ניתוח: אם הכל יתקדם כמתוכנן, לקאת סוף השנה או ממש בתחילת 2015, תתחיל סלקום לשווק שירותי טלוויזיה אלטרנטיביים לתושבי ישראל. הבעיה: מדובר בעוד פלופ, שאין מאחוריו מאומה ובמיוחד אין שום מענה להרגלי צריכת הטלוויזיה בישראל, היום ובעתיד הנראה לעין.
מאת. אבי וייס, 10.10.14, 09:30
בתקופה האחרונה קבוצת סלקום מבצעת את כל ההכנות הטכניות והשיווקיות כדי להיענות לאתגר, ששר התקשורת (גלעד ארדן) דוחף אותה: לספק שירותי טלוויזיה חלופיים ומתחרים לדיאופול HOT ו-YES. בנוסף, מפעם לפעם מדליפים עיתונות הגיגים וחלומות הנוגעים לתכנית השאפתנית הזו.
במסגרת זו מינו בסלקום סמנכ"ל טלוויזיה ותוכן (יניב גרינולד), הסתובבו לאחרונה בעולם, קנו סדרות של סרטים ממפיקים ומפיצים "לפי קילו" כדי למלא את ספריית סרטי ה-VOD בסרטים והחלו בניסוי טכנולוגי של השירות עם הממיר החדש בבתים של עובדים של החברה.
כך, סלקום מפעילה כבר טלוויזיה על האינטרנט (OTT) בניסוי מצומצם והדגימה זאת גם לשר. אולם, כדי לתת שירות ארצי מלא יש צורך בתיקוני חקיקה, שיתרחשו רק לקראת סוף דצמבר 2014 במסגרת "חוק ההסדרים במשק". מכאן, שסביר להניח, שסלקום תצא עם השירות לציבור סמוך לסיום החקיקה (אם תהיה כזו), לכל המאוחר בתחילת 2015.
הבעיה: סלקום עתידה לספק שירות נכה ועלוב, גם אם במרכזו נמצאת מערכת טכנולוגית מתקדמת לאחסון ושידור וידיאו. דהיינו: לספק שירותי "עידן +" עם 6 ערוצים, שממילא מסופקים בחינם, לכל מי שמעוניין בשירות הזה (שירות מקרטע, שיכול לפשוט רגל ודי בקרוב), בתוספת של מלאי סרטים ישנים, שנרכשו כאמור "לפי קילו", בשרת ה-VOD ועוד כמה ערוצים חופשיים ושוליים מהאינטרנט העולמי. את זה אפשר יהיה לראות גם על סמארטפון \ טאבלט באמצעות אפליקציה, שסלקום תספק ללקוחותיה. הערוצים הלינאריים המבוקשים ביותר בישראל, החל מספורט וכלה בעולם הילדים אין כרגע בתכנית של סלקום ולא ברור אם יהיו בשירות של סלקום (אם בכלל).
מי שחושב שהחברה תציע תוכן עשיר כמו HOT ו-YES צפוי להתאכזב. בשביל "חבילה צרה", שלא שווה מאומה לצרכנים, יבקשו בסלקום מהלקוחות הפוטנציאליים כ- 90-100 ש"ח לחודש. לא ברור מי ערך את התכנית העסקית של סלקום, ברור שלהכפיל מספרים ולחשב רווחים - הוא לא יודע.
כבר ניתחתי בהרחבה (למשל כאן וכאן) את הפלופ הצפוי לסלקום, וכיצד סלקום נסחפה אחרי התחזיות חסרות השחר של השר גלעד ארדן. הבעיה היותר חמורה של סלקום תצוץ בכלל ממקום אחר:
אחרי שסלקום תתקין חיבורים וממירים בכמה אלפי בתים בישראל, יצוצו להם ספקים קטנים לתקשורת, נניח לשם הדוגמה (וזו רק דוגמה): אקספון-018, או 019-טלזר, או יופון (YouPhone), והם ידרשו מסלקום "לרכב" על החיבור שלה ולהציע ללקוחות הטלוויזיה החדשים של סלקום הצעה חלופית, זולה יותר (כי הם כבר לא צריכים להשקיע בתשתיות ולא לרכוש סרטים בכמויות, כמו שסלקום עשתה).
ננית שהמתחרים הללו יבואו ללקוחות סלקום ויציעו להם חבילת טלוויזיה ב-50 ש"ח או 60 ש"ח. ברור שהלקוחות יקפצו על ההצעה הזו. סלקום תצטרך לספק את השירות הזה כי משרד התקשורת החליט, ש"שוק סיטונאי" יחול גם על סלקום ופרטנר... וכך, גם הלקוחות המעטים, שיהיו (אולי) לסלקום בתחום שירותי הטלוויזיה, "ייגנבו" ממנה ע"י מתחרים קטנים, זריזים וזולים יותר... כך, החלום של סלקום "יתאדה באוויר" הרבה יותר מהר מהתחזיות הפסימיות שלי.
איך כן ניתן לייצר תחרות בעולם הטלוויזיה הישראלי?
בגלל תנאי הרגולציה המסובכים (שיסתבכו עוד יותר בקרוב) הקיימים בישראל, הדרך הנכונה לדעתי ללכת בה, היא לעקוף את המהמורות הרגולטוריות. כבר ניתחנו זאת כמה פעמים (למשל כאן וכאן) וזה כולל כמה שיטות ובכלל זה: "מזרימי מדיה", "טלוויזיות חכמות" (Smart TV), לעודד את כניסת Netflix לישראל (כדי לספק שירות לאלה שאינם דוברי רוסים ומנויים על שירותי Kartina TV), שירותי OTT על הרשת החדשה של Unlimited ועוד.
בנוסף, יש הרבה מאוד שידורי טלוויזיה ו- VOD על רשתהאינטרנט (הנייח והנייד) בחינם, לרבות שידור חוקי. רשימה של ערוצים כאלו בחינם יש בכמה מקומות באינטרנט, לרבותבעברית. יש גם אפליקציות פופולריות רבות לסלולר, לרבות בעברית (למשל SmartVOD של סמסונג).
התחום המבטיח ביותר כרגע בפתרונות החלופיים "עוקפי רגולציה" הוא התחום של "מסך שני". דהיינו: להביא את שידורי הטלוויזיה למסכים של הסמארטפונים, הטאבלטים, המחשבים הנייחים והניידים, עם יכולת לשקף את מסך הסמארטפון או הטאבלט על מסך הטלוויזיה הביתי. העיקרון הטכנולוגי כאן הוא די פשוט: הכל עובר ללקוחות הקצה באפליקציות.
מידע ותחזיות מעניינות בתחום "המסך השני" מצויות במגירת המחקרים כאן באתר. בקצרה: "דור המילניום" (או "דור ה-Y", ילידי שנות ה-80 המאוחרות ושנות ה-90), עבר כבר "למסך השני". מחקרים בעולם מראים, שכ-75% מ"דור המיליניום" צופה בטלוויזיה ובסרטים על הסמארטפון או הטאבלט, ויש הצופים בשידורים על מסך הטלוויזיה בתכנים המוזרמים ישירות מהסמארטפון או הטאבלט אל הטלוויזיה הביתית.
חברת YES החלה לפעול בלי הרבה שאלות, בלי צורך ברישיון ודי בהצלחה, בכיוון הזה בשירות yesGO. די ברור, ש-HOT תיכנס לתחום הזה ודי בקרוב, אולם, המהפכה תגיע (להערכתי) דווקא מהכיוון של קבוצת פרטנר. כבר כיום יש לפרטנר שירות OTT על "המסך השני" באמצעות החיבור הסלולרי ואפליקציה ייעודית, שירות הנקרא MyHDTV. במחיר של 19.90 ש"ח לחודש, פרטנר מספקת כבר היום ספריית VOD ואת הערוצים החופשיים הקיימים "בעידן +", על הסמארטפון או הטאבלט של לקוחות השירות הזה אצלה. צריכת התכנים במסגרת החבילה הזו אינה גוזלת מנפח חבילת הגלישה של הלקוחות. ברור, שכניסת שירותי דור רביעי - LTE תחזק את היכולת של הלקוחות הסלולריים לצרוך תכני טלוויזיה ניידים מרשת הסלולר.
ע"י שדרוג של המערכת הקיימת בפרטנר ושיפור האפליקציה ניתן, לעניות דעתי, להפוך את השירות הזה בפרטנר ל"שירות טלוויזיה מתחרה מנצח" ובמחיר תחרותי. לעניות דעתי, פרטנר יכולה להרחיב גם את השת"פ שלה עם הוט מובייל (שת"פ לגבי רשת הסלולר) ולהכניס למשוואה הזו גם תכנים, שיירכשו מהוט.
שורה תחתונה: בשביל מה לשלם 100 ש"ח לסלקום, אם אפשר לקבל את אותו דבר ואפילו הרבה יותר טוב, בחמישית המחיר, בלי להיות כבול לקופסה פיזית (ממיר משולב נתב) המותקנת בבית הלקוח, כמו שסלקום מתכננת בשירותי הטלוויזיה שלה?