שאמורה לשחרר תדרים לציבור, לא מתפקדת מזה יותר מעשור. לא פעם אחת קראנו לפרק אותה בגלל אי התפקוד המתמשך הזה, כפי שנחשף גם על ידינו וגם על ידי מבקר המדינה. כעת, שר התקשורת
גלעד ארדן "שפך בנזין למדורה" ברעיונותיו המוזרים לשת"פ אנטנות ולשת"פ תשתיות (גם בקווי). על "שיתוף ספקטרום" הוא לא שמע וגם אם ישמע - לא יבין. כל מטרתו, בהמשך למעשיו ופעילותו ההרסנית כשר להגנת הסביבה בקדנציה הקודמת שלו כשר, היא
לפרק כמה שיותר אנטנות במדינת ישראל. זאת, כדי שאזרחי ישראל יקבלו יותר קרינה ממכשירי הסלולר שבידם (פחות אנטנות = יותר קרינה ממכשירי הסלולר). במצב הכאוס הרגולטורי הנוכחי, אין מנוס אלא ללכת בדרך בה הלכה משטרת ישראל: פשוט להתעלם מהגוף האנכרוניסטי והמשותק הזה, הנקרא "משרד התקשורת". או יותר נכון לקרא לו: "המשרד להרס התקשורת".
צילום: ש. וייס