איך בונים מארקטפלייס (MarketPlace) מוצלח?

דף הבית >> פורומים וביטקוין >> Web 2.0/3.0 >> איך בונים מארקטפלייס (MarketPlace) מוצלח?
איך בונים מארקטפלייס (MarketPlace) מוצלח?ישי טנצר
מאת: ישי טנצר, 22.10.17, 08:00
 
סקירת אחד הנושאים החמים בכלכלה שיתופית: "מארקטפלייס". מהם יתרונותיו למוכר/משווק ולקונה? מהם המודלים העסקיים הפופולריים שלו? מהם הנקודות החשובות שיש לקחת בחשבון בבנייתו?
 
מהו מארקטפלייס?
מארקטפלייס הוא  אתר/אפליקציה המפגיש/ה בין 2 צדדים לפחות. צד אחד מציע מוצר או שירות ("מוכר") והצד השני מחפש לקבל/לצרוך ("קונה").
 
מה מבדיל מארקטפלייס מאתר רגיל?
באתר רגיל יש בדרך כלל רק סוג אחד של גולשים (אתרי תוכן, אתר לחנות אלקטרונית,אתר מידע ועוד) ואילו במארקטפלייס יש לפחות 2 סוגי גולשים עם מטרות וצרכים שונים ( 2 סוגי משתמשים שונים מהותית במערכת: מוכרים וקונים).
 
ברחבי הרשת יש היום מגוון עצום של מארקטפלייס שונים הנוגעים ברוב תחומי החיים. המפורסמים שבהם, כגון Airbnb, Booking ,Uber, Fiverr, משרתים מאות מיליוני לקוחות והחברות, שמאחוריהם, זוכות לנתח שוק עצום.
 
האם השוק רווי ואין מקום לעוד מארקטפלייס? התשובה היא: לא.
אם ננתח את המודל העסקי של מארקטפלייסים קיימים נראה, שהם פתרו את אחת הנקודות הבאות (לפחות אחת, לפעמיים יותר):
  1. יצרו נישת שוק חדשה, שלא הייתה קייימת. Fiverr פתחה שוק חדש של הזמנת משימות פשוטות דרך האינטרנט ב-5 דולרים. עד אזי כמעט ולא היה שוק לנושא.
  2. קיצרו את הדרך בין מוכר/קונה,כלומר קפצו מעל המתווכים. יד 2 מאפשרת לבעלי דירות ושוכרים להתנהל בלי מתווך נדל"ן.
  3. הציעו איכות שירות העולה בהרבה ביחס למה שהיה קודם. כולם ניסו לתפוס מונית עם הנפת יד בצידי הדרך בלי לדעת מתי המונית תגיע או מה איכות הנהג עד שהגיעו Gett /Uber  ואפשרו הזמנת מונית בלחיצת כפתור.
מהם היתרונות הבולטים של מארקטפלייס למוכר?
  1. שיווק - רבים מספקי שירותים לא מבינים בשיווק (במיוחד לא בשיווק דיגיטלי). לכן, אינם יודעים איך לפרסם את עצמם. כאן המארקטפלייס מגיע לעזרתם ומציע להם פלטפורמת שיווק המותאמת עבורם. מחקרים מראים, שפרסום  במארקטפלייסים מקטין את הסיכון של פשיטת רגל.
  2. ניהול תקשורת עם הלקוחות.- המארקטפלייס מציע מסגרת, שבה מתבצעת כל התקשורת עם הלקוח מהקשר הראשוני, סגירת עסקה, ביצוע העבודה, הספקת מוצר תשלום ושירות לקוחות.
  3. בטחון - המארקטפלייס נותן למוכר יותר מידע על הלקוחות (פרופיל לקוח, דירוגים קודמים), מטפל בתשלומים ומהווה בורר במקרה של בעיות.
  4. נוחות - כל הנקודות, שצוינו מקודם, מפשטות את החיים של המוכר ומקלות על ההתנהלות.
מהם היתרונות העיקריים של מארקטפלייס לקונה?
  1. מגוון ובחירה - במקום לרוץ ולחפש מוצרים / בעלי מקצוע במקומות שונים, המארקטפלייס מהווה מנוע חיפוש מותאם, שמציג את כל הספקים בתחום.
  2. השוואה ובחירת איכות - אחד האתגרים הגדולים כצרכנים זו ההשוואה בין הצעות שונות שמקבלים ובחירת ההצעה הטובה ביותר. מארקטפלייס מציג את כל התוצאות הרלוונטיות במקום אחד. לגבי כל תוצאה הוא מציג פרמטרים זהים המקלים על תהליך ההשוואה ובחירה.
  3. ניהול תקשורת עם מוכרים - זהה ליתרון של המוכר.
  4. בטחון - זהה ליתרון של המוכר.
  5. נוחות - זהה ליתרון של המוכר.
מהם המודלים העסקיים הפופולריים למרקטפלייס?
  1. מנוים - תשלום תקופתי קבוע הנגבה מהמוכר / קונה(לפעמים גם וגם) עבור שימוש בפלטפורמת המארקטפלייס.
  2. אחוז מעסקה - גזירת קופון ע"י המארקטפלייס מהצדדים (לפחות מצד אחד) על כל עסקה המתבצעת בפלטפורמה.
  3. שילוב של השניים
מהם הנקודות החשובות, שצריך לקחת בחשבון בבניית מרקטפלייס?
  1. סוגי משתמשים שונים - חשוב לזכור, שיהיו 2 סוגי משתמשים שונים מהותית במערכת. לכל אחד מהם צרכים ודפוסי שימוש שונים. לכן צריך לפתח את המערכת תוך התאמה לכל אחד מהם (אפשר לחשוב על זה כעל פיתוח 2 מערכות שונות המחוברות ביניהן). למשל יתכן והקונה יעדיף ממשק מובייל לסמארטפון כדי לבצע רכישות על הדרך, כאשר למוכר יידרש ממשק מותאם מחשב כי הפעולות שלו יותר מורכבות ומצריכות מקלדת נוחה ומסך גדול.
  2. שיווק ("הביצה והתרנגולת") - אחת הטעויות הנפוצות היא לפתח את המערכת ואז לפתוח אותה בבת אחת גם למוכרים וגם לקונים. הגולשים הראשונים נתקלים באתר ריק שאין בו לא היצע ולא ביקוש ולעולם לא יחזרו לשם. צריך להגדיר צד אחד למשוואה (בדרך כלל המוכר) ליצור איתו קשר ולהביא אותו למערכת עוד לפני ההשקה. רק לאחר מכן אפשר להביא את הצד השני (קונה). תמיד ראוי לחשוב על העובדה, שיש לספק ערך מוסף לצדדים כבר מהרגע הראשון. במקרה של מוכרים הערך המוסף יכול להיות עוד פרסום בחינם, כאשר מבחינת הקונה אלו גיוון ובחירה בין מוכרים רלוונטיים.
  3. מורכבות טכנולוגית - מארקטפלייס זו מערכת מורכבת בגלל הפונקציונלית העשירה הכוללת חומר שיווקי פר מוכר / מוצר, תהליך רכישה המורכב ממספר שלבים, תשלומים, תצוגות מורכבות, תקשורת בין מוכר לקונה ועוד. בפיתוח של מרקטפלייס יש לקחת בחשבון נושאי אבטחת מידע, הגנת פרטיות, תמיכה בריבוי שפות וגידול בכמות משתמשים.
  4. עלויות וזמני ביצוע - בדרך כלל עלות פיתוח של מארקטפלייס מלא היא מאות אלפי ש"ח לפחות. לא בהכרח יש צורך לפתח את כל התכולה מהתחלה. כל עוד אין הרבה משתמשים ניתן לעשות את העבודה מאחורי הקלעים בצורה ידנית. לכן ההמלצה היא לבחור תכולה מינימלית הכרחית כדי שהמערכת תראה "שלמה" כלפי חוץ. את כל השאר יש לעשות בצורה ידנית לפחות בשלב הראשון.
מאת: ישי טנצר, אוקטובר 2017.
מנכ"ל איניטק- בית תוכנה לפיתוח מוצריים דיגיטליים.
www.initech.co.il
contact@initech.co.il
 
 
 
TLV-GENERATOR



 
 
Bookmark and Share


 

לוח מודעות

מחפשים הגנה מושלמת על הגלישה הניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף? הפתרון הזול והטוב בעולם - כאן.

לוח אירועים וכנסים של עולם ההיי-טק - כאן.

מחפש מחקרים? מאות מחקרים עדכניים מהשנה האחרונה מצויים כאן

מחפש תוכנות חופשיות? תוכל למצוא משחקיםתוכנות לפרטיים ותוכנות לעסקיםתוכנות לצילום ותמונות, הכל בחינם.


מעוניין לבנות ולתפעל אתר אישי או עסקי מקצועי? לחץ כאן.


 





לוח האירועים המלא לגולשים מצוי כאן.

7-10/9/2020 - The 8th Technion Summer School on Cyber and Computer Security

15-16/9/2020 - ChipEx2020  

15-21/11/2020 - שבוע היזמות העולמי   



 

הכי ניצפים 

דירוג הסמאטרפונים הטובים ביותר בעולם לנובמבר 2019 עפ"י Business Insider - כאן

תאגיד השידור - "עלינו". איך עשו עלינו סיבוב והשאירו את אגרת הטלוויזיה - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק א': בזק - כאן

כל מה שלא מספרים לכם בתחום "השוק הסיטונאי" - פרק ג' - ההפסד הצרכני - כאן

כמה מפסידים בביצועים של הפס הרחב במעבר ל"שוק הסיטונאי"? - הרבה - כאן

למה מבלבלים את המוח לציבור בנושא המכונה "שוק סיטונאי"? - כאן

למה בכלל צריך להחליף / לרכוש נתב במעבר ל"שוק סיטונאי"? - כאן

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? - כאן

חשיפת המחדל המדהים המוסתר מהציבור של הרס רשתות הסלולר - כאן

חשיפת מה שאילנה דיין לא פרסמה ב"ערוץ 2" על תעלולי השר משה כחלון - כאן

איך רבע מיליון לקוחות נפלו בפח ועברו להסדר המכונה בטעות "שוק סיטונאי" - כאן

ההגנה המושלמת על הגלישה ניידת והנייחת ועל הפרטיות מפני כל תוקף - כאן

מבחן דרך: חיבור VPN - האם זו ההגנה המושלמת על הגלישה ועל הפרטיות? - כאן

המשך חשיפת הבלוף ששמו "מהפיכת הסלולר" ואיך מסרסים את הנתונים לציבור - כאן

סיכום ביקור בסיליקון ואלי - למה 3 הגדולות משקיעות ומפתחות באותם תחומים - כאן

שלמה פילבר (עד לאחרונה מנכ"ל משרד התקשורת) - עד מדינה? הצחקתם אותי! - כאן

"יש אפליה בחקירה"? חשיפה: למה השר משה כחלון לא נחקר עד היום? - כאן

חשיפת חשד לשחיתות הדומה לזו של "תיק 4000" אך בתחום הסלולר - כאן

חשיפת ההונאה הגדולה שהובילה לכך שמוצרי התקשורת יקרים יותר בישראל - כאן

בלעדי לקוראי האתר: 1 ש"ח ליום שיחות וגלישה ללא הגבלה בחו"ל... - כאן

חשיפת מה שלא רוצים  שתדעו בעניין פריסת אנלימיטד (בניחוח בלתי נסבל) - כאן

חשיפה: איוב קרא אישר לקבוצת סלקום בדיוק מה שביבי אישר ל-Yes ולבזק - כאן

האם השר איוב קרא היה צריך בכלל לחתום על האישור, שנתן לקבוצת סלקום? - כאן

האם ביבי וקרא קבלו בכלל תמורה עבור ההטבות הרגולטוריות שנתנו לסלקום? - כאן

המסמכים בנושא בזק-Yes (תיק 4000) מוכיחים "תפירת תיק" לאיש הלא נכון! - כאן

עובדות ומסמכים המוסתרים מהציבור: האם ביבי כשר תקשורת עזר לקב' בזק? - כאן

מה מקור ה-Fake News שהביא לתפירת תיק לביבי והעלמת החשודים הנכונים - כאן

אחת הרגליים של "תיק 4000 התפור" התמוטטה היום בניצחון (כפול) של בזק - כאן

איך כתבות מפנקות הפכו לפתע לטובת הנאה שהיא מיסודות עבירת השוחד? - כאן

שערוריית הקנס הענק על בזק וחשיפת "תעודת הביטוח" של נתניהו בתיק 4000 - כאן

תיק 5000: סלקום - IBC לא תפרוס סיבים ותרכב על גב הרכוש הפרטי של בזק - כאן

ערוץ 20: "תיק תפור": אבי וייס חושף את מחדלי "תיק 4000" - כאן

התבלבלתם: גיא פלד הפך את כחלון, גבאי ואילת לחשודים המרכזיים בתיק 4000 - כאן

פצצות בתיק 4000: האם היו בכלל התנגדויות למיזוג בזק-יס? - כאן

נמצא מסמר נוסף בארון הקבורה של תיק 4000 התפור - כאן

נחשפה עוד עובדה חשובה בדרך אל ההלוויה של תיק 4000 - כאן

תיק 4000 לא הושלם: האם היועמ"ש קיבל את כל המידע הנחוץ לחקר האמת? - כאן

תיק 4000: גם תקנות התקשורת התומכות בגרסת נתניהו לא נכללו בחקירה - כאן

חשיפת שקרים נוספים בתיק 4000: הטעיית הציבור נמשכת ללא הרף - כאן

תיק 4000: נחוצה ועדת חקירה ממלכתית לגבי "אישום" שר התקשורת - נתניהו - כאן

תיק 4000: חשיפת "דבר ראשון" בעניין היועמ"ש - היבטים חמורים חדשים - כאן

תיק 4000: היועמ"ש לממשלה אישר "מיזוג" בזק-יס. צריך ועדת חקירה ממלכתית - כאן

אוסף הטעויות בתיק 4000: "אני מאשים" - לא חתרו כלל לגילוי המאת - כאן

שערוריית תיק 4000: איך יש 2 גרסאות שונות של כתב החשדות של היועמ"ש? - כאן

ערוץ 20: אבי וייס חשף טענות שגויות בכתב החשדות נגד רוה"מ בתיק 4000 - כאן

תיק 4000: חשיפת מסמך נוסף שיסייע גם הוא לחיסול תיק 4000 התפור - כאן

ערוץ 20: אבי וייס ואלי ציפורי חשפו שקרי הפרקליטות לגבי ההדלפות בתיק 4000 - כאן

תיק 4000: מתי מדוע ואיך הוא הפך מ"תיק בזק" ל"תיק תפור" ומחורר? - כאן

הספינים והשקרים בתיק 4000 חזרו. הם חלק מניסיון הפיכה שלטונית שיש לחקור - כאן

סודות ושקרים בפרקליטות והיועמ"ש: מי היה ב"ניגוד עיניינים" בתיק 4000? - כאן

תיק 4000 יושלך לפח האשפה של ההיסטוריה עקב חקירה רשלנית ללא מסמכים - כאן

תיק 4000: מסמר נוסף ענק לארון הקבורה שלו (פרי חשיפה של אלי ציפורי) - כאן

תיק 4000: בעיות זיכרון, חקירה משובשת ושקרים המכוונים להפיכה שלטונית! - כאן

חשיפות חדשות בעקבות הדלפת עדויות שלמה פילבר - "עד המדינה" בתיק 4000 - כאן

האם "תיק 4000" התפור אכן בדרכו ל"פח האשפה של ההסטוריה"? - כאן

חשיפת הכזבים של היועמ"ש מול האמת המוכחת לגבי ההדלפות בתיק 4000 - כאן

פוטש בשידור חי: את מי שהיה צריך לעצור ולחקור זה את "עד המדינה" פילבר! - כאן

תיק 4000: האם נוכל לנחש שהחשיפה כאן תהיה הגרזן הסופי שיפרק את התיק? - כאן

תיק 4000: הביזיון של כתב האישום הבדיוני דורש ועדת חקירה ממלכתית - כאן

האמת המוסתרת מהציבור בתיק 4000: פירוט 20 שקרים / אלי ציפורי ואבי וייס - כאן

איך זה שהיחיד שדיווח אמת בפרשה שהתפתחה לתיק 4000 - קיבל כתב אישום? - כאן

תיק 4000: ההדלפות לכלכליסט כביכול נגד רוה"מ דווקא מצביעות על חפותו - כאן

"נקודת האפס" - Ground Zero  שבו החלה תפירת תיק 4000 נחשף - כאן

למה לא נפתחה חקירה ב"תיק 5000" ומתבצע שימוע נוסף של הטבות ל-IBC? - כאן

החלטות של מש' התקשורת בעניין "ההדדיות" ממוטטות עוד לבנה בתיק 4000! - כאן

חשיפת הסיבה לתפירת תיק 4000 ב"נקודת האפס": "פרשת עורכי הדין"! - כאן

חשיפה בלעדית: מסתירים עוד מסמכים ש"מפוצצים" את תיק 4000 לרסיסים! - כאן

פירוט 60 שקרים בתיק 4000 (ויש עוד) שמסתירים בכוונה מהציבור! - כאן

"הנדסת התודעה" בתיק 4000 לא מסתיימת ותימשך בחודשים הבאים! - כאן

חשיפה: סלקום אספה ומכרה במשך שנים את כל נתוני לקוחותיה לרבות מיקומם - כאן

השקרים,הרמאויות, הצנזורות,העיוותים והסילופים של רביב דרוקר בתיק 4000 - כאן

חשיפת הפברוק של דרוקר שמחסלת את הראייה הישירה היחידה כנגד נתניהו - כאן

חשיפה דרמטית בתיק 4000: האם כעת התיק התפור ייפול? - כאן

איך ספינולוגים שוטפים את מוח הציבור פעם 3 בתכנית "המקור" על תיק 4000? - כאן

איך שינוי מילה אחת גם ע"י דרוקר "הפיל בפח" עדים רבים בתיק 4000? - כאן

התרגיל של שלמה (מומי) למברגר שסוגר כל חקירה שיכולה להוביל למנדלבליט! - כאן

שר התקשורת חתם על הטבה רגולטורית של מאות מיליוני ש"ח ל-3 טייקונים! - כאן

הסתעפות תיק 4000: תיק 5000 - הטיוח הגדול כדי שהחקירה לא תגיע למנדלבליט - כאן






 
זרקור חברות
 
PRnews
 
NORDVPN
 
Telecom Expert
 
טלקום אקספרטס
 
NordVPN
 
עדן אימון עסקי
 
כמה זה? השוואת מחירים
 
LIVECITY
 
Telecom Experts
 
טלי וייס
 
 
Slideshare Linkedin Twitter
Youtube Instagram Facebook
Google+ live Zappix
Bitly Vimeo Pinterest
אנדרואידאנדרואיד-ברקוד אפל ברקודאפל

 
  מהירות גלישה Your IP שירותנט
לייבסיטי - בניית אתרים