בלעדי: חשיפה מה שמנכ"לית משרד התקשורת ("המוצנחת") מסתירה מהציבור: כיצד היחידה המרכזית והגדולה, אם לא העיקרית במשרד התקשורת, קרסה לתוך עצמה בחודשים האחרונים, מה שהוביל להפקרות המוחלטת הקיימת בתחומים רבים בשוק התקשורת. אין מנוס מפיטורי המנכ"לית, פירוק המשרד והקמת רשות לתקשורת, עצמאית ומקצועית. מעולם בשירות המדינה לא היה מצב בו 3 בכירים, שנבחרו במכרז רשמי של נש"מ לתפקיד של מנהלי אגפים, מסרבים להגיע לתפקיד. המצב במשרד התקשורת מזעזע ברמות שלא נתפסות.
עדכונים בסוף הכתבה.
מאת:
אבי וייס, 21.6.21
, 07:20
קריסת חברת אקספון-מרתון-We4G
כמפורט כאן, היא המשך ישיר לתגובה המוזרה ביותר, החיוורת והמאוחרת של צמרת משרד התקשורת (
כמפורט כאן) לשערוריית "אייס תקשורת" (מה שטופל בתקיפות ובצורה נכונה, ברשות להגנת צרכן ביחד עם המועצה לצרכנות). אלה מהלכים, שחושפים לציבור (שלא מבין בתחומים הללו), את הכיאוס בהתנהלות צמרת משרד התקשורת ומהלכים אלו הם רק "קצה הקרחון" להתרסקות הפנימית המזעזעת של הגוף הכי חשוב, הכי גדול והכי מרכזי במשרד רגולטורי מקצועי, דוגמת משרד התקשורת: אגף בכיר פיקוח ואכיפה.
את ההתרסקות הזו אנו מלווים בסדרת כתבות רחבה ביותר, שחשפה את הכיאוס והמחדלים הנוראיים בהתנהלות של האגף הזה, כמפורט ב
נספח א' כאן למטה.
שום מטלה מהמטלות, שהמחוקק הטיל על האגף הזה (במספר חוקים ותקנות) - לא בוצעה. כלום. ZERO.
זאת, פירטתי בעבר ואני חוזר על זה כאן למטה ב
נספח ב'.
התנהלות מופקרת זו, של צמרת משרד התקשורת בראשות המנכ"לית (
לירן אבישר בן-חורין, בתמונה למעלה משמאל), מאוד תואמת את ההתנהלות המופקרת והמבישה ביותר של אותה צמרת, כלפי גמלאי המשרד, שממש לאחרונה, צמרת המשרד המופקרת הזו,
החליטה לצפצף גם על החלטת בית המשפט בנוגע לגמלאים,
ממשיכים לסרב לטפל בגמלאי המשרד, כמפורט בהחלטה השיפוטית והתגובה של הגמלאים
שיש כאן. מדובר בנושא חמור ומטריד ביותר, שנעסוק בו בהרחבה בכתבה נפרדת.
לאור מידע, שהגיע לידיי, מידע מטריד ומביש ביותר, פניתי ביום 8.6.21 לצמרת משרד התקשורת (שר ומנכ"לית) ולצמרת נציבות שירות המדינה ושלחתי להם את הפנייה הדחופה ביותר הבאה:
הנדון: מה קרה לסמנכ"ל בכיר לפיקוח ולאכיפה - איתן כסיף?"
שלום רב,
1. סמנכ"ל בכיר לפיקוח ואכיפה
איתן כסיף הוציא לפני כשבוע מייל לכל עובדיו (מצ"ב הקטע הרלבנטי מהמייל שלו מ-1.6.21), שבו הוא מודיע על
פרישה פתאומית מתפקידו הבכיר, מטעמים של "איזון בין הבית לעבודה".
אולם, הוא משום מה נשאר במשרד, בתפקיד לא ברור, ולא ידוע האם בתפקיד החדש הוא לא נדרש להשקיע שעות עבודה רבות, שגם הן פוגעות באיזון בין הבית לעבודה.
2. הכיצד עובד מדינה בכיר מכריז מראש ובגלוי, שהוא לא רוצה לעבוד קשה לטובת הציבור, תמורת השכר התנאים וההטבות, שהוא מקבל כעובד מדינה בכיר?
3. איזו פרוצדורה מנהלית ומשפטית הופעלה כאן, כדי להוריד סמנכ"ל בכיר ביותר במשרד התקשורת לתפקיד זוטר, באותה יחידה עליה היה ממונה?
4. על פי הודעתו של
איתן כסיף, כאילו הוא החליט להחליף תפקיד בגלל הלחץ האישי - משפחתי, כפי הידוע לי, הנהלת המשרד הזיזה אותו מתפקידו - אחרי הערכת עובד נמוכה - שנעשתה לו.
אז למה הוא לא פוטר \ למה לא סיימו את "חוזה הבכירים" עמו, בעקבות זאת?
5. אודה להתייחסותכם הדחופה, לאור החומרה היתרה במה שמתרחש ומוסתר היטב בתוך כתלי צמרת משרד התקשורת."
תגובה לא קיבלתי. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה.
ביום 16.6.21, שלחתי פנייה דחופה ביותר נוספת לצמרת משרד התקשורת (שר ומנכ"לית) ולצמרת נציבות שירות המדינה בזו הלשון:
"הנדון: מה קרה לסמנכ"ל בכיר לפיקוח ולאכיפה - איתן כסיף? {המשך}
שלום רב,
1. בהמשך לפנייתי כאן [למעלה], אודה להתייחסות להשלמת מידע בהקשר הזה:
2. לאחרונה בוצעו
3 מכרזים במינהל פיקוח ואכיפה:
א. מנהל אגף פיקוח טכנולוגי
ב. מנהל אגף פיקוח ספקטרום
ג. מנהל אגף פיקוח תחרות וצרכנות
נבחרו 3 אנשים (שלושתם מחוץ למשרד),
אבל אף לא אחד מהם לא רוצה ולא מתכוון להגיע.
ד. בנוסף, לפני כחודש
החליטה מנהלת תחום בכירה רישוי באגף רישוי לעזוב את תפקידה, לאחר כחודש, בתפקיד בטענה שזה לא מה שהיא חשבה.
ה. בנוסף, לפני מספר ימים הודח מתפקידו סמנכ״ל בכיר פיקוח ואכיפה ובקרוב ייצא מכרז לבחירת סמנכ״ל חדש.
נקווה שהסמנכ״ל החדש שייבחר - יסכים להגיע.
ו. להזכיר: סגנו של
איתן כסיף התפטר ופעמיים (בגללו).
בזמנו שאלתי מדוע
שי רטר) שוב) עזב את תפקידו, אחרי שהוא
פחות משנה בתפקיד - תשובה
לא קיבלתי עד היום.
3. אין ספק שמדובר פה
בכישלון קולוסאלי אדיר ממדים, מחריד ומתמשך של האגף הבכיר למינהל ולמשאבי אנוש, מנכ"לית המשרד וכמובן המשנה למנכ"ל
שמילה מימון, שהביא
במו ידיו למינוי של איתן כסיף לתפקיד מנהל מינהל וסמנכ"ל בכיר פיקוח ואכיפה במשרד התקשורת (הוא החליף את
שמילה מימון בתפקיד הזה).
4. אודה
להתייחסותכם הדחופה, לנוכח חומרת הנושא."
תגובה לא קיבלתי. ככל שאקבל תגובה, אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה.
אציין, שמעולם לא שמעתי על דבר כזה, ש-3 בכירים, שנבחרו במכרז רשמי של נש"מ לתפקיד של
מנהלי אגפים, שזה
תפקיד בכיר ביותר, אחראי ומתגמל בשירות המדינה,
מסרבים להגיע לתפקיד, אחרי ששמעו מה נעשה בתוך משרד התקשורת. פשוט מזעזע ברמות שלא נתפסות.
לסיכום:
האחריות לכיאוס ולחדלון המתמשך בצמרת משרד התקשורת הישראלי, בשגרה ובחירום, גם בתחום הפיקוח והאכיפה, מונחת כעת לפתחם של המנכ"לית והשר החדש-ישן, יועז הנדל, (בתמונה משמאל)
.
לירן אבישר בן-חורין, מנכ"לית משרד התקשורת "המוצנחת", לא מבינה כנראה בכלל את תפקידה, סמכויותיה, אחריותה והמסגרת הציבורית-רגולטורית, שבה היא פועלת כמנכ"לית.
זו לא סטייה מקרית, אי הבנה מקומית רגעית, או מעידה חד-פעמית.
זו דרך החשיבה וההתנהגות שלה, של "אני ואפסי עוד". לכן גם אין תשובות לשאלות שלי (ולא רק שלי). בדיוק כמו חלק מקודמיה, מתחילת העשור ועד היום. זאת, בניגוד לחוקי מדינת ישראל.
לכן, היא לא יכולה להיות מנכ"לית משרד התקשורת. ככל שהקדנציה שלה תהיה יותר קצרה, כך ייטב לשוק התקשורת ולתושבי מדינת ישראל (וכמובן ייטב לשלטון החוק ולטוהר השירות הציבורי במדינת ישראל).
רק החלפת כל צמרת משרד התקשורת באנשים מקצועיים וישרי דרך, שרק האינטרס הציבורי עומד מול עיניהם, תציל (אולי) את שוק התקשורת של ישראל, מהתחתית העמוקה שהשוק נפל אליה, בגלל מנהלים כושלים ומכשילים ורגולציה מוטעית מיסודה, שבה "איש הישר בעיניו ייעשה".
כמובן שיש צורך בהקמת "רשות לתקשורת", אבל זה לא יקרה בקרוב (או בכלל).
נספח א':
כשלונות שמקורם בתחום הפיקוח והאכיפה במשרד התקשורת, רק בשנה האחרונה:
נספח ב':
מה אגף בכיר פיקוח ואיפה במשרד התקשורת לא ביצע ולא מבצע, למרות שהחובות הללו מוטלות על האגף הזה, לפי חוקי המדינה ותקנותיה:
(לקוח
מכאן):
כדי להבין איך
המצב הכיאוטי של שוק התקשורת נולד, יש לבדוק מה עושה היחידה הכי חזקה וגדולה במשרד התקשורת: "
מנהל פיקוח ואכיפה". זה "הלב" של כל משרד רגולטורי בכל מקום בעולם (לא רק בתקשורת, בכל תחום רגולטורי), חוץ ממשרד התקשורת הישראלי.
ב-10 השנים האחרונות, היו אין סוף מקרים של הפרות חוק, תקנות והוראות רישיון,
בעידוד או בייזום משרד התקשורת בעצמו ובכבודו (למה זה אפשרי? כי "
הקליקה" נותנת לזה גיבוי וחיפוי).
כדי שלא תחשבו, שאני סבור,
שכל יחידות משרד התקשורת אינן מתפקדות, אני חייב לציין, שיש במשרד התקשורת יחידות, שמתפקדות סביר עד טוב ויש לא מעט עובדים מסורים שרואים בעבודתם שליחות למען הציבור. למשל: מועצת הכבלים והלוויין תפקדה טוב יותר, בזמן ש
אשר ביטון "קיבל פיקוד" ביחידה הזו, שפועלת ביותר שקיפות ושמיעת חלק מ"נציגי ציבור מוסמכים". "אגף בכיר רישוי" החל להשתפר בשנתיים האחרונות והחל לשתף פעולה עם חלק מנציגי ציבור המוסמכים ולהקשיב יותר לצרכים שלהם ולתת שירות קצת טוב יותר לציבור, שנזקק לשירותי האגף הזה.
לכן, זה היה מאוד מקומם, שמי שקיבלו את התואר "עובד מצטיין" בשנה הקודמת היו המשנה למנכ"ל וסמנכ"לית בכירה למנהל ומשאבי אנוש, שהמילים "הצטיינות" ו"עובד"
לא מתחברות בכלל לתפקוד האנטי ציבורי שלהם.
אולם, תחום הפיקוח והאכיפה הוא
בעיה חמורה ביותר,
הכי חמורה, שנולדה עם כניסתו בינואר 2011 של
שמילה מימון למשרד התקשורת,
היישר לתפקיד סמנכ"ל בכיר לפיקוח ואכיפה,
באופן מאוד מוזר (בלשון המעטה), וכך נולדה
הבעיה, שאודותיה כתבתי מאות מאמרים והתמצית נמצאת במאמר מוביל תחת הכותרת: "
"בסוף זה נגמר בבכי" - היסטוריה של הפרות חוק בחסות משרד התקשורת".
כדי להתעדכן מה
קורה כיום באגף הזה, שבראשו עומד
איתן כסיף, (בתמונה משמאל),
שהחליף את
שמילה מימון, שנשאר מעליו בתור משנה למנכ"ל, ושהסגן שלו
שי רטר התפטר בזעף אך לא מכבר, שלחתי ביום
23.6.20 את סדרת השאלות הבאה לשר התקשורת
יועז הנדל ולידיעת צמרת משרד התקשורת:
"הנדון: שאלות בעניין פעילות מינהל פיקוח ואכיפה במשרד התקשורת.
שלום רב.
1. אבקש התייחסות לשאלות הבאות לגבי פעילות
מינהל פיקוח ואכיפה של
משרד התקשורת מתחילת 2020 ועד היום, או לחילופין, לכל אורך השנה הקודמת 2019 (או גם וגם, בהתאם לזמינות הנתונים):
- היקף פעולות אכיפה (כמות פעילות במספר ומהות הפעילות בקצרה, כולל כמות "דו"חות פיקוח", שהוצאו לחברות), שנוגעות לסמכות השר לפי סעיף 6 ב"חוק התקשורת": לביטול רישיון, הגבלתו או התלייתו.
- היקף פעולות אכיפה הנוגעות לעבירות, שיש בצדן מאסר ב"חוק התקשורת" (עשרות עבירות) וכמה מהן הועברו למשטרה ו\או לפרקליטות, לקבל החלטה, לאור הממצאים, שנאספו ע"י המשרד, באותן עבירות.
- היקף פעולות אכיפה הנוגעות לעבירות (על תנאי הרישיון), שניתן בגינן לחלט ערבות של החברות המפרות (כאמור וכמפורט בתנאי הרישיון של כל החברות) וכמה חילוטי ערבויות בוצעו.
- היקף פעולות אכיפה על פי "חוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות" ומה הפעולות, שננקטו עקב פעולות אכיפה אלו, ובכלל זה: זימון נושאי משרה, עיצום כספי, התראה מינהלית, הודעה על האפשרות להגשת התחייבות ועירבון, הפרת התחייבות ועוד.
- היקף פעולות אכיפה לפי חוק "פקודת הטלגרף האלחוטי" ומה הפעולות, שננקטו עקב פעולות האכיפה הללו, ובכלל זה: ביטול רישיון, התלייתו, הגבלתו, או סירוב לחדשו, עיצום כספי, התראה מנהלית, מתן הוראות לשם הפסקת הפעלה שלא כדין, חיפוש, ועונשים שיש בהם מאסר.
- היקף בקרות הפתע ובקרות, שאינן פתע, כולל היקף "דו"חות פיקוח", שהוגשו ע"י מנהל פיקוח ואכיפה, בתחום "פיקוח על המוכנות האופרטיבית של חברות התקשורת לשעת חירום", כמוגדר כך (מאתר המשרד): "פיקוח על המוכנות האופרטיבית של חברות התקשורת לשעת חירום - הכוללת בין היתר: קביעת כללים והוראות להיערכות ולפעילות של חברות התקשורת בחירום בפן האופרטיבי (מיגון, התגוננות וכד'), קיום קשר וניהול הממשק עם "מפעלי תקשורת חיוניים" ועם גורמים ממשלתיים רלוונטיים (רח"ל (רשות חירום לאומית), צה"ל וכד'), ביצוע פעולות בקרה ופיקוח על חברות התקשורת כדי לוודא היערכותן ומוכנותן לשע"ח בהתאם לכללים ולתנאי הרישיון".
- היקף "צווי חיפוש" ו"צווי תפיסה", שהוצאו ביוזמת מינהל פיקוח ואכיפה, בעיקר כאמור בפרק ז' וסימן י' בחוק התקשורת, ומה הפעולות, שננקטו ע"י המשרד (ישירות ו\או דרך הפרקליטות ו\או המשטרה לבתי המשפט), עקב החיפושים ו\או התפיסות של ציוד ומתקני בזק הללו, כאמור בחוק התקשורת.
- היקף בקרות הפתע, שנעשו בגופים בעלי הרישיון (יש מאות) לפי "חוק התקשורת", "תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (דיווח של בעל רישיון על אירוע מיוחד)", רישיונות החברות, ומסמכים מדיניות ונהלים (לרבות "תיקי שירות") של המשרד ומה פעולות האכיפה, שננקטו עקב בקרות הפתע הללו.
2.
ממתין לעדכון".
תגובה טרם קיבלתי. לא שלא ניסיתי. ככל שאקבל תגובה אעדכן בהתאם.
קוראינו כבר יודעים, שתגובה לא אקבל. די ברור למה (זה גם מוסבר בהרחבה
בנספח א' כאן).
כדי שקוראינו לא יישארו במתח, התשובה
לכל השאלות המצויות כאן למעלה היא:
אפס. אפס מוחלט.
ZERO.
אז מה עושה האגף הגדול והחזק (על הנייר) במשרד התקשורת?
לא יודע.
בהערת אגב אציין, שבינתיים, ששמילה מימון, שגם הוא בקושי מתפקד, בכל כך הרבה תפקידים, מונה למ"מ סמנכ"ל בכיר פיקוח ואכיפה (מעבר לשלל התארים האחרים שיש לו) במקום איתן כסיף. ככה זה עובד. כאוס מוחלט.
כדי להפגין איזו פעילות, אחת לשנה
מטילים קנסות על כמה חברות תקשורת, בגין הסעיף הכי אידיוטי ומיותר הקיים ברישיון של החברות: החובה להודיע לכל מתקשר למוקדים של כל חברה, שהמתקשר יכול לקבל
סינון אתרים בחינם. למה מטילים קנסות בנושא הטפשי הזה (כאילו הלקוחות לא הבינו, כבר בשיחה הראשונה שלהם עם המוקד, או בהזמנת \ חידוש חבילת התקשורת, או שראו זאת באתר החברה, שאפשר לקבל סינון אתרים בחינם וזה גם מופיע כמעט בכל חשבון חודשי הנשלח ללקוחות)? התשובה: כי זה הכי קל לתפוס מוקדנים, שלא עשו כך, בכל שיחה על הלקוחות, והעיקר: זה מבטיח את תשלום "שכר העידוד" לעובדי ומנהלי האגף... זה הכל.
מזעזע ברמות על.