בעקבות פרסום כתבה בגלובס ופניות רבות שהגיעו, החלטתי לבדוק ביסודיות את תלונות היבואנים של ציוד תקשורת אלחוטי וסלולרי על משרד התקשורת, תלונות שגברו לאחרונה. המסקנה: יש לפטר לאלתר את מנכ"ל המשרד "שעובד על כולם".
מאת:
אבי וייס, 11.5.15, 09:00
העיתון גלובס
פרסם כתבה חשובה תחת הכותרת: "אגף הספקטרום במשרד התקשורת: כל מה שרע בביורוקרטיה". מייד לאחר פרסום הכתבה, קיבלתי טלפונים ופניות רבות, שנוגעות
לא לתוכן של המאמר בנוגע לתלונות כנגד התנהלות משרד התקשורת, תלונות שרובן ככולן מפורטות
בעשרות מאמרים באתר זה, מזה שנים, אלא כל התגובות שקיבלתי התייחסו
רק לתגובה של מנכ"ל משרד התקשורת,
אבי ברגר, (בתמונה משמאל), תגובה שניתנה לגלובס דרך הדובר שלו, כמופיע בכתבה בגלובס בחלקה התחתון.
מומחים, יועצים, יבואנים ועובדים במשרד התקשורת עצמו, אמרו לי פחות או יותר כך: איך ייתכן ש
אבי ברגר מאשים את כולם
חוץ מאת עצמו. מזה שנתיים הוא מאשים את היעדר תגבור תקנים מהאוצר, צורך בחקיקה, צורך בכתיבת נהלים חדשים, צורך במיחשוב, כשהמצב האמתי בדיוק
הפוך: יש עודף כוח אדם במשרד בנושא זה, כי הבעיה המרכזית היא: ההתנכלות המכוונת לייבואנים, תחת גיבוי מוחלט של
אבי ברגר לכאוס שנוצר, והוא (
אבי ברגר) העיף מהתפקיד את כל מי שהעז לנסות ולהקל על המצב ולעזור ולו במעט ליבואנים ולייבוא ציוד תקשורת אלחוטי לישראל.
לדברי כל מי ששאלתי, הסמנכ"ל הבכיר וראש אגף הספקטרום,
נתי שוברט, הוא (לדבריהם), "האיש הטוב" בסאגה החמורה הזו. זה כמובן, לא מוריד מאחריותו האישית למצב החמור, שנוצר באגף שהוא מנהל.
הפונים ציינו, ש
אבי ברגר, מהיום הראשון לכניסתו לתפקיד, כל הזמן
ממחזר את אותן טענות, בעת שהן מתפרסמות בעיתונות, בגלל שהעיתונאים לא מבצעים מעקב אחרי תגובותיו. חמור מזה, המצב
נהיה רע מחודש לחודש. לא רק בהתמשכות פרקי הזמן לקבלת אישורים ממשרד התקשורת, בהגברת ההתעמרות וההתעללות בפונים למשרד, אלא גם בהטלת גזירות הזויות חדשות על היבואנים, דוגמת איסור הייבוא של מוצרי HomePlug (
כאן).
לדברי המתלוננים, את הפרשה הזו צריך לחקור גוף חיצוני "בעל שיניים", ולא
מבקר המדינה או
מבקר המשרד. זאת, כי 2 הגופים הללו, ביצעו ב-3 השנים האחרונות בקרות יסודיות בתחום
אגף הספקטרום של משרד התקשורת. הם חשפו אין ספור
ליקויים חמורים, ו
שום דבר לא תוקן. לכן, אין כל טעם בעוד בדיקה של מבקר המדינה, או המבקר הפנימי של המשרד. צריך צעדים דרסטיים יותר, כמו פיטורים לאלתר של המנכ"ל.
אני מביא כאן רק 2 מאוסף התלונות של יבואנים רבים, שנערמו בחודש החולף על שולחני, כמובן בלי השמות של היבואנים, שמפחדים, שאם שמם ייחשף חס וחלילה, הם יזכו ל"נקמה" מצד ראשי משרד התקשורת (
אבי ברגר הוא הרי "
מומחה לנקמות" ב
התנהלות מופקרת, הכוללת "
צפצוף" גם על הפרקליטות) והחשיפה הזו יכולה
לחסל את העסק שלהם, שתלוי כל כולו בטוב הלב של משרד התקשורת בראשות
אבי ברגר.
א.
תלונת מפיץ ציוד תקשורת חשוב ורציני מחו"ל, שמומחיותו המרכזית היא בתחום אישורי ייבוא ברוב מדינות העולם והתאמות הציוד לתקנים ורגולציות מדינתיות, מי שמספק ציוד תקשורת גם לישראל ובכמויות לא קטנות.
MoC is slower than usual due to various reorganizations during the past year. Our problem is that they also very busy and it’s very difficult to get any status updates from them
We have three very urgent applications in MoC right now (all simple Bluetooth devices), of which one application has been in progress since end of February 2015!!. We normally get the MoC approval certificate in 6-7 weeks, but now we are already at exactly 10 weeks and our client (in Israel) is completely out of his mind, since he has an important product launch which is dependent on this certificate
The other two applications were submitted 3 weeks later, so we are still quite OK with those in the time framae of 6-7 weeks - the worst compare to all countries
If you have any additional information about the delays at MoC, then this would help us a lot to explain to our client in Israel why we have this unusual delay. They are not satisfied with the explanations already provided to them, although they were quite thorough
Are you able to do inquiries at MoC without interfering with the processing of these applications? I’m asking since
we cannot reach MOC and our client needs status very urgently
ב. תלונת יבואן של ציוד בישראל:
"אני יבואן של XY ואני מחכה כבר יותר מחודשיים לקבלת רישיון למכשיר חדש, שאני רוצה לייבא בקרוב. שמעתי מחברי בעולם הייבוא שיש כאלה שמחכים 4 חודשים לאישור ייבוא. בקרוב אני צריך להגיש גם בקשה לחידוש רשיונות קיימים ואני מתחיל לפחד מלוחות הזמנים האלה. זה פשוט הרסני לעסק שלי.
אני לא יכול לתכנן שום השקה ומכירה של מוצר בצורה כזו, במיוחד כשניתן לייבא מוצרים כאלה ברשת האינטרנט ע"י כל גולש, בלי כל המכשולים שיש לי. כשמוצר חדש יוצא לשוק, הלקוחות פשוט קונים אותו בחו"ל ישירות ומביאים לארץ בשילוח ישיר בלי כל בעיות. זאת, כי אי אפשר לקנות את המוצר הזה בארץ בגלל משרד התקשורת. .
האם יש גוף/חברה/אדם שיודעים לטפל בהגשת בקשות כאלה למשרד התקשורת ולקבל שירות יעיל וטוב? או לחילופין האם תוכל להפנות אותי ישירות למישהו במשרד התקשורת ש"יש לי עם לדבר"?"
החלטתי לבדוק את הנושא ביסודיות, לאור התלונות, שהצטברו בחודש החולף,
ונחרדתי.
לכן, הוצאתי סדרה של שאלות נוקבות, דחופות וברורות ביותר למשרד התקשורת כדלהלן:
"בעקבות הכתבה
בגלובס, שניתנו בה תשובות מטעם משרד התקשורת
שאינן מתיישבות עם המציאות אבקש לשאול:
א. מדוע מערכת המחשוב לייבוא ציוד, שהובטחה לציבור שתיכנס
מיד לפעולה, ע"י המנכ"ל
אבי ברגר (
כאן)
במרץ 2014 עדיין אינה עובדת?
ב. לחילופין, מדוע משרד התקשורת לא התחבר למערכת האישורים והתשלומים של משרד האוצר ("ממשל זמין", כיום במשרד רוה"מ)? מדוע הנושא הזה מתנהל תחת "
סודיות ובמחשכים" כשאין בו שום דבר סודי?
ג. מדוע לא ניתן פטור גורף וצו "אי תחולה" לציוד שנבדק כבר בארה"ב (
FCC) או באירופה (
EU)? מדוע לא פורסמה רשימת הציוד שיש לו כבר אישורים בארה"ב ובאירופה?
ד. למה ציוד המופעל בתדרים חופשיים צריך עוד אישור ממשרד התקשורת כשיש לו אישור מתאים מחו"ל?
ה. מדוע לא פורסמה רשימת כל
התדרים החופשיים לפי
אזור אירופה?
ו. מדוע הורחק \ פרש מתפקידו העובד Y (השם שמור במערכת, והוא לא היחיד), שרצה לעזור או להקל ולו במעט על
היבואנים?
ז. מדוע אין שעות קבלה
ושעות מענה מסודרים ליבואנים באתר משרד התקשורת?
ח. למה צריך
35 ימי עבודה ומעלה לבדוק טופס אחד במשרד התקשורת?
ט. מדוע הדרישות של משרד הכלכלה ממשרד התקשורת לא נענו ולמעשה משרד התקשורת "מרח" את משרד הכלכלה, שניסה לעזור ליבואנים?
י. למה לעכב יבואנים, שמייבאים מכשירים עם בלוטוס', דוגמת מקרר עם בלוטוס'?
י"א. למה אלה שקיבלו פטור מ"רישיון סחר" עדיין נדרשים לעבור אישור לציוד? הרי 70% עד 80% מעבודת היחידה הזו (במשרד התקשורת) היא בתחום הזה זה (הרוב זה:
WiFi,
RFID ובלוטוס'), שהוא כולו
מיותר?
י"ב. בשביל מה צריך
עוד תקנים מהאוצר, כדי לטפל באישורי הייבוא, כאשר אם רק ישנו את נהלי העבודה,
לפחות חצי מהאנשים, שעוסקים ישירות ובעקיפין בתחום האישורים (כ- 8 איש), יהיו
מיותרים?
י"ג מדוע המשרד מאפשר קיומם של "מאכרים" בתחום הזה, מאכרים,
שגובים כסף רב מהיבואנים (אלו שמוכנים לשלם, לא ברור לאן הכסף הזה עובר), בגלל קשריהם עם עובדי המשרד, ופעילותם (של המאכרים הללו) אינה מוסדרת בשום חוק?"
תגובה
לא הצלחתי לקבל, לא שלא ניסיתי. די ברור למה.
שורה תחתונה: מדובר בנושא חמור ביותר, של התנהלות מכוונת, פוגענית ושיטתית (שנמשכת כבר כמה שנים, עם החמרה רצינית במצב בחודשים האחרונים), תוך "מריחה" מלמעלה עד למטה של גלובס, הציבור והיבואנים. כך, נולדה לה תופעה של "מאכרים" הקשורים למשרד התקשורת בעניין ציוד התקשורת האלחוטי והסלולרי, תופעה המוכרת לציבור מפרשיות אחרות, שהתפרסמו לאחרונה בתקשורת, חמורות ומזעזעות בפני עצמן. לכן, אי אפשר לתת ל
אבי ברגר להמשיך ולהתחמק מהאחריות האישית לכישלון המדהים הזה. יש לפטר אותו לאלתר ו
יפה שעה אחת קודם.