האם ניתן לבטל את פיקוח המחירים מעל בזק ולבטל את ההפרדה המבנית?

דף הבית >> עולם ה-ICT >> חדשות משרד התקשורת >> האם ניתן לבטל את פיקוח המחירים מעל בזק ולבטל את ההפרדה המבנית?
ניתוח: בזק מקווה, שמשרד התקשורת תחת המנכ"ל החדש (שלמה פילבר), יסיר מעליה את ההפרדה המבנית ויבטל את משטר הפיקוח על מחירי בזק. הנימוק המרכזי: יש כבר מעל ל-100 אלף איש ברפורמת "השוק הסיטונאי". מדובר במהלך רע מאוד. 
מאת: אבי וייס, 25.7.15, 19:40שלמה פילבר

עמדה: כפי שחזיתי מזמן (כאן), משרד התקשורת תחת הנהגתו של המנכ"ל החדש (שלמה פילבר, בתמונה), נכנס למהלכים של בחינת "הסכם פשרה" מול בזק, הסכם, שיכול לכלול את הכנסת שירותי הטלפוניה של בזק למסגרת "השוק הסיטונאי" (בהסדר רגולטורי אחר ממה שהמשרד דרש ובמחירים לגמרי אחרים), תמורת הורדת "חומות ההפרדה המבנית" מעל קבוצת בזק (והשארת משטר של "הפרדה חשבונאית", שטרם ברור טיבה, מה שיתברר בשימוע, שהמשרד מתכוון לפרסם).

בנוסף, בזק מבקשת להוריד מעליה את משטר הפיקוח על המחירים, נושא, שכרגע לא נמצא על סדר היום. אולם, דווקא נושא זה הוא יותר הגיוני ונדרש, מאשר ביטול ההפרדה המבנית מעל בזק. זאת, משום שעל מחירי בזק (ובמיוחד הכוונה למחירי הטלפוניה), נקבע משטר של פיקוח מחירים בשיטת ה-Fix, דהיינו: המחיר לשירות הוא קבוע ובזק לא יכולה לזוז ממנו, אלא במבצעים זמניים, שדורשים אישור מראש של משרד התקשורת (שבד"כ לא מאשר את המבצעים הללו, או מצמצם את היקפם).

אולם, פיקוח מחירים מודרני הוא של מחיר מכסימלי, מה שמאפשר הוזלות מחירים לצרכנים, כתוצאה מהתפתחות תחרות בשוק הספציפי, שנמצא תחת משטר פיקוח מחירים.

כיום, שוק הטלפוניה הוא שוק מאוד תחרותי, משום שמלבד שירותי הטלפוניה הקווית המתחרה של הוט (40% מהשוק), שירותי ה-VoIP של ה-ISP ושל התוכנות האינטרנטיות (דוגמת: סקייפ, מסנג'ר, WhatsApp ועוד), רוב תושבי ישראל עברו לשוחח (גם בבית ובמשרד) באמצעות הסמארטפון על רשת הסלולר. אין למשרד התקשורת שום נתון המצביע על היקף השימוש בכל אחת מהשיטות החלופיות לקווי בזק בבתים, ובהיעדר נתונים - לא ברור אם בכלל יש עדיין צורך בפיקוח מחירים בתחום הזה.

אולם, משרד התקשורת נתקע "עמוק בבוץ" עם מחירון בזק, שלא השתנה ולא עודכן מעל ל-10 שנים. המשרד לא מצליח להשתחרר מהמודל העתיק הזה, מה שמוביל את משרד התקשורת לפרסם מפעם לפעם הודעות מטעות לציבור, בעניין מחירי הטלפוניה של בזק. אגב, משרד התקשורת היה אמור מזמן לקבוע את מחירי הטלפוניה של בזק כמחיר מרבי, על פי החלטה מפורשת, שקבע השר משה כחלון, החלטה שלא מומשה ללא כל הסבר. 

המצב שונה בתחום ההפרדה המבנית של קבוצת בזק. כאן, הורדת חומות ההפרדה המבנית מקבוצת בזק, מלבד החיסכון התפעולי לקבוצת בזק, מה שיזרים הרבה כסף לכיס של בעלי מניותיה, לא יתרום מאומה לתחרות בשוק, אלא יחמיר את המצב התחרותי בשוק בצורה דרסטית. זה יהיה מחדל חמור ביותר, אם תהליך כזה יתרחש בשנה הקרובה. אישור מיזוג בזק-YES היה מתנה מספיק גדולה לבעלי המניות של בזק, ולא יקרה אסון אם השלב הבא ימתין כמה שנים

מאחורי הדיון סביב הורדת חומות ההפרדה המבנית מעל בזק יש אי הבנה גדולה של המצב הרגולטורי בשוק התקשורת הקווי. בזק נסמכת בבקשתה להורדת ההפרדה המבנית על מסמך מדיניות של השר לשעבר משה כחלון (כאן). אולם, המסמך הזה הוחלף ע"י מסמך המדיניות של השר לשעבר, שהחליף את משה כחלון - גלעד ארדן (כאן), והכלל הרגולטורי הוא: מדיניות מאוחרת מחליפה מדיניות, שקדמה לה. במסמך של גלעד ארדן אין שום רמז, שבזק זכאית לבקש הורדת חומות ההפרדה המבנית מעליה. גם בחוות הדעת של היועצת המשפטית של משרד התקשורת (שצורפה להחלטת השר לשעבר גלעד ארדן) לא מוזכר אפילו לא ברמז מתי ואיך ההפרדה המבנית תרד מעל בזק (אם בכלל). 

יתרה מכך. המסמך של משה כחלון בנוי ביסודו על לוחות זמנים מאוד קשיחים. על פי לוחות הזמנים של משה כחלון, לא רק שלא היה צריך להוריד את חומות ההפרדה המבנית מעל בזק (והוט), היה צריך לפרק את בזק (והוט), לחברת תשתית הנפרדת מחברת שירותים. כך נאמר במפורש בסעיף 15 של המסמך של כחלון. דהיינו: בזק אינה יכולה לקחת סעיף אחד מהמסמך של משה כחלון, שעוסק בהפרדה המבנית (סעיף 11), ולהתעלם לגמרי מההמשך של אותו מסמך (סעיף 15), שאומר, שיש לפרק את בזק לחברת תשתיות ולחברת שירותים.

כמובן, שכל המחשבות הללו כעת - אינן ריאליות. המסמך של כחלון מזמן אינו רלוונטי למצב, שנקלענו אליו היום. גם חוות הדעת המשפטית שצוינה לעיל, מתחמקת לחלוטין מהתעסקות עם סעיף 15 במסמך השר הקודם ("פירוק בזק"). 

הבעיה המרכזית, שמשרד התקשורת ניצב בפניה היום, היא, שההצלחה של "השוק הסיטונאי" עם מעל ל-100 אלף לקוחות בזק, שעברו ל-ISP במסגרת שוק הסיטונאי, היא הצלחה מדומה. הסיבות לכך הן:

א. בטווח הזמן הקצר, יש ISP המוכנים לא להרוויח, או אפילו להפסיד, כדי לתפוס נתחי שוק. זה מהלך, שיפגע בצרכנים, משום שהעלויות של תשתיות בזק (ה-ISP משלמים לבזק תמורת השירותים, שבזק מספקת להם), תלכנה ותגדלנה עד סוף 2018. רק בזק מרוויחה מכך והתוצאות הכלכליות הללו תופענה גם במאזנים הרבעוניים הבאים של בזק. המאזנים יראו, שבזק מרוויחה (ולא מפסידה) מהשוק הסיטונאי. היחידים שיפסידו אלה הם הלקוחות וזאת בטווח הזמן היותר ארוך. גם ה-ISP. 

ב. כל תכנית "השוק הסיטונאי" הוכנה ע"י אנשים ש"חיים בסרט". אחת הסיבות המרכזיות לטעות הזו היא ההחלטה, שמשרד התקשורת החליט, שרגולציית "השוק הסיטונאי" בישראל תהיה מבוססת על עקרונות ה-BSA (ר"ת: Bit Stream Access), טכנולוגיה משנות ה-90 של המאה הקודמת. הטעות הזו לא תוקנה, כי לא נעשה שום תהליך של "הפקת לקחים" במשרד התקשורת. 

למה משרד התקשורת החליט כך? כי הגישה שממנה נגזרה רגולציית ה-BSA, רגולציה שקרויה LLU (ר"ת: Local Loop Unbundling), הייתה אמורה להיות מיושמת בסוף 2008 בעקבות "ועדת גרונאו" מ-2008, אך בזק חיסלה את "המרכזיות העירוניות" שלה והרעיון הזה פשוט מת מוות טבעי. שום לקח לא נלמד (במשרד התקשורת) מהתרגיל הזה. כב אז היה ברור לאן רשת בזק תתפתח (כמו בכל חברות הבזק בעולם). 

כדי ליישם LLU במבנה הרשת הקיים של בזק (שבו יש "מרכזיות שכונתיות", בכל שכונה, אלפי מרכזיות כאלו בכל הארץ), ה-ISP אמורים להשקיע הרבה מאוד כסף, ולכן במשרד התקשורת הלכו לפתרון, שיש בו מינימום השקעה מצד ה-ISP, והוא פתרון ה-BSA, כפי שהמליצה ב-2011 (בטעות) "ועדת חייק". להמשך הדרך, משרד התקשורת בנה פתרון מוטעה נוסף, שנקרא SLU, שלא נעסוק בו כרגע. 

הבעיה הנוכחית: פתרון ה-BSA נכשל בכל העולם והחל להתכווץ באירופה עד קרוב לאפס, מול שתי השיטות הרגולטוריות העיקריות האחרות: LLU (שיטה שעברה עדכון לאור שינוי מבנה רשת בזק) וה-Retail (קמעונאות). משרד התקשורת הישראלי היה אמור להיות ער לעניין זה, כפי שמצביע בברור הגרף הבא של התפתחות שיטות הרגולציה על חוטי הנחושת של חברות הבזק באירופה שעברו ל"שוק סיטונאי", מ-2003 עד סוף 2012:
תמונת השוק הסיטונאי באירופה

יתרה מכך. בעת שמשרד התקשורת עבד במרץ על הכנת הרגולציה של השוק הסיטונאי ב-2014, היו בפניו כבר נתוני שנת 2013 מאירופה, כמופיע בגרף הבא: 56% מהקווים מחוברים בשיטת ה-Retail, כ-36% בשיטת ה-LLU ורק 8% בשיטת ה-BSA:
חלוקת השוק הסיטונאי באירופה ב-2013

נתוני 2014 בתחום רגולציית הפס הרחב באירופה נהיו עוד יותר ברורים ושיטת ה-Retail עברה את ה-70% מכלל קווי "השוק הסיטונאי" באירופה, בעוד ששיטת ה-BSA הצטמצמה לאחוזים בודדים. לכן, כבר ב-2014 תחום רגולציית ה-BSA בוטל ע"י ה-EU.

במשרד התקשורת "טמנו את הראש בחול", "כאילו כלום", והטעו גם את ה-ISP וגם את תושבי ישראל, כשהמשיכו לדון בגישת ה-BSA, שהייתה מאוד נוחה לכולם (גם לבזק, שיש לה יכולות BSA על רשת ה-DSL שלה, עוד מסוף שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000. זה היה נוח גם ל-ISP, שלא צריכים להשקיע כמעט כלום בתשתיות, בגישה הרגולטורית הזו).

כבר בשנת 2000, בזק הציעה לכל ה-ISP לספק שירות ADSL ללקוחותיהם בגישת ה-BSA (מצ"ב כאן מסמך בזק ל-ISP), והגישה הזו גם גובתה ע"י מנכ"ל משרד התקשורת דאז, דני רוזן, שאף דאג לעדכן את חוק התקשורת, כדי לתמוך ב"שוק סיטונאי" בגישה של "רצון חופשי" של הצדדים, בשיטת ה-BSA (מצ"ב מכתב ההסבר של דני רוזן לכנסת, מ-2001). כבר אז, דני רוזן (שתמך בגישת התחרות בשוק על בסיס "תשתיות עצמאיות")חזה מה יקרה אם ינסו לכפות "שוק סיטונאי" על בזק. מקוצר ראות, ספקי ה-ISP לא הסכימו בשנת 2000 ולא בשנים שלאחר מכן לעבוד מול בזק במודל ה-BSA. אם הם היו מסכימים לזה אז, הם היו צוברים ניסיון בשיטה הזו ומבינים את חסרונותיה. הם ומשרד התקשורת היו לומדים אז את הלקחים, שמגיעים אליהם כעת, באיחור של 15 שנה

מה כל זה אומר על המצב הנוכחי של הדיון להורדת ההפרדה המבנית מעל בזק?
זה אומר, שמשרד התקשורת טעה טעות בסיסית בהבנת הנקרא והמציאות, וקבע רגולציה (BSA), שכבר מצויה בתהליכי היעלמות באירופה (נעלמה בארה"ב כבר לפני כמעט שני עשורים). זו רגולציה שעתידה הוא ברור: כשלון מובטח וכאוס רגולטורי, עד שעוברים לשיטות היותר מודרניות של רגולציית השוק הסיטונאי (למשל Retail). זאת, במיוחד כשעוברים לחבר את הבתים לרשת של בזק בסיבים אופטיים בגישת ה-PON ובטכנולוגיות חדשות דוגמת הווקטורינג וה-G.fast. 

כלומר: משרד התקשורת צריך עכשיו לזרוק לפח את כל תהליכי הרגולציה המוטעית, שהוא עשה בעשור האחרון (בשנתיים האחרונות, כמעט כל עובדי משרד התקשורת עסקו רק בזה), ולייצר רגולציה חדשה לגמרי, יש מאין, תהליך שייקח כמה שנים טובות.

לכן, עד שהרגולציה של השוק הסיטונאי בישראל לא תהיה ברורה ויציבה, עם השיטות הרגולטוריות הנכונות לשוק הסיטונאי, שיטות המבטיחות גם תחרות וגם את המשך פיתוח תשתיות רשתות הפס הרחב, אסור להוריד את ההפרדה המבנית מעל קבוצת בזק. זה יהיה מהלך אנטי-תחרותי, שיהרוג את כל המתחרים בבזק ואת השוק הסיטונאי גם יחד.

קודם לכל צריך ליצור קרקע רגולטורית מתאימה כדי ש-Unlimited תצליח. רק תחרות בתשתיות מביאה ערך מוסף לשוק וללקוחות. את זה למדו הרגולטורים לתקשורת בכל העולם ומשום מה מסרבים להבין את זה בישראל, וממשיכים להתכתש מול בזק, בלי שום כיוון ברור.



 
 
Bookmark and Share


 

לוח מודעות
מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים עדכניים מהשנה האחרונה מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקיםתוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקיםתוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.


 




לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.

8/1/20 - ועידת ההייטק החרדי 2020 

11/2/20 - Axis Tel Aviv 2020 

12/2/20 - Teleco 2020



 

הכי ניצפים 

דירוג הסמאטרפונים הטובים ביותר בעולם לנובמבר 2019 עפ"י Business Insider - כאן

תאגיד השידור - "עלינו". איך עשו עלינו סיבוב והשאירו את אגרת הטלוויזיה - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק ג' - ההפסד הצרכני - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

למה מבלבלים את המוח לציבור בנושא המכונה "שוק סיטונאי"? - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת המחדל המדהים המוסתר מהציבור של הרס רשתות הסלולר - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

איך רבע מיליון לקוחות נפלו בפח ועברו להסדר המכונה בטעות "שוק סיטונאי" - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

מבחן דרך: חיבור VPN - האם זו ההגנה המושלמת על הגלישה ועל הפרטיות? - כאן

המשך חשיפת הבלוף ששמו "מהפיכת הסלולר" ואיך מסרסים את הנתונים לציבור - כאן

סיכום ביקור בסיליקון ואלי - למה 3 הגדולות משקיעות ומפתחות באותם תחומים - כאן

שלמה פילבר (עד לאחרונה מנכ"ל משרד התקשורת) - עד מדינה? הצחקתם אותי! - כאן

"יש אפליה בחקירה"? חשיפה: למה השר משה כחלון לא נחקר עד היום? - כאן

חשיפת חשד לשחיתות הדומה לזו של "תיק 4000" אך בתחום הסלולר - כאן

חשיפת ההונאה הגדולה שהובילה לכך שמוצרי התקשורת יקרים יותר בישראל - כאן

בלעדי לקוראי האתר: 1 ש"ח ליום שיחות וגלישה ללא הגבלה בחו"ל... - כאן

חשיפת מה שלא רוצים  שתדעו בעניין פריסת אנלימיטד (בניחוח בלתי נסבל) - כאן

חשיפה: איוב קרא אישר לקבוצת סלקום בדיוק מה שביבי אישר ל-Yes ולבזק - כאן

האם השר איוב קרא היה צריך בכלל לחתום על האישור, שנתן לקבוצת סלקום? - כאן

האם ביבי וקרא קבלו בכלל תמורה עבור ההטבות הרגולטוריות שנתנו לסלקום? - כאן

המסמכים בנושא בזק-Yes (תיק 4000) מוכיחים "תפירת תיק" לאיש הלא נכון! - כאן

עובדות ומסמכים המוסתרים מהציבור: האם ביבי כשר תקשורת עזר לקב' בזק? - כאן

מה מקור ה-Fake News שהביא לתפירת תיק לביבי והעלמת החשודים הנכונים - כאן

אחת הרגליים של "תיק 4000 התפור" התמוטטה היום בניצחון (כפול) של בזק - כאן

איך כתבות מפנקות הפכו לפתע לטובת הנאה שהיא מיסודות עבירת השוחד? - כאן

שערוריית הקנס הענק על בזק וחשיפת "תעודת הביטוח" של נתניהו בתיק 4000 - כאן

תיק 5000: סלקום - IBC לא תפרוס סיבים ותרכב על גב הרכוש הפרטי של בזק - כאן

ערוץ 20: "תיק תפור": אבי וייס חושף את מחדלי "תיק 4000" - כאן

התבלבלתם: גיא פלד הפך את כחלון, גבאי ואילת לחשודים המרכזיים בתיק 4000 - כאן

פצצות בתיק 4000: האם היו בכלל התנגדויות למיזוג בזק-יס? - כאן

נמצא מסמר נוסף בארון הקבורה של תיק 4000 התפור - כאן

נחשפה עוד עובדה חשובה בדרך אל ההלוויה של תיק 4000 - כאן

תיק 4000 לא הושלם: האם היועמ"ש קיבל את כל המידע הנחוץ לחקר האמת? - כאן

תיק 4000: גם תקנות התקשורת התומכות בגרסת נתניהו לא נכללו בחקירה - כאן

חשיפת שקרים נוספים בתיק 4000: הטעיית הציבור נמשכת ללא הרף - כאן

תיק 4000: נחוצה ועדת חקירה ממלכתית לגבי "אישום" שר התקשורת - נתניהו - כאן

תיק 4000: חשיפת "דבר ראשון" בעניין היועמ"ש - היבטים חמורים חדשים - כאן

תיק 4000: היועמ"ש לממשלה אישר "מיזוג" בזק-יס. צריך ועדת חקירה ממלכתית - כאן

אוסף הטעויות בתיק 4000: "אני מאשים" - לא חתרו כלל לגילוי המאת - כאן

שערוריית תיק 4000: איך יש 2 גרסאות שונות של כתב החשדות של היועמ"ש? - כאן

ערוץ 20: אבי וייס חשף טענות שגויות בכתב החשדות נגד רוה"מ בתיק 4000 - כאן

תיק 4000: חשיפת מסמך נוסף שיסייע גם הוא לחיסול תיק 4000 התפור - כאן

ערוץ 20: אבי וייס ואלי ציפורי חשפו שקרי הפרקליטות לגבי ההדלפות בתיק 4000 - כאן

תיק 4000: מתי מדוע ואיך הוא הפך מ"תיק בזק" ל"תיק תפור" ומחורר? - כאן

הספינים והשקרים בתיק 4000 חזרו. הם חלק מניסיון הפיכה שלטונית שיש לחקור - כאן

סודות ושקרים בפרקליטות והיועמ"ש: מי היה ב"ניגוד עיניינים" בתיק 4000? - כאן

תיק 4000 יושלך לפח האשפה של ההיסטוריה עקב חקירה רשלנית ללא מסמכים - כאן

תיק 4000: מסמר נוסף ענק לארון הקבורה שלו (פרי חשיפה של אלי ציפורי) - כאן

תיק 4000: בעיות זיכרון, חקירה משובשת ושקרים המכוונים להפיכה שלטונית! - כאן

חשיפות חדשות בעקבות הדלפת עדויות שלמה פילבר - "עד המדינה" בתיק 4000 - כאן

האם "תיק 4000" התפור אכן בדרכו ל"פח האשפה של ההסטוריה"? - כאן

חשיפת הכזבים של היועמ"ש מול האמת המוכחת לגבי ההדלפות בתיק 4000 - כאן

פוטש בשידור חי: את מי שהיה צריך לעצור ולחקור זה את "עד המדינה" פילבר! - כאן

תיק 4000: האם נוכל לנחש שהחשיפה כאן תהיה הגרזן הסופי שיפרק את התיק? - כאן

תיק 4000: הביזיון של כתב האישום הבדיוני דורש ועדת חקירה ממלכתית - כאן

האמת המוסתרת מהציבור בתיק 4000: פירוט 20 שקרים / אלי ציפורי ואבי וייס - כאן

איך זה שהיחיד שדיווח אמת בפרשה שהתפתחה לתיק 4000 - קיבל כתב אישום? - כאן





 
זרקור חברות
 
פורטינט
 
NORDVPN
 
Telecom Expert
 
טלקום אקספרטס
 
NordVPN
 
עדן אימון עסקי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
PIXABAY
 
Telecom Experts
 
טלי וייס
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live Zappix
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
  מהירות גלישה Your IP שירותנט
לייבסיטי - בניית אתרים